کد خبر: ۱۴۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵ 08 December 2015

مراسم گرامیداشت 16 آذر، روز دانشجو، با تجلیل از51 دانشجوی نمونه و با حضور پرشور اساتید،دانشجویان و تشکّل های دانشجویی در تالار وحدت دانشگاه تبریز، برگزار شد.

به گزارش تابناک تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این مراسم ضمن تبریک روز دانشجو و ادای احترام به ارواح شهدای راه حق و فضیلت و دانش گفت: در تاریخ ایران، روزهای مهمی وجود دارند که 16 آذر 1332 از آن جمله است، که در آن روز، سه دانشجو خون خود را در راه اسلام و استکبار ستیزی فدا کردند و در حقیقت گرامیداشت این روز، گرامیداشت مبارزه علم با جهل و نادانی و مبارزه استقلال با ظلم و استبداد و استکبار است.

دکتر محمدرضا پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه امروز باید دانشجویان به مقوله مشارکت به عنوان اصلی ترین مبنای توسعه کشور، بدون تبدیل شدن به پیاده نظام احزاب و گروه های سیاسی بها بدهند، گفت: دانشجویان باید بدون سیاسی کاری و گرایش به احزاب و یا گروه های خاصی فعالیت کنند چرا که برای کشور دانشجوی مستقل تحلیل گر و ناقد لازم است که همزمان دارای دانش و بینش نیز باشد.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه و کارآمدی سیستم، دانشجویان باید در مسایل سیاسی و اجتماعی شرکت نمایند، گفت: آموزه های دینی، اصول مورد اشاره در قانون اساسی و همچنین مسئولیت اجتماعی، اقتضاء می کند که دانشجویان در همه مسایل کشور مشارکت نموده و نظر دهند.

دکتر پورمحمدی در سخنان پایانی خود، رسالت اصلی دانشجویان را، تحصیل عنوان کرد و افزود: دانشجویان باید بر خود ببالند که در مشهدالشهدای دانشگاه های ایران و یکی از موثرترین دانشگاه های ایران و جهان درس می خوانند و سعی نمایند با تحصیل و تهذیب، در آینده فرد مفیدی برای کشور باشند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، دانشگاه را محل خلق دانایی، خردورزی و نو اندیشی عنوان کرد و گفت: دانشجویان همواره در طول تاریخ جریان ساز بودند و 16 آذر سال 1332 نقطه آغاز حرکت دانشجویی است که توانسته نقش خود را در ارتقاء بینش و منش اسلامی به خوبی ایفاء کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد انوری افزود: گفتگو، مطالبه گری، نقد پذیری، مشارکت در مباحث علمی، فکری و سیاسی از جمله مسئولیت های دانشجویان است که بحمدالله توانسته اند از عهده آن برآیند.

وی در ادامه به برخی آسیب های دانشجویی اشاره کرد و گفت: در گذشته برخی ها به خاطر مطامع سیاسی جنبش های دانشجویی را آسیب پذیر و برخی دیگر این جنبش ها را به رخوت کشاندند؛ اما امروزه جنبش دانشجویی در این پیچ تاریخی باید نقش خود را در کشور و انقلاب ایفا نماید اگر چه باید به این امر دقت کنیم که جنبش های دانشجویی متعلق به همه است و نباید آن را در تشکل ها محدود نمود.

وی همچنین با اشاره برخی شاخصه های جنبش دانشجویی گفت: ایمان، عقلانیت، عدم وابستگی و داشتن استقلال از احزاب و گروه ها، واقع گرایی و داشتن نگاه واقع بینانه و امید به آینده، از جمله ویژگی هایی است که یک جنبش دانشجویی فعال و کارگشا باید دارا باشد.

رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: جریان16 آذر به دنبال کودتای ناجوانمردانه انگلیس و آمریکا بر علیه دکتر مصدق و اعتراض دانشجویان به این امر مقارن با سفر نیکسون به تهران اتفاق افتاد که سه تن از دانشجویان در صحن مقدس دانشگاه به شهادت رسیدند؛ لذا این سه یار و سه قطره خون به ناحق ریخته شده چنان ولوله ای به پا کرد که تا زمان جاریست، 16 آذر روز دانشجو خواهد ماند.

دکتر محمد علی حسینپور فیضی، در ادامه سخنان خود متذکر شد: دانشجویان زبان گویای اندیشه مردم هستند و این زبان ها هرگز نباید خاموش شوند و این وظیفه تشکل های قانون مدار دانشجویی است که زبان اعتراض خود را به سوی کج اندیشی ها و عدم لیاقت ها بگشایند و به این نکته توجه کنند که زبان اعتراض آنها، زبان تعقل و منطق است.

نماینده وزیر علوم در هیات نظارت بر تشکل های دانشجویی دانشگاه افزود: آنان که خون احمدی روشن ها، شهریاری ها، علی محمدی ها و باکری ها را ریخته اند، تا ابد با ما دشمن هستند و ما با دشمنان خدا دشمن و با دوستان خدا دوست هستیم. البته همه باید بدانند که دانشجویان چشم بیدار جامعه اند و با ارعاب و تهدید و فشار نمی توان فکر پاک ما را از بین برد.

همچنین در این مراسم نماینده تشکل های اسلامی دانشجویان این دانشگاه شامل بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان و جامعه اسلامی به صورت جداگانه با قرائت بیانیه ای به مناسبت 16 آذر نظرات خود را در خصوص جنبش دانشجویی، مسایل کشوری، نحوه فعالیت تشکل های اسلامی در دانشگاه ها و ... ارایه کردند.

همین گزارش حاکی است؛ در این آیین از 51 نفر از دانشجویان نخبه و نمونه دانشگاه که شامل دانشجویان نمونه کشوری سال 1393، دانشجویان نمونه دانشگاه تبریز، دانشجویان نمونه گروه های عمده تحصیلی کشاورزی و دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی، دانشجویان ورزشکار نمونه و مدال آور المپیاد، دانشجویان نمونه شاهد و ایثارگر، دانشجویان نمونه فعال فرهنگی و دانشجویان نمونه استعداد درخشان، تجلیل بعمل آمد.

اجرای شعر خوانی توسط استاد نصیر پایگذار، مسابقه و ... از دیگر برنامه های جنبی این آیین بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار