رئیس پژوهشکده محیط های خشک، از اجرای طرح بیابان زدایی قشم و سبز شدن این جزیره با اجرای طرح مطالعاتی، تحقیقاتی و ترویجی فضای سبز کم آب طلب خبر داد.
کد خبر: ۱۵۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 26 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، عباسعلی قزل سفلو یکی دیگر از ابعاد طرح مقابله با بیابان زدایی در این جزیره را احیای پوشش گیاهی قشم به روش های بیولوژیکی و پیشگیری از پدیده هایی همچون گرد و غبار، ریزگردها و توفان شن اعلام کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه جزیره قشم از نظر گردشگری از ظرفیت های بالا و متنوعی برخوردار است، ارائه و اجرایی کردن راهکارهایی کنترل بیابانی شدن و احیای جزیره از اهمیت زیادی برخوردار است.

قزل سفلو گفت: بخش نخست این طرح به کشت، تکثیر و اهلی سازی گونه های بومی و بخش دوم به شناسایی گونه های کم آب طلب و شورزی اختصاص دارد.

رئیس پژوهشکده محیط های خشک، با بیان اینکه در روند اجرای این طرح ابتدا نمونه ها در گلخانه کشت می شود، افزود: در مرحله بعدی نمونه ها به عرصه انتقال می یابد و در صورتی که نمو آنها در محیط مثبت باشد تکثیر آنها آغاز می شود.

وی با تاکید بر اهمیت کاشت گونه های کم آب طلب در جزیره، افزود: از آنجایی که 20 تا 30 درصد مصرف آب مناطق شهری به فضای سبز اختصاص دارد و قشم با محدودیت آب شیرین روبه رو است، استفاده از گیاهان شورزی و کم آب طلب در این جزیره ضروری است.

به گفته قزل سفلو گیاهانی که در این طرح کشت می شوند پس ارزیابی و انجام آزمایش آب و خاک و سنجش میزان بیابانی شدن جزیره انتخاب شده و در مرحله کشت قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: هم اینک طرح یاد شده در مرحله انتقال نمونه ها به عرصه و ارزیابی و انجام آزمایش های مختلف برای سنجش میزان توانایی گیاهان در مقابله با تنش قرار دارد.

وی اظهار کرد: استفاده از تجربه های پرفسور «محمد پسرک لی» و تجربه 12 ساله این محقق در ارائه گل های چمنی مقاوم به شوری و خشکی یکی از نقاط قوت طرح فضای سبز کم آب طلب این جزیره است.

پرفسور محمد پسرک لی پدر فضای سبز و بیابان های دنیا و دانشمند برتر سال 2005 جهان شناخته شده است.

جزیره قشم با حدود 117 هزار نفر جمعیت، یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت شامل 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر در جنوب کشور و در کنار آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده و به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.

این جزیره با داشتن ظرفیت های مهم در حوزه نفت و گاز و همچنین سایت های مهم گردشگری از جمله نخستین ژئوپارک بین المللی خاورمیانه از امتیاز ویژه در حوزه گردشگری برخوردار است و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است که مقصد خود را بازارها و دیدن جاذبه های طبیعی این جزیره انتخاب می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار