قریب ۲۰ سال است که هرمزگان و خشکسالی به هم پیوند خورده و حاصل این پیوند نامبارک، ممنوعه اعلام شدن دشت‌ها و خشکیدن چاه‌ها، چشمه‌ها و فرونشت زمین است.
کد خبر: ۱۴۲۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲ 11 December 2015
 به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از تسنیم، همزمان با تشدید پدیده خشکسالی، بحران آب و افزایش شدت عطش زمین و شهروندان در استانی که متوسط نرخ روستانشینی آن 21 درصد بالاتر از نرخ ملی است، تصمیم مدیران بودجه کشور با کاهش اعتبارات و تخصیص تنها 30 درصد از کل اعتبارات خشکسالی هرمزگان مردم و مدیران این استان را برای گذر از بحران  با مشقت مواجه کرده است.
 
طبق اعلام آمارهای رسمی، هرمزگان در سالهای 93 و 94 در بین استان‌های کشور آخرین رتبه را از لحاظ بارش نزولات آسمانی کمترین بارش را با میانگین 65 میلیمتر به خود اختصاص داده، تا آسمان هم همانند زمین‌تشنه امید روستاییان را برای عبور از بحران نا امید سازد.
 
با این روند برای حفظ و ماندگاری جمعیت روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها، توجه به زیر ساخت‌های اساسی از جمله موضوع حیات با اهمیت تأمین آب آشامیدنی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
 
با توجه به نرخ 50 درصدی جمعیت ساکن در روستاهای هرمزگان اگر تأمین آب این قشر از جامعه تامین نشود حاشیه نشینی در شهرها علاوه بر آسیب‌های اجتماعی، توازن جمعیتی را نیز برهم می‌زند.
 
خشکسالی در هرمزگان عوارض فراوانی در پی داشته و علاوه بر کشاورزان بر زندگی و امرار معاش صیادان و اصناف وابسته به این 2 صنعت مهم تاثیر منفی گذاشته است.
 
تداوم خشکسالی‌ها در استان و برداشت‌های غیر اصولی و ظالمانه از منابع زیرسطحی دشت‌های هرمزگان لایه‌های خالی داخلی خاک را فرو نشانده تا فروچاله‌های عمیق را در دشت‌های تشنه استان به خصوص شهرستان میناب خودنمایی کند و ترس، اضطراب و کابوس فرو رفتن چندین روستا و اهالی آن در دل زمین با کوچک‌ترین زلزله خواب را از چشمان پیر و جوان این منطقه بگیرد.
 
عبدالحمید حمزه پور مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس، اظهار داشت: شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها در هرمزگان هزینه‌های تامین آب‌رسانی با استفاده از منابع آبی غیر متعارف و انتقال آن به روستاها در استان افزایش یافته است.
 
وی در ادامه بیان داشت: در اثر خشکسالی‌های اخیر سطح آب 90 درصد از دشت‌های استان با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر روبرو شده‌اند که باعث خشک شدن 22 حلقه چاه، 16 دهنه چشمه، کاهش آبدهی 135 حلقه چاه و تضمین کیفیت 183 حلقه چاه آبشرب شده است.
 
عبدالحمید حمزه پور افزود: برای مقابله با خشکسالی‌های اخیر اقداماتی از قبیل استفاده از تأسیسات نمک‌زدایی و آب‌های غیر متعارف همانند رودخانه‌های شور، دریای خلیج فارس و عمان و استفاده از توان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بیش از 500 میلیارد ریال در تأمین آب آشامیدنی و جلب مشارکت مردمی و خیرین به ارزش 50 میلیارد ریال و استفاده از نوآوری‌های جدید در پروژه‌های آبرسانی روستایی و احداث آبشیرین‌کن‌ها انجام شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی تاکیدکرد: با توجه به محدودیت‌های منابع آب‌شیرین در استان هرمزگان، شرکت آب و فاضلاب روستایی با احداث بیش از 30 مجتمع آبرسانی به روستاها از منابع آبی مطمئن و همچنین استفاده از فنآوری و تکنولوژی شیرین سازی آب‌های شور و از جمله دریا از طریق احداث دستگاه‌های آبشیرین‌کن در دست اقدام دارد.
 
وی گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آبی روستاهای استان هرمزگان توسط 51 دهنه چشمه و 361 حلقه چاه و 14 دستگاه آبشیرین‌کن تأمین می‌شود.
 
وی در ادامه بیان داشت: عملیاتی شدن طرح‌های آبرسانی به روستاها با استفاده از طرح‌های اضطراری و اقدامات کوتاه مدت در هرمزگان نیازمند تخصیص اعتبارات خشکسالی است که متاسفانه 2 سال است این اعتبارات به صورت ناقص تخصیص می‌یابد.
 
مدیر‌عامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان با اشاره به اعتبار 500 میلیارد ریالی اعتبارات خشکسالی استان در سال جاری  تصریح کرد: از مدیران ذیربط تقاضا داریم با توجه به بحران آب در هرمزگان برای تکمیل طرح‌های آبرسانی 100 درصد اعتبارات را واریز کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار