یک فعال عرصه تعلیم و تربیت معتقد است گرایش دانش‌آموزان و والدین به کتاب‌های کمک درسی و آموزشگاه‌ها به دلیل ضعف آموزش و پرورش در ارائه خدمات آموزشی است.
کد خبر: ۱۳۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴ 05 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، کامبوزیا پاشا گفت: سازمان پژوهش و تالیف کتب درسی، مسئولیت تألیف کتب درسی دانش‌آموزان را بر عهده دارد اما در چند سال اخیر تألیف بخشی از کتب درسی را بر عهده استان‌هایی قرار داده است که توانایی تألیف دارند.
وی افزود: در حال حاضر ضعف‌هایی در کتب درسی مشاهده می شود که کتب کمک درسی‌ در این زمینه مدد رسان است.
مدیر سابق پژوهش و تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه برخی از کتب کمک درسی در بازار نقش تجاری دارند، تصریح کرد: بسیاری از این کتب به منظور آماده کردن دانش‌آموزان در کنکور تهیه شده است و اگر زمانی کنکور حذف شود این کمک درسی‌ها کاربردی نخواهند داشت.
وی افزود: تدریس در مدارس حتی الامکان نباید بر یک منبع متکی باشد. انتظار می‌رود در سطح دبیرستان همانند دانشگاه سرفصل معرفی شود و معلم برای انتخاب منبع درسی علاوه بر کتاب اصلی، بر اساس سرفصل‌ها آزادی انتخاب داشته باشد و فقط به کتاب اصلی اکتفا نکند و یادگیری را با منابع دیگر تکمیل کند.
پاشا با بیان اینکه زبان عربی و انگلیسی هنوز نتوانسته جذابیت لازم را در مدارس ایجاد کند، اظهار کرد: علت به‌وجود آمدن آموزشگاه‌های زبان چیست؟ آیا آموزش و پرورش می‌تواند اعتراف کند که مدارس نتوانسته‌اند پاسخگوی دانش آموزان باشند؟
وی ادامه داد: هزینه های مضاعف برای اولیا در حال حاضر نه تنها مختص کتب کمک درسی است بلکه هزینه‌های بسیار گزافی است که بیرون از مدرسه پرداخت می شود.
پاشا با بیان اینکه مگر معلم مدرسه، متخصص نیست و آمادگی تدریس کتاب مربوطه را ندارد؟ عنوان کرد: چرا دانش‌آموزان دوباره باید همین کتاب را در بیرون از مدرسه توسط شخص دیگری آموزش ببینند و علت موفقیت کلاس‌های خصوصی چیست؟
از فعالان عرصه تعلیم و تربیت استان مازندران، با بیان اینکه بسیاری از معلمان زبان با مدارک فوق لیسانس مازاد هستند، افزود: این نشان می‌دهد آموزش و پرورش بی‌برنامه و بدون پیش‌بینی معلم زبان جذب کرده و مشکل یادگیری زبان را نتوانسته با استخدام معلمان جدید حل کند.
پاشا با اشاره به اینکه منابعی که معلمان برای کتب دینی معرفی می کنند کارآرایی ندارد،  بیان کرد: متاسفانه برای معلمان آموزش و پرورش کشور، سرفصل معرفی نمی‌شود و تنها به عناوین ابتدای کتاب‌ها اکتفا می شود.
وی افزود: حال که وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها اعتماد کرده و اجازه می دهد که به پیشنهاد دفتر تألیف، کتاب تدوین کنند، به معلمان اعتماد کنند و سرفصل ارائه دهند تا معلمان، خودشان منابع را تهیه کنند و کلاس به صورت پژوهش محور اداره شود.
پاشا عنوان کرد: باید به این سوال پاسخ داد چرا کلاس خصوصی یک معلم ساده شهر با کلاس معلمان رسمی دارای مدرک فوق لیسانس یا دکتری در آموزش و پرورش رقابت می‌کند؟ مشکل در چیست؟ در معلم یا کتاب یا برنامه ریزی؟
عضو کانون مدرسان آموزش خانواده شهرستان ساری با اشاره به تمایل دانش‌آموزان برای ثبت نام در آموزشگاه‌های خصوصی، افزود: متاسفانه آموزش و پرورش نتوانسته کاری کند که اعتماد خانواده‌ها را نسبت به مدارس جلب کند.
پاشا اظهار کرد: سازمان پژوهش و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش باید رویکردش را نسبت به محتوای کتب درسی تغییر دهد و آن را جدی‌تر بگیرد. کتاب درسی باید به کمک معلم بیاید نه کتاب کمک درسی. این نشان از غنی نبودن کتب درسی  و یا آماده نبودن معلمان است.
وی افزود: بارها مشاهده شده روش تدریس کتاب بسیار دیرتر از کتاب به دست معلمان می‌رسد و طبیعی است آنان نمی توانند خودشان را برای تدریس آماده کنند؛ نتیجه این کار سوق دادن معلم و دانش آموزان به کتب کمک درسی می شود.
پاشا با بیان اینکه بهترین کتب کمک درسی که مردم می توانند به آن اعتماد کنند کتبی است که در انتشارات مدرسه منتشر شده است، گفت: دست کم در این انتشارات افرادی هستند اهل فن و فهم که ارتباط نزدیک با سازمان تألیف دارند و کمیته ای تخصصی قبل از انتشار، آنها را کنترل می کند اما انتشارات مدرسه نتوانسته در همه شهرها نماینده داشته باشد و به علت ضعف اطلاع رسانی و عدم پشتیبانی، شناسانده نشده است.
عضو کانون مدرسان آموزش خانواده شهرستان ساری یکی از علل ناکارآمدی آموزش‌های مدارس را عدم دقت در تدوین کتب درسی دانست و افزود: مؤلفین کتب درسی با فضای جامعه ارتباط برقرار نکردند و رویکرد نیاز در آموزش و پرورش کمتر دیده شده است. فرزندان ما باید برای زندگی آماده شوند ولی در حال حاضر، مدارس تمام توان خود را برای گذر از سد کنکور گذارده‌اند.
 
پیشنهاد برد برد واگذاری درس زبان به آموزشگاه‌ها
 
پاشا پیشنهاد داد: آموزش و پرورش از دخالت مدرسه ای در درس زبان انگلیسی دست بردارد و به جای اینکه مردم به دنبال کتب کمک درسی زبان انگلیسی و کلاس های خصوصی آن بروند و از طرف دیگر، دانش‌آموزان در مدارس نیز زبان انگلیسی بیاموزند، بهتر است یادگیری زبان را به آموزشگاه های خصوصی واگذار کند تا خانواده ها از پرداخت هزینه مضاعف معاف شوند در این صورت، هم دولت و هم ملت از این اقدام سود ‌خواهند برند.
وی افزود: آموزش و پرورش می‌تواند معلمان مازاد زبان خود را به آموزشگاه ها بفرستد و با سازوکارهایی همچون پرداخت 50 درصد حقوق معلمان، توسط آموزشگاه‌ها این موضوع را ساماندهی کند.
پاشا عنوان کرد: آموزش و پرورش تلویحا با صدور مجوز آموزشگاه های خصوصی اعتراف کرده در آموزش زبان انگلیسی، عربی و ریاضی ضعیف است.
وی با بیان اینکه ضعف معلم یا محتوای کتب درسی از عوامل رونق کتب کمک درسی است، افزود: باید از معلمان بیشتری برای تهیه کتب درسی استفاده شود و از تجربیات نیروهای دانشگاهی نیز بهره گرفت.
وی با بیان اینکه دانش آموز، همیشه در برابر معلم بی دفاع و مطیع است، افزود: این اطاعت شیوه خوبی برای انتقال مطالب کتاب نیست.
پاشا با اشاره به اینکه فرهنگیان باید همیشه آماده و قادر به ارایه مطالب کتاب به روش های مختلف باشند، گفت: کلاس های ضمن خدمت آموزش و پرورش نتوانسته پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش باشد.
از فعالان عرصه تعلیم و تربیت استان مازندران،با تاکید بر اینکه شیوه های تدریس معلمان با توجه به سطح علمی دانش آموزان هر کلاس انتخاب می شود، افزود:  نباید برای انتقال مفاهیم برای همه از یک روش تدریس استفاده کرد.
پاشا با تاکید بر ضروت چالشی برگزار شدن کلاس های ضمن خدمت، تصریح کرد: معلمان برای آمادگی بیشتر باید کلاس های ضمن خدمت را بگذرانند و اگر اجرای کلاس به صورت سازمان یادگیرنده و یا مدرسه یادگیرنده برگزار شود، افراد با اظهار نظر می توانند بهترین روش تدریس را به یکدیگر پیشنهاد کنند؛ اگر کلاس های ضمن خدمت به شیوه هم اندیشی برگزار شود و به صورت سخنرانی نباشد، معلمان سعی می کنند با مطالعه بیشتری در کلاس‌ها حضور یابند در این صورت مدرس ضمن خدمت تنها به هدایت و راهنمایی و در نهایت بیان شیوه ها و روش‌های جدید مهارتی به معلمان می پردازد.
مدیر سابق پژوهش و تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: کتابی که ضعف محتوا دارد و معلمی که کاملا آماده نیست سبب می شود تا اولیای دانش آموزان به سمت کتب کمک درسی بروند و اغلب این کتب کمک درسی، دانش آموزان را حافظه محور پرورش می دهد.
وی گفت: ما استفاده از کتب کار را برای کسی توصیه نمی کنیم و معلم نباید بیرون از کلاس، حجم کار دانش آموزان را زیاد کند و یادگیری باید درون کلاس اتفاق بیفتد.
 

خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار