جانشین پلیس پیشگیری ناجا از تهیه اطلس قتل کشور با در نظر گرفتن همه جزئیات توسط معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه و نیروی انتظامی خبر داد.
کد خبر: ۱۴۵۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰ 16 December 2015
جلسه هماهنگی دستگاه های مسئول برای کاهش نرخ وقوع جرم قتل با حضور رئیس کمیته پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، نمایندگان دادستانی کل کشور، صداو سیما، پزشکی قانونی ودیگر دستگاه های مسوول برگزار شد.

سردار مهدی معصوم بیگی رئیس کمیته امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره نتایج این جلسه گفت: موضوع این جلسه پیرامون راهکارهای کنترل و پیشگیری از جرم قتل بود که نقطه نظرات دستگاه ها شنیده شد و تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی با بیان اینکه انگیزه قتل ها عمدتا در هفت بخش قابل دسته بندی است گفت: این دسته بندی شامل ۱- خیانت زوجین ۲- اختلافات مالی – ملکی ۳- قتل ناموسی ۴- نزاع، درگیری خیابانی و لحظه‌ای ۵- سرقت ۶- قتل ناشی ازمصرف مواد مخدر صنعتی و جنون‌آمیز ۷- قومی – قبیله‌ای (روستاها و عشایر) این موارد را تشکیل می دهد.

سردار معصوم بیگی مصوبات این جلسه را در دو بخش وظایف ستاد مرکز و ستادهای استانی عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه جرم‌انگاری و تعیین مجازات برای سلاح سرد غیرمتعارف در پیگیری جرم موثر است قرار شد لایحه مربوط به این موضوع در مجلس دنبال شود. همچنین مقرر شد   در صدور احکام قتل‌های سریالی و قتل‌هایی که منجر به جریحه‌دار شدن ذهن مردم می شود تسریع صورت گیرد.

وی ماموریت وزارت بهداشت را دو مورد دانست و گفت: وزارت بهداشت موظف شد برنامه ای برای بیماران روحی و روانی که زمینه‌ساز قتل هستند اجرا کند و همچنین باید راهکاری را برای سرعت دهی انتقال قربانیان نزاع ها و همچنین اموات درگیری ها بیاندیشد و در ادامه  آمار فوتی های در صحنه و یا در حین انتقال به مراکز درمانی را تهیه نماید.

جانشین پلیس پیشگیری ناجا در ادامه درباره وظایف سازمان صدا‌وسیما اظهار داشت: صدا و سیما موظف شده است تا برنامه‌های مشخص در راستای فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به مردم را پیگیری و اجرا کند. تولید اینگونه برنامه ها می تواند با همکاری ناجا و معاونت جرم قوه‌قضائیه و صاحب‌نظران باشد اما محوریت با صدا و سیما است.

سردار معصوم بیگی گفت: حساس شدن دادسراها و نیروی انتظامی به‌عنوان مرجع تظلم‌خواهی بر مراجعات اختلافات خانوادگی که زمینه‌ساز قتل و جرح باشد و امضای تفاهم نامه میان دادستانی و ناجا برای توانمندسازی افسران کشف جرم را دیگر مصوبه امروز عنوان کرد.

وی درباره اقدامات استانی اتخاذ شده نیز گفت: مقرر شد تا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در استان‌هایی که فراوانی قتل طایفه‌ای یا مواد مخدر یا ناموسی دارند با همکاری صداوسیما و دیگر دستگاه مسئول کارگاه‌های آموزشی و همایش استانی جهت فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم برگزار کنند.

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از تصمیم برای تنظیم و تهیه اطلس قتل کشور با در نظر گرفتن همه جزئیات در سطح کشور توسط معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه و نیروی انتظامی خبر داد و گفت: اطلسی که هم اکنون وجود دارد برخی جزئیات را درنظر نگرفته که در این اطلس ادبیات قوه قضاییه درباره جرم با ناجا یکی می شود.

وی در پایان گفت: آمارها نشان می دهد که نرخ قتل در ایران نسبت به عمده کشورهای اروپایی و امریکایی پایین تر بوده است و این جرم در ایران مسئله بحرانی نیست اما برای رسیدن آن به پایین ترین حد تلاش می کنیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار