کد خبر: ۱۳۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 05 December 2015

به گزارش تابناک یزد،مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري يزد مناطقي از جمله محدوده جاده فرودگاه، کشتارگاه و حسن‌آباد و بخش‌هايي از بافت تاريخي شهر را در زمره مناطق ويژه اجتماعي استان برشمرد و از نقش پررنگ سازمان‌هاي مردم نهاد(سمن‌ها) و گروه‌هاي اجتماعي براي ارتقاي سطح اجتماعي اين مناطق خبر داد.مناطق ویژه اجتماعی به اصطلاح آن دسته از مناطقی هستند كه به لحاظ نبود برخورداري از خدمات اجتماعی و فرهنگی و کالبدی در انها، بيشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

اصولاً این قبيل مناطق به چند بخش تقسیم می‌شوند كه يكي از مهمترين اين بخش‌ها، مناطق حاشیه‌ای یا حاشیه‌نشینی است به عبارتي آن دسته از بافت‌هایی که عمدتاً مهاجران روستایی یا گروه‌های تهیدست شهری به علت ارزانی زمین و امکان استقرار آسان‌تر در اين مناطق كه ناشي عدم ادغام در بدنه شهر است، به اين مكان‌ها هجوم می‌آورند.

این مناطق عمدتاً خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری، در درون یا خارج از محدوده‌های قانونی شهر بوجود مي‌آيند و معمولاً  خدمات شهرداری شامل حال آنها نمی‌شود.

يكي ديگر از مناطق ويژه اجتماعي، بافت‌های فرسوده محسوب مي‌شوند كه دارای ساخت‌های غیراصولی یا فاقد استانداردهای لازم هستند و بخش زيادي از آنها در برابر بحران‌هایی مانند زلزله از استحکام و مقاومت لازم برخوردار نيستند.

مناطق بی‌دفاع یا آلوده شهری نيز از ديگر مناطق اجتماعي ويژه به شمار مي‌آيند به نحوي كه اين مناطق نسبت به سایر فضاهای شهری قابلیت بیشتری برای بروز جرم دارند و پناهگاه‌هاي خوبی برای پوشش جرائم‌ و افراد مجرم هستند.

"مجید جوادیان‌زاده" مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري يزد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، با اشاره به موارد بالا، عمده مناطق ویژه اجتماعی حال حاضر شهر يزد را شامل مناطق محدوده جاده فرودگاه، کشتارگاه و حسن‌آباد ذكر كرد.

وي با بيان اين كه بسياري از اين مناطق كه قبلاً جزو مناطق حاشیه‌ی شهر یزد بودند، به تازگي در داخل محدوده‌ي شهر قرار گرفته و از خدمات شهري بهره‌مند هستند، يادآور شد: البته اين مناطق همچنان به لحا‌ظ ساختاری و ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی، جزو مناطق حاشیه‌ای و داراي تفاوت فاحش با سایر مناطق شهر محسوب مي‌شوند.

وی اظهار كرد: از سوي ديگر، به دلیل وجود بافت سنتی و تاریخی گسترده استان به ويژه در شهر يزد، ناخودآگاه بخشی از اين بافت به مرور زمان فرسوده شده و به خاطر متروكه شدن به مكاني براي استقرار برخی از مهاجران یا طبقات تهی‌دست جامعه تبدیل شده است.

جواديان‌زاده اين بخش از شهر را نيز جزو مناطق ویژه اجتماعي شهر يزد خواند و گفت: اين مناطق نيز خودبخود به مناطقي مستعد براي تولید آسیب‌های اجتماعی تبديل شده‌‌اند.

وي خاطرنشان كرد: مناطق ويژه اجتماعي شهر يزد حتي آنهايي كه اخيراً در محدوده شهر قرار گرفته‌اند، در موضوعات مختلفي اعم از عمراني، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و غیره با كمبودهاي قابل ملاحظه‌اي مواجه هستند لذا سعی داريم تا سطح اجتماعی اين مناطق شهري را ارتقاء بدهیم و در همين راستا نيز کارگروهی تحت عنوان "کارگروه ساماندهی اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مناطق ویژه" در استان شكل گرفته است.

اين مسئول با بيان اين كه اين كارگروه متشكل از دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و عمرانی مرتبط با مناطق ویژه هستند، عنوان كرد: يكي از مهمترين موضوعات مبتلا‌به مناطق ويژه اجتماعي يزد، براساس نظرات كارشناسي دستگاه‌های مختلف، مباحث عمرانی و عدم رعایت قوانین و ضوابط ساخت و ساز اصولی در این مناطق است که اين مناطق را مستعد ایجاد برخی از بحران‌ها به ويژه زلزله، سیل و موارد مشابه كرده است.

وی ادامه‌ داد: دومین موضوع با اهميت در اين مناطق مسئله مهاجران و ضرورت ساماندهی آنهاست و آسيب شايع ديگر اين مناطق نيز مسئله مواد مخدر است.

جواديان زاده با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته در راستاي بهره‌گيري از ظرفیت‌هاي سازمان‌های مردم‌ نهاد و گروه‌های اجتماعی فعال در اين مناطق براي رفع مشكلات مطروحه، تصريح كرد: در همين راستا نيز هر يك از جلسات کارگروه استان به یکی از مناطق ویژه اجتماعي اختصاص يافته و با محوریت گروه‌های داوطلب اجتماعی تلاش شده تا بین مردم، سازمان‌های مردم ‌نهاد و گروه‌های فعال اجتماعی و دستگاه‌های دولتی ارتباط برقرار شود تا بخشی از خدمات اجتماعی و فرهنگی مورد نياز اين جوامع تامين شود.

وي اذعان كرد: با توجه به امكان استقرار كمتر برخي از دستگاه‌های دولتی در اين مناطق و در راستای رویکرد محله‌محوری تلاش شده است تا ساماندهی و مدیریت اين مناطق نيز به خود مردم سپرده شود.

مدير كل امور اجتماعي استانداري همچنين برگزاري نشست‌هاي ویژه بررسی وضعیت مهاجران به ویژه اتباع خارجی ساكن در اين مناطق، بازديد اعضاي كارگروه و نمايندگان دستگاه‌هاي مرتبط از اين مناطق، حضور مسئولان در برنامه‌های مختلف فرهنگی و جتماعی اين مناطق با هدف دخيل كردن دستگاه هاي اجرايي در اين برنامه‌ها و آشنايي بيشتر با مسائل و مشكلات ساكنان اين مناطق، را از ديگر اقدامات صورت گرفته بيان كرد. 

جوادیان‌زاده در مورد علل شکل‌گیری اين مناطق ویژه را پيشرفت‌هاي صنعتی و اقتصادی و جلب نیروی کار مهاجر براي بهره‌گرفتن از فرصت‌های شغلی بهتر ذكر كرد و گفت: از آنجايي كه جامعه توان جذب همه مهاجران را در درون خود ندارد، برخي به حاشیه شهرها رانده می‌شوند و پدیده حاشیه‌نشینی شکل می‌گیرد.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری در پايان نيز در اين خصوص تاكيد كرد: استان یزد به دلیل برخورداري از شرایط صنعتی و اقتصادی به شدت نيازمند داشتن یک استراتژی مشخص در اين خصوص است تا از ایجاد و گسترش مناطق ویژه اجتماعی جلوگیری و وضعیت موجود نيز به درستی مدیریت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار