معاون اول رئیس جمهور گفت: یکی از دغدغه‌های امسال ما رشد اقتصادی مثبت بود به طوریکه رشد اقتصادی مثبت در سال ۹۳ انجام شد و در سال جاری نیز به دنبال نگهداشتن رشد مثبت هستیم که علیرغم شرایط غیرقابل پیش‌بینی برای کشور این رشد حفظ شده است
کد خبر: ۱۴۸۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲ 20 December 2015
به گزارش  تسنیم، اسحاق جهانگیری در نشست مدیران جهاد کشاورزی با اعلام این خبر اظهار کرد: با ورود به ساختمان جهاد کشاورزی به یاد فعالیت‌های خود در دوران جهاد سازندگی افتادم.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی جزء مجموعه‌هایی است که در دولت شاخص‌های عملکردی مثبت و امیدوارکننده‌ای دارد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی از دغدغه‌های امسال ما رشد اقتصادی مثبت بود به طوریکه رشد اقتصادی مثبت در سال 93 انجام شد و در سال جاری نیز به دنبال نگهداشتن رشد مثبت هستیم که علیرغم شرایط غیرقابل پیش‌بینی برای کشور این رشد حفظ شده است.

جهانگیری یادآور شد: در اقتصاد کشور پیش‌بینی کاهش قیمت نفت به کمتر از 60 دلار نمی‌شد اما اکنون قیمت نفت به کمتر از 30 دلار رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش قیمت این محصول به کمتر از 30 دلار است.

وی تصریح کرد: کشورهای تولیدکننده نفت در شرایط فعلی و با کاهش قیمت این محصول آسیب‌های جدی می‌بینند به طوریکه اگر اقتصاد با 100 دلار تنظیم شده باشد برگشت به 30 دلار کار راحتی نیست.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: در برخی از بخش‌ها از جمله کشاورزی در 6 ماهه اول سال جاری رشد اقتصادی داشته‌ایم و این‌ بخش‌ها توانسته‌اند رشد اقتصادی کشور را حفظ کنند.

جهانگیری یادآور شد: از وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم که در سال جاری و سال آینده به رشد خود ادامه دهد زیرا اقتصاد کشور نیازمند فعالیت‌ها و کارهای جدی است که یکی از مهمترین بخش‌های مختلف که قابلیت رشد سریع‌تری دارد بخش کشاورزی است.

وی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد مقاومتی سهم و بار زیادی دارد. مجموعه‌ معاونین و مدیران وزارت جهاد کشاورزی انسان‌های توانمندی هستند که هر کدام به شخصه می‌توانند بخشی را متحول کنند و تجربیات 30 ساله دارند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در این دوره چند رسالت مهم در اقتصاد کشور دنبال می‌شود، گفت: باید بخش‌های مختلف اقتصادی به ریل خود بازگردند و سیاست‌های نادرستی که قبلا وجود داشته است اصلاح شود.

جهانگیری تاکید کرد که اقدامات مثبتی در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است که نتیجه آن مثبت شدن شاخص‌های منفی بوده است.

ایجاد جوان‌گرایی در وزارت جهاد کشاورزی

وی با بیان اینکه مدیران جوان در وزارت جهاد کشاورزی باید در کنار مدیران باتجربه تربیت شوند گفت: انتظار می‌رود که مدیران جوان 30 تا 35 ساله در معاونت‌ها بیایند و در کنار مدیران کارکشته امور را یاد بگیرند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بخش کشاورزی مسئولیت‌های سنگینی دارد که کمتر دیده می‌شود، گفت: با وجود این مسئولیت‌های سنگین زمانی که قیمت یک محصول کشاورزی جابجا می‌شود برخی فکر می‌کنند که وزارت جهاد کشاورزی به درستی اداره نمی‌شود اما باید اذعان داشت که تنوع زیاد در فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی زیاد است که هر کدام کارهای مهم و طاقت‌فرسایی دارد و نباید ایرادهای نقطه‌ای کل به سیستم تعمیم داده شود.

جهانگیری با اشاره به بحران‌های آب و زیستی کشور خاطر نشان کرد: امور مربوط به آب و محیط زیست نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم با وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط است و فعالیت‌های این بخش در مصرف آب و امور توسعه‌ای و میزان مصرف آب‌های تدریج‌پذیر ممکن است که آینده کشور را به خطر بیندازد.

وی تاکید کرد: دولت مسئله آب را خوب درک کرده است و برنامه‌ریزی‌هایی در این ارتباط در دستور کار قرار دارد تا نگذارد که تمدن بزرگ ایران به خطر بیفتد.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد که توسعه بخش کشاورزی بسیار مهم است اما موازی با توسعه باید به منابع پایه کشور نیز توجه شود و خاک و آب کشور نباید تحت تاثیر امور توسعه‌ای قرار گیرد.

خطوط قرمز بخش کشاورزی مشخص شود

جهانگیری تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی خطوط قرمزی در بخش‌های مختلف برای توسعه بخش کشاورزی در نظر بگیرد.

وی با مقایسه کشاورزی با بخش صنعت، گفت: چطور زمانی که صنایع قصد فعالیت دارند از بخش‌‌های محیط زیستی نیز مجوزهای لازم می‌گیرند که در بخش کشاورزی نیز باید خطوط قرمز مشخص شود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: بکار بردن دستاوردهای علمی در تولیدات بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری این بخش و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن و روز دنیا تاثیرات مهمی در تحقق مصرف بهینه آب و خاک دارد.

جهانگیری با اشاره به اینکه یارانه‌های کشاورزی در کشورهای پیشرفته دنیا نیز مد نظر قرار دارد، گفت: این یارانه در ایران نیز باید انجام شود و یارانه مستقیم و غیرمستقیم در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد و لازم است که از یارانه‌های اختصاصی به بخش کشاورزی دفاع شود.

وی گفت: اختصاص یارانه به بخش کشاورزی نباید منجر به غیر رقابتی شدن تولیدات این بخش شود و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی باید بیشتر در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شکلی پیگیری شود تا به نتیجه برسد

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی در تمام دستگاه‌ها باید اجرا شود که وزارت جهاد کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که مسئولیت اصلی و جدی در این باره دارد و این سیاست‌ها باید به شکلی پیگیری شود که به نتیجه برسد.

جهانگیری افزود: بخش کشاورزی در برنامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز خطاهای کمتری دارد و فعالیت‌های آن بیشتر تحت نظارت سازمان یاد شده است.

وی اضافه کرد: در 30 سال گذشته در بخش کشاورزی همانند بخش صنعت از بهره‌وری بالایی برخوردار نبوده‌ایم اما بر اساس تصمیمات جدید دولت افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی دنبال می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور در ارتباط با وضعیت شیر تولیدی دامداران گفت: در بخش دامداری قیمت تمام شده شیر دامداران بالا است که در این ارتباط باید قیمت تمام شده علوفه کاهش و سیاست‌های فعلی تغییر پیدا کند.

جهانگیری یادآور شد: بر اساس اظهارات وزیر جهاد کشاورزی این بخش تنها از تسهیلات بانک کشاورزی استفاده می‌کند و سایر بانک‌ها تسهیلات کمتری در اختیار این بخش قرار می‌دهند.  بانک کشاورزی باید خود را متولی بخش کشاورزی بداند و با افزایش پرداخت تسهیلات از تسهیلات بین بانکی نیز برای تامین نیاز کشاورزی استفاده کند.

وی گفت: در بودجه سال 95 درباره بانک‌ها و اصلاح شاخص‌های آنها نگاه جدی شده زیرا برای رونق اقتصاد کشور اصلاح سیستم بانکی بسیار مهم است.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص معوقات دولت خاطر نشان کرد: دولت به بخش‌های مختلف خصوصی بدهکار است به طوریکه علاوه بر 380 هزار میلیارد تومان، وزارت نفت نیز 50 میلیارد دلار به بانک مرکزی و نظام بانکی کشور بدهی دارد.

جهانگیری یادآور شد به هر حال راه غلطی طی شده و چاره‌ای جز اصلاح آن وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص ضایعات بخش کشاورزی گفت: بخش کشاورزی حدود 20 درصد ضایعات دارد که برخی این رقم را بیشتر از این رقم می‌دانند با در نظر گرفتن آب مصرفی این ضایعات مشخص می‌شود که میزان هدررفت به این شکل بیشتر از شکل بهره‌برداری از منابع آب بخش کشاورزی است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: الگوی کشت و سیاستگذاری‌هایی که در این بخش وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد باید در تمام کشور مورد حمایت قرار گیرد.

جهانگیری اضافه کرد: برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی تمام بخش‌های کشور پشت این سیاست‌ها می‌ایستند به طوریکه ستاد اقتصاد مقاومتی به طور کامل پشت وزارت جهاد کشاورزی است.

وی خاطر نشان کرد: در راستای استفاده بهینه از آب و تامین امنیت غذایی و اشتغال کل نظام پشت بخش کشاورزی قرار دارد./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار