یک پژوهشگر مازندرانی کشاورزی و گردشگری را راهبرد توسعه استان مازندران عنوان کرد.
کد خبر: ۱۵۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷ 26 December 2015

به گزارش تابناک مازندران،عبدالرحیم نیك خواه در خصوص توسعه پایدار استان گفت: تدوین سیاست‌های پایدار از بخش‌های مهمی است که معمولاً در کشورهای در حال توسعه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، سیاست‌های توسعه منطقه‌ای به خصوص در استان مازندران باید به طور عمیق ولی ماندگار مورد تصویب قرار گیرد و به سادگی دستخوش تحولات نشود.

وی با اشاره به اینكه ایجاد زیرساخت‌های هزینه بر و تصمیمات آمایشی منوط به سیاست‌های پایدار است، اظهار كرد: با توجه به خصوصیات جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان مازندران، می‌توان مهمترین عوامل رسیدن بهتوسعۀ پایدار را توسعه در بخش های كشاورزی، صنعت و بازرگانی، خدمات و امورزیربنایی است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی با اشاره به اینكه تا قبل از تحولات چند سال اخیر و برنامه چهارم توسعه، از استان مازندران به عنوان استانی با قابلیت کشاورزی یاد می‌شده است گفت: این امر به دلیل موقعیت آب و هوایی، حاصلخیزی زمین وبارش مناسب بوده است و صرف نگاه کشاورزی به استان مازندران، این استان را از جهات دیگر دچار نارسایی‌های کرده است.

مشاور جهاد دانشگاهی واحد مازندران با تاكید بر برنامه چهارم توسعه كه با نگاهی متفاوت از گذشته سعی شده است که بر مبنای "آمایش سرزمین" برنامه‌ای اجرا گردد که شاهد توسعه متوازن در استان باشیم، عنوان كرد: با این وجود کماکان استان مازندران مهمترین قطب کشاورزی کشور است و آمارها نشان می­دهد با اینکه استان از نظر مساحت زیر کشت در رتبه‌های متوسطی قرار دارد ولی از نظر میزان بهره‌برداران کشاورزی در رتبه دوم كشورقرار گرفته است.

نیكخواه با ضمن اشاره به اینكهاستان مازندران دارای مزیت کشاورزی بالایی است و می‌تواند به قطب اول کشاورزی کشور تبدیل شود، اظهار كرد: ولی استان مازندران در بخش توسعه یافتگی با مقصد نهایی فاصله زیادی دارد كه این عدم تعادل می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که ضعف مدیریت عالی استان یا عدم اجرای مدیریت راهبردی در استان در حوزه کشاورزی می تواند یكی از علل آن باشد.

این پژوهشگر مازندرانی متمرکز بودن تصمیم‌گیری و اجرای مصوبات در امور کشاورزی در تهران و عدم هماهنگی بین مسئولین عالی رتبه استان با مدیریت‌های کلان کشور را از دیگر علل این عدم تعادل دانست.

وی همچنین در خصوص نقش صنعت و بازرگانی در توسعه استان با اشاره به اینكه یکی از اولویت‌های سند چشم‌انداز کشور در افق 1404، توجه به صنعت و بازرگانی است اظهار كرد: توسعۀ صنعتی در مازندران در ابتدا امری فراموش شده بود و مدیران ارشد در سطوح عالی و سطوح استانی از تفکر در این خصوص رویگردان بوده‌اند و به مرور با گسترش فناوری‌های ارتباطات و صنایع تبدیلی، راهبرد جدیدی برای توسعۀ صنعتی استان اتخاذ شده است.

نیكخواه مهمترین راهبردها جدید برای توسعه استان را ایجاد شهرک‌های صنعتی با کارگاه‌های صنعتی متوسط و کوچک عنوان كرد و ادامه داد: این شهرک‌های صنعتی می‌توانست هم نیاز استان را به محصولات صنعتی برطرف سازد و هم به عنوان "صنایع تبدیلی" به عنوان کمک و همراه بخش کشاورزی باشد که در نهایت امر می‌تواند به رونق بازرگانی استان نیز کمک کند.

مشاور جهاد دانشگاهی واحد مازندران، استان را دارای استعداد چندانی برای تبدیل شدن به قطب صنعتی کشور ندانست و از نظر توسعه یافتگی نیز جایگاه مناسبی در كشور برای آن قائل نبود و اظهار كرد: به نظر می‌رسد که توسعه صنعتی استان را می‌توان تا رفع نیازهای اساسی صنعت در داخل استان جدی گرفت و توجه به کارگاه‌های کوچک به ویژه صنایع تبدیلی می‌تواند راهکار دیگری برای توسعه صنایع کوچک در استان باشد.

نیكخواه در خصوص خدمات در استان ضمن تاكید بر اینكه امروزه اصلی‌ترین عامل توسعۀ پایدار، خدمات به شمار می‌رود و دراستان مازندران به صورت بالقوه قابلیت فراوانی در خصوص خدمات و صنعت گردشگری وجود دارد گفت: اهمیّت باستانی و زیبایی شناختی مازندران و تقابل جنگل و دریا از آن منطقه‌ای مستعد برای گردشگری ساخته است که در صورت وجود زیرساخت‌های لازم می‌تواند پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی باشد.

وی وجود مناظر دلپذیر، جنگل‌ها، شالیزارها، دریا و کوهستان‌ها را از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر برای استان دانست و اظهار كرد: استان مازندران رتبه نخست کشور را در بخش گردشگری به خود اختصاص داده و محور تهران- مازندران یکی از 8 محور گردشگری کشوراست.

وی با تاكید بر اینكه مازندران به عنوان پایلوت گردشگری کشور شناخته شده است گفت: با تدوین سند چشم‌انداز گردشگری استان و اجرای دقیق آن بتوانیم زیرساخت‌های لازم را در استان ایجاد كرده و در اینصورت با ورود حجم انبوهی از گردشگران داخلی و خارجی می‌توان منابع سرشار ارزی و ریالی به استان سرازیر گردد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی عملکرد استان در زمینه توسعه یافتگی خدمات راچندان قابل دفاع ندانست و گفت: قابلیت‌های فراوانی درتوسعه بخش خدمات در استان وجود دارد و می‌تواند در زمینه‌های گردشگری، حمل و نقل، مخابرات، مؤسسات دانشگاهی و پژوهشی و ... رتبه نخست را در کشور کسب کند.

وی با اشاره به قرارداشتن مازندران در کریدور شمال- جنوب اظهار كرد: استان مازندران در حوزه حمل و نقل در رتبه هفتم و بعد از استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس و بوشهر قرار دارد.

وی اصلی ترین قابلیت های توسعه استان را برخورداری از شرایط مناسب اقلیمی، پیشینه دیرین سنت‌های فرهنگی و آثار تاریخی، برخورداری از اراضی مستعد و حاصل‌خیز و محصولات استراتژیك، وجود معادن غنی دانست و ادامه داد: وجود ذخایر مواد پروتئینی در دریای خزر، استقرار در كنار دریای خزر و وجود منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بهشهر، وجود زیرساخت‌های مناسب توسعه فعالیت‌های صنعتی به ویژه در زمینه صنایع وابسته به كشاورزی و وجود نیرو های متخصص و ماهر از اصلی‌ترین پتانسیل‌های توسعه استان هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار