مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه معتقد است، تنها راه کاهش پیامدهای زمین‌لرزه، بهسازی بافت فرسوده و مقاوم سازی ساخت و سازها است تا دیگر شاهد فاجعه‌ای مانند بم نباشیم.
کد خبر: ۱۵۱۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹ 26 December 2015
مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه معتقد است، تنها راه کاهش پیامدهای زمین‌لرزه، بهسازی بافت فرسوده و مقاوم سازی ساخت و سازها است تا دیگر شاهد فاجعه‌ای مانند بم نباشیم.

فرهاد فروزی به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: پس از زمین‌لرزه ویرانگر بم، پنجم دی ماه هر سال به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله در تقویم کشور ثبت شد.

وی زمین‌لرزه بم را یکی از دردناک‌ترین وقایع چند دهه اخیر کشور دانست و ادامه داد: دلیل اینکه روزی در تقویم به این نام ثبت شده، جلوگیری از وقایع مشابه و پیشگیری از خسارت‌های جانی و مالی فراوان زمین‌لرزه است.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با اشاره به پهنه‌بندی که در جهان برای خطر زلزله وجود دارد، افزود: در این پهنه‌بندی ایران جزو کشورهای با خطر نسبی بالا برای زلزله است.

به گفته این مسئول در کشور ایران گسل‌های متعددی وجود دارد که فعالیت آنها زمین‌لرزه‌های کوچک و بزرگی را در پی دارد.

فروزی خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه نیز بین سایر استان‌های کشور در خطر نسبی بالا قرار دارد و بر گسل زاگرس واقع شده که در سال‌ها و قرن‌های گذشته زمین‌لرزه‌های مخربی را ایجاد کرده است.

وی بیشترین قدرت زمین‌لرزه‌هایی که در کرمانشاه به ثبت رسیده را در محدود 5.5 تا 5.8 ریشتر اعلام کرد و یادآور شد: البته اسناد تاریخی نشان می‌دهد ما در مناطقی مانند دینور، سرپل‌ذهاب و ... زمین‌لرزه‌های بسیار بزرگ و مخربی داشته‌ایم.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه زمین‌لرزه با علم امروز به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست، تصریح کرد: حتی اگر زمانی بتوانیم زمان و محل وقوع زمین‌لرزه‌ها را پیش‌بینی کنیم، باز هم نمی‌توانیم مانع وقوع آن شویم. چون در هر صورت انرژی لایه‌های درونی زمین باید خالی شود.

فروزی مقاوم سازی و ساخت و سازهای اصولی را تنها راه مقابله با آسیب‌های جانی و مالی شدید ناشی از زلزله دانست.

وی معتقد است، اگر همه ساختمان‌ها بر اساس آیین‌نامه 2800 نظام مهندسی ساختمان ساخته شوند در برابر بسیاری از زمین‌لرزه‌های بزرگ مقاوم خواهند بود.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه مهمترین نگرانی کنونی را مربوط به بافت فرسوده دانست که بخش زیادی از وسعت شهرهای بزرگ کشور و خصوصا کرمانشاه را تشکیل می‌دهد.

به گفته این مسئول یکی از مهمترین راه‌های کاهش اثرات بلایای طبیعی بهسازی و نوسازی بافت فرسوده است که باید زودتر برای آن اقدام شود تا دیگر شاهد وقوع فجایای دردناکی مانند زلزله بم و از بین رفتن هموطنان نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار