مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل از تشدید نظارت‌ها و رعایت مقررات ویژه بر سبوس‌گیری درست در کارخانجات آردسازی خبر داد و گفت: قیمت نان در اردبیل پایین‌تر از استان‌های دیگر است.
کد خبر: ۱۴۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵ 16 December 2015

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، علی نوبخت عصر امروز در جلسه ستاد ارتقاء کیفی تولید آرد و نان در اردبیل، با بیان اینکه نان سبوس‌دار در تأمین امنیت غذایی بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسد، اظهار کرد: نان پخته شده با آرد تحویلی این اداره کل باید دارای مقداری سبوس باشد.

وی تصریح کرد:‌ کارخانه‌های آرد موظف به اعمال درصدهای سبوس‌گیری تعریف شده در تولید آرد هستند و بر همین اساس باید آرد تولید شده برای بربری 18 درصد، لواش 15 درصد و سنگک 12 درصد سبوس‌گیری شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: هر چقدر نان به واسطه داشتن سبوس تیره‌تر باشد، مغزی و مفید است.

نوبخت افزود: تقاضا برای مصرف نان سفید و گرایش نانوایی‌ها و واحدهای صنفی به عرضه آن به تدریج در پی تغییر میل مردم به نان با سبوس بیشتر تغییر می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: آزادپزها عامل ترغیب کارخانه‌های آرد به تولید آرد کم سبوس هستند اما اگر این کارخانه‌ها به نانوایی‌های غیر آزادپز آرد دارای سبوس کم یا بدون سبوس تحویل دهند، مرتکب تخلف شده و به محض مشاهده یا کاهش سهمیه گندم با کارخانه متخلف برخورد می‌شود.

نوبخت اضافه کرد: ‌تیم ویژه نظارت بر استفاده سبوس در نانوایی‌ها فعال است و به تازگی دبیرخانه‌ای برای نظارت بر میزان سبوس مورد استفاده در آرد نانوایی‌های آزادپز نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: با وجود تقاضای بیشتر به نان سفید و کم سبوس بسیاری از مردم از فواید سبوس غفلت نمی‌کنند و پخت و عرضه نان سبوس‌دار در برخی از نانوایی‌های شهر اردبیل نیز گویای این مسئله است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: قیمت نان در استان اردبیل پایین‌تر از استان‌های همجوار است و چون افزایش میزان سبوس در آرد زحمت تخمیر را افزایش می‌دهد، اگر از نظر اقتصادی تهیه و پخت نان به نانوایی‌ها مقرون به صرفه نباشد، هرگز به افزایش سبوس در پخت نان رغبتی نشان نمی‌دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار