شماری از زنبورداران نوشهر و چالوس خواستار حمایت مسئولان برای رفع مشکلات گرانی دارو و نبود نقدینگی تولیدکنندگان عسل شدند.
کد خبر: ۱۵۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷ 26 December 2015

به گزارش تابناک مازندران،عده ای ازتولیدکنندگان عسل در شهرستان های نوشهر و چالوس اظهار داشتند: به دلیل کمبود نقدینگی و کیفیت پایین داروها دچار مشکلات زیادی شدند بطوریکه ادامه فعالیت در این صنعت دچار ضررهای زیادی می شوند.


به اعتقاد آنان ، مسئولان امر برای توسعه این صنعت باید مشکلات فراروی تولیدکنندگان از جمله گرانی و کمبود داروهای اصلی، کمبود نقدینگی را با پرداخت وام های کم بهره رفع نمایند.
موسی سام ، یکی از زنبورداران با سابقه در این شهرستان گفت: در سال گذشته بیش از ‎ 40درصد جمعیت زنبورهای این منطقه به دلیل بیماری تلف شدند که تاثیر زیادی در تولید عسل منطقه داشت و از لحاظ اقتصادی نیز ادامه فعالیت برای زنبوردار مقرون به صرفه نیست.


وی افزود: یکی از دلایل از بین رفتن زنبورها، استفاده از داروهایی با کیفیت پایین در منطقه وجود دارند ، می باشند و زنبورداران به خاطر نبود داروهای با کیفیت بالا و یا نداشتن نقدینگی مجبورند از این داروها برای درمان استفاده کنند.


یک تولیدکننده دیگرعسل با ابراز نارضایتی از کیفیت پائین و گرانی داروها در این حوزه اظهار داشت: امسال به دلیل خشکسالی در تابستان و داروهای موجود در بازار به ویژه برای کنه که از کیفیت نامناسب و دوزکم برخوردار بود موجب کاهش تولید عسل حتی تا 50 درصد شد.


صفدر منصور لکورج زنبوردار نمونه خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیماری و سرما زدگی آسیب زیادی به کندوها وارد کرد و موجب کاهش کندو از تعداد یکصد به 40 کندو و تولید عسل از 15 کیلوگرم به پنج تا هفت کیلوگرم در سالجاری شد.


وی خواستار حمایت مسئولان از تولیدکنندگان عسل شد و گفت: با توجه به شرایط و آسیب ها وارد شده باید حمایت های دولتی شامل تسهیلات و داروهای با قیمت مناسب در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد تا بتوانیم در تولید عسل که یک محصول پر ارزش غذایی و دارویی است کوشا و موفق باشیم.


محمد توجهی یک زنبوردار دیگر منطقه با اشاره به اهمیت غذایی عسل گفت: مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی مکانی مناسب برای تولید عسل است ولی با توجه به زحمت و نبود متولی خاص، کم توجهی و عدم حمایت مسئولان این کار پرزحمت و پرسابقه، هم اکنون با مشکل روبرو است.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که پرورش زنبور عسل در خانواده ما مورثی است تلاش زیادی را برای حفظ کندوها و تولید عسل مطلوب در طول سال انجام می دهیم و در این راستا وضعیت دارو نیز نسبت به گذشته گران و کیفیت آن نیز کاهش یافته که موجب بروز خسارت و اشکال در روند تولید عسل کرده است.


علی کیا یکی دیگر از زنبورداران منطقه افزود: توزیع عسل های تقلبی با قیمت پائین موجب شده زنبورداران منطقه با مشکل فروش روبرو شوند و در حال حاضر قیمت عسل طبیعی امسال حداقل کیلویی 600 هزار ریال است که متاسفانه عسل تقلبی حتی با قیمتی کمتر از نصف در بازار فروخته می شود که نیازمند نظارت بر فروش اینگونه عسل ها از سوی مراجع ذیربط است.

رئیس شرکت تعاونی زنبورداران نوشهر، چالوس و کلاردشت اظهار داشت: امسال وضعیت برداشت عسل در بهار مناسب بود ولی در تابستان به دلیل شرایط آب و هوایی با کاهش تولید عسل مواجه بودیم.


ایرج کرمی افزود: امسال به جای تولید 15کیلوگرم عسل از هر کندو(کلنی)، پنج کیلوگرم یعنی از 21 هزار عدد کلنی 105 تن عسل تولید شد و این درحالی است که در شرایط مناسب برخی مواقع از هر کندو بیش از 50 کیلوگرم تولید عسل را نیز داشته ایم.


وی با اشاره به خشکسالی امسال و سرمای شدید سال گذشته گفت: این وضعیت موجب کاهش زنبوران عسل و به تبع آن تولید عسل شده و توان مالی بیشتر زنبورداران نیز تضعیف شد که برای رفع مشکلات به حمایتهای مسئولان چشم دوخته اند.


وی با اشاره به وجود بیماری های کنه واروا- آکاراپیس و نوزما کندوهای عسل در استان های شمالی گفت: بیشترین مشکلات زنبورداران را در زمینه مبارزه با این بیماری ها علاوه بر کمبود و گرانی داروی مورد نیاز ورود داروهای غیر اصلی و بی کیفیت(چینی) است که افزایش چشمگیر تلفات زنبور در سال گذشته را موجب شد.


کرمی خاطرنشان کرد: قیمت برخی از داروها در سال های گذشته دو هزار ریال بود که امروز به 500 هزار ریال رسیده است و این درحالی است که از لحاظ کیفیت نیز با مشکل مواجه هستند.

وی تصریح کرد: داروهایی همچون بای وارول و آپیستان یا ژل آپی گارد را باید با یک قیمت تعادلی نه به صورت آزاد در اختیار زنبورداران قرار گیرد.


رئیس تعاونی زنبورداران نوشهر، چالوس وکلاردشت خواستار حمایت دولت از زنبورداران با توجه به شرایط موجود به ویژه در موضوع استمهال وامها شد.


وی مازندران را یکی از بهترین مناطق تولید عسل با توجه به وجود انواع گل ها و گیاه عنوان کرد و گفت: باید از این ظرفیت طبیعی خدادادی به نحو مطلوب برای پرورش زنبور عسل بهره برد تا علاوه بر اشتغالزایی از درآمد زایی آن نیز استفاده کرد.


وی اظهار داشت: در حال حاضر این تعاونی دارای 669 نفر عضو است که از این تعداد 150 نفر به صورت فعال در این حوزه مشغول فعالیت هستند و هنوز جایگاه زنبورداران در جهاد کشاورزی مشخص نبوده و توجه لازم به زنبور و زنبورداران صورت نمی گیرد و تسهیلاتی برای فعالان آن در نظر گرفته نشده است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چالوس
 گفت: امسال با توجه به شرایط موجود تسهیلات برای تولیدکنندگان عسل فراهم نشد که امیدواریم که در سال جدید بتوانیم تسهیلات خوبی برای فعالان در این زمینه در نظر گرفته شود.


یزدانقلی خزایی تصریح کرد: کلاس های آموزشی آشنایی با بیماری های زنبور عسل و راههای جلوگیری از شیوع و تلفات ناشی از بیماری ها، نحوه نگهداری کندو و پرورش صحیح زنبور عسل که در بالابردن توان اقتصادی بهره برداران نقش ایفا می کند در این شهرستان برگزار شد.


وی خاطرنشان کرد: امسال 310 نفر تولید کننده بیش از 51 هزار کیلوگرم عسل در این شهرستان تولید کردند که نسبت به سالهای گذشته از افزایش برخوردار است و حدود یک هزار و 300 کلونی مدرن موجود شهرستان نیز بیشتر به صورت ییلاق و شلاق فعالیت می کند.


معاون اداره دامپزشکی شهرستان نوشهر گفت: در حال حاضر داروهای زنبورعسل در داروخانه های شهرستان موجود و کمبودی در این زمینه نداریم و زنبورداران می توانند داروهای لازم را از داروخانه های شهرستان تهیه کنند.


حمزه بواسحاقی افزود: برخی از زنبورداران داروهای مورد نیاز را از مجاری غیرمعتبر خریداری می کنند که علاوه بر کیفیت نامناسب، در قیمت گذاری آنها نیز تعرفه های دامپزشکی رعایت نشده که نارضایتی استفاده کنندگان را به همراه داشته است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر نیزبا اشاره به 225 نفر بهره بردار این شهرستان افزود: تولیدکنندگانی که بیش از 50 کلنی دارند برای دریافت پروانه بهره برداری و کد رهگیری به استان معرفی شدند تا با دریافت مجوز از حمایت های دولت در سال جدید برخوردار شوند.


محمدرضا رضوی زاده خاطرنشان کرد: امسال کلاس و کارگاههای آموزشی برای ارتقای کیفیت و کمیت محصول عسل در شهرستان برگزار شده است.


وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 76 هزار کیلوگرم عسل در شهرستان نوشهر تولید شد، که این مقدار عسل از 11 هزار و 267 کلنی مدرن و بومی تولید شد.


فرآورده های زنبورعسل علاوه بر قندهای گلوکز، فروکتوز، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلریدسدیم، گوگرد، آهن، فسفات، ویتامین های مختلف ، حاوی آنتی بیوتیک های متفاوتی است که در تغذیه، سلامتی و شادابی انسان نقش بسزایی دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار