بدون شک هفته وحدت امسال از سال‌های قبل دارای اهمیت بیشتری است و دلیل این اهمیت نیز ظهور و بروز جریان‌های تکفیری است که به نام اسلام شیعه‌کشی و سنی‌کشی می‌کنند و به نام دفاع از مذهب علیه مذاهب اسلامی جنگ خونین به راه انداخته‌اند.
کد خبر: ۱۵۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 26 December 2015
به گزارش تابناک قم، این روزها برای ما مسلمانان روزهای خاصی است. هفته‌ای به نام وحدت که مابین سالروز ولادت حضرت رسول(ص) از منظر اهل تسنن و شیعیان قرار دارد و در این هفته تلاش می‌شود تا تقریب بین مذاهب به عنوان یک مسئله راهبردی تبیین شود.

با این حال بدون شک هفته وحدت امسال از سال‌های قبل دارای اهمیت بیشتری است و دلیل این اهمیت نیز ظهور و بروز جریان‌های تکفیری است که به نام اسلام شیعه‌کشی و سنی‌کشی می‌کنند و به نام دفاع از مذهب علیه مذاهب اسلامی جنگ خونین به راه انداخته‌اند. اگرچه جریان داعش و تکفیری‌ها سعی دارند عنوان کنند تا نماینده اهل تسنن هستند اما در واقع امر اندیشه وهابیت و جریان تکفیر هیچ قرابتی با اسلام و مذهب اهل تسنن ندارد و در هفته وحدت یک بار دیگر باید به مسئله هم‌گرایی بین فرق و مذاهب مختلف اسلامی نگاه شود تا با دستیابی به این رویه مشترک غده سرطانی تکفیر برای همیشه از دامان امت‌های اسلامی پاک شود.

محمد ضرغامی مدرس دانشگاه و پژوهشگر در زمینه جریان‌های تکفیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه مسئله تکفیر و جریان‌های تکفیری از همان ابتدای اسلام سربرآورده است، گفت: متاسفانه پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی(ع) همواره از برخی متحجرین که تنها از اسلام پوسته آن را درک کرده‌اند دچار شدیدترین آسیب‌ها شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خوارج را می‌توان پدر اصلی تمام جریان‌های تکفیری در جریان اسلام قلمداد کرد، گفت: بازمانده همین تفکر موجب شده تا امیرالمومنین علی (ع) در محراب نماز به شهادت برسد.

ضرغامی با بیان اینکه در سده‌های اخیر نیز استعمار و استکبار سرمایه‌گذاری مضاعفی بر روی جریان‌های سلفی انجام داده‌اند تا بتوانند از طریق آنها اهداف خود را در جوامع اسلامی پیاده‌سازی کنند، گفت: جریان وهابیت در بین اهل تسنن و جریان بابیت و بهائیت در بین شیعیان از مصادیق جریان‌های انحرافی است که با هدایت مستقیم انگلیسی‌ها تشکیل و رشد کرده است.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه جنایات ‌آمریکایی‌ها در یک دهه اخیر در منطقه خاورمیانه موجب شده است تا مدافعان اندیشه سلفی‌گری و تکفیر با استقبال برخی از مردم منطقه مواجه شود، گفت: اما باز هم سران این جریان‌ها با حمایت و هدایت غربی‌ها پیکان مبارزه خود را به سمت جوامع اسلامی گرفتند و از مبارزه مستقیم با استکبار پرهیز کردند که این خود سندی از وابستگی این جریان‌ها به غرب است.

وی با اذعان به اینکه امت اسلامی در شرایط فعلی چاره‌ای جز اتحاد و همبستگی در مقابل شیوع این بیماری خطرناک ندارد، گفت: مشترکات شیعیان و اهل تسنن بسیار بیش از اختلافات است و امروز باید اولویت را بر روی مشترکات قرار داد و فضا برای سوء استفاده جریان تکفیری را نیز مسدود کرد.

احمدرضا غدیری کارشناس مسایل سیاسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تاکید بر اینکه وحدت یک آرمان سیاسی برای همه جوامع به حساب می‌آید، گفت: متاسفانه طی چند دهه گذشته غربی‌ها برای خود بیشترین وحدت را ایجاد کرده‌اند اما در عوض بیشترین اختلافات و ریشه فتنه را در جوامع اسلامی کاشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپایی یک مکانیسم وحدت است، گفت: در عوض حمایت از گروه‌های القاعده، طالبان و داعش از اهداف بلندمدت آمریکایی‌ها در منطقه است که موجب شده است شکاف‌ها در جهان اسلام به اوج خود برسد.

غدیری با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) منادی واقعی وحدت در جهان اسلام بوده است، گفت: طی سه دهه نیز در جمهوری اسلامی ایران شیعه و سنی در کنار هم به طور مسالمت‌آمیزی زندگی کرده‌اند و خوشبختانه هیچ مشکلی نیز وجود نداشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امروز مساله وحدت بسیار بیش از یک آرمان اعتقادی است گفت: اگر قرار است توسعه در کشورهای اسلامی روی دهد چاره‌ای جز بازگشت آرامش به منطقه وجود ندارد و این آرامش نیز تا زمانی که گروه‌های تکفیری در خاورمیانه جولان دهند در دسترس نخواهد بود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مسئله وحدت از نگاه انقلاب اسلامی هم یک آرمان است و هم یک ضرورت غیرقابل انکار گفت: خوشبختانه حوزه‌های علمیه امروز به عنوان پیشقراول تشکیل امت واحده اسلامی به حساب می‌آیند.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه ما به وحدت به عنوان یک رویکرد استراتژیک نگاه می‌کنیم، گفت: انقلاب اسلامی تنها در ایجاد نظام اسلامی محصور نمی‌شود بلکه یکی از اهداف آن ایجاد تمدن اسلامی است و لازمه اصلی تشکیل این تمدن نیز دستیابی به وحدت در بین امت اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه برخی در تلاش هستند تا سیره ائمه هدی را مخالف وحدت نشان دهند درحالی که اساسا سیره عملی و گفتاری ائمه هدی چیزی جز وحدت نبوده است، ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی تقویت وحدت بین مذاهب اسلامی نیازمند یک برنامه‌ریزی جدی است و اگر کار را به حال خود بسپاریم، پیش نمی‌رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه برای تقویت وحدت نیازمند ایجاد یک تعامل دوسویه بین علمای شیعه و سنی هستیم، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در سطح مردم و افکار عمومی نیز موضوع تسامح، برادری اسلامی و سعه صدر باید بیش از پیش تقویت شود تا بتوانیم به آرمان وحدت نزدیک شویم.

علیدوست به تلاش‌های دشمنان اسلام برای تفرقه‌انگیزی نیز اشاره کرد و یادآور شد: طی 100 سال گذشته دشمن پیدا و پنهان تضعیف وحدت بین مذاهب اسلامی و ایجاد شکاف را در دستور کار خود قرار داده است که ایجاد فرقه‌های انحرافی، بزرگ کردن اختلافات و به راه انداختن جنگ‌های قومیتی از جمله دستورکارهای آنان است.

در نهایت باید گفت که از منظر آرمانی و اعتقادی و چه از نظر سیاسی و راهبردی، امروز وحدت، نیاز امت اسلامی است. اگرچه در جمهوری اسلامی ایران شیعه و سنی در کنار هم و با آرامش زندگی می‌کنند اما منطقه خاورمیانه امروز در آتش تفرقه می‌سوزد و متضرر اصلی آن نیز جز خود مسلمانان نیستند. در این شرایط حوزه‌های علمیه ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه وحدت در جهان اسلام دارند. در یک سال گذشته نیز قم با هدایت مراجع معظم تقلید توانسته است گام‌های بزرگی را در نزدیک کردن اندیشه‌های موجود در جهان اسلام بردارد اما هنوز هم تا دستیابی به سطح مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد. 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار