بسته خبری ویژه «تابناک گیلان»؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۱۵۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳ 19 March 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. 

دستگیری جاعل حرفه ای چک پول
به گزارش تابناک گیلان ، به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ رحیم شعبانی اظهار داشت: در تماس تلفنی یکی از شهروندان مبنی براینکه فردی در داخل بازار واقع در بخش خمام رشت دارای چک پول‌های تقلبی است، بلافاصله ماموران انتظامی بخش خمام رشت وارد عمل شده و متهم 35 ساله را شناسایی  و دستگیر کردند.
وی با بیان اینکه متهم دستگیر شده عضو یکی از مراکز بازپروری معتادان است، افزود: ماموران انتظامی از متهم چند قطعه چک پول جعلی پانصد هزار ریالی و یک میلیون ریالی، یک عدد اسپری دفاع شخصی، یک عدد پایپ و کارت‌های  جعلی ویژه ورود به اماکن خصوصی و دولتی را کشف و ضبط کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان رشت گفت: این متهم در اعترافات خود اظهار کرد که قصد داشته این چک پول‌ها را به مغازه داران درقبال خرید اجناس تحویل دهد.
شعبانی تصریح کرد: برای این متهم پرونده قضایی تشکیل شده،  از کسبه  و مغازه داران خواست، با توجه به روزهای پایانی سال و خرید نوروزی خانواده‌ها مراقب چک پول‌های قلابی باشند.

مسافران فرهنگی نگران اسکان نباشند
به گزارش تابناک گیلان ،مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت : اسکان مسافران فرهنگی از امروز با پذیرش یک هزار و 459 خانوار به تعداد هفت هزار و 295 نفر و 20 هزار و 426 نفر روز در مدارس استان آغاز شده است.
مهدی حاجتی افزود : 33 پایگاه اسکان مسافران نوروزی در مناطق مختلف استان گیلان فعال شده است.
وی اظهار داشت : در نوروز 94 ، 389 واحد آموزشی در قالب سه هزار و 34 کلاس در گیلان برای اسکان مسافران فرهنگی کشور در نظر گرفته شده است. 
وی تصریح کرد : کلاس های واحدهای آموزشی برای اسکان مسافران نوروزی از سوی آموزش و پرورش استان گیلان در قالب ویژه ، نوع الف ، ب و ج به امکانات مختلف مجهز شده اند. 
مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان بیان کرد : 12 خانه معلم در هشت شهرستان استان گیلان با 498 تخت نیز برای پذیرش مسافران فرهنگی از سراسر کشور آماده شده است.
وی یادآور شد : اولویت اسکان در واحدهای آموزشی با فرهنگیان است اما در صورت خالی بودن مکان، غیرفرهنگی ها نیز پذیرش خواهد شد. 
اسکان 94 ، تا 13 فروردین ادامه دارد و پذیرش مسافران فرهنگی در ستادهای اسکان از ساعت 9 تا 24 انجام می گیرد. 
در نوروز 93، 146 هزار و 982 نفر در واحدهای آموزشی استان گیلان اسکان یافتند. 
آموزش و پرورش استان گیلان در نوروز 93 ، 364 واحد آموزشی با دو هزار و 990 کلاس را تجهیز کرده بود. 
بیش از پنج هزار و 700 واحد آموزشی با حدود 19 هزار و 500 کلاس درس در استان گیلان فعال است.

وقتی به پنجشنبه آخر سال می رسیم یاد اهل قبور می افتیم، کسانیکه که دیگر در بین ما نیستند و در این روزهای بهاری، جایشان تا همیشه برایمان رنگ خزان دارد.
اسفند که به پایان راه می رسد دیگر بوی نم باران، بوی سبزه و گل، بوی عود و اسپند، بوی اسکناس های تا نخورده، بوی لباس های نو و بوی بهار را می شود، به خوبی احساس کرد. در این رهگذر وقتی به پنجشنبه آخر سال می رسیم یاد اهل قبور و چشم انتظاران جمعه آخر سال می افتیم، کسانیکه که دیگر در بین ما نیستند و در این روزهای بهاری، جایشان تا همیشه برایمان رنگ خزان دارد.
یکی از سنت های دیرینه پیش از نوروز یاد کردن از درگذشتگان است و ایرانیان به این مناسبت در آخرین پنجشنبه سال به زیارت اهل قبور می روند. در واقع زیارت قبور مؤمنان ثواب بسیار دارد و علاوه بر فواید عظیمه ‏اى که بر آن مترتب است، باعث عبرت و آگاهى و زهد و بى ‏میلى به دنیا و رغبت در آخرت مى ‏شود، عاقل آن است که در قبرستان از اموات عبرت بگیرد تا حلاوت دنیا از دلش بیرون رود و شهد کالاى دنیوى در کامش تلخ گردد.

اين رسم تبعاتي دارد که شايد بتوان به محبت، همدلي، سخاوت و… آن اشاره کرد که البته که اين تبعات برگرفته از يادآور شدن مرگ و دنياي باقي است. در واقع فلسفه زیارت اهل قبور در آخر سال این است که در محیط قبرستان، فکر رفتن از این جهان، سنگینی خاصی به تفکر انسان می بخشد و انسان سعی می کند گام های بعدی زندگی را دقیق تر و حساب شده تر بر دارد.
آخرين پنجشنبه سال بهانه ‌ای می ‌شود تا سری به خانه ابدی رفتگان اهل قبور که درش همیشه باز است بزنیم. از همان ابتدای ورود به قبرستان، احساس می‌ کنیم به دنیای متفاوتی آمده ‌ایم، دنیایی که قبرهای قالی ‌اش، گل ‌فروش ‌هایش و سنگ قبرهایش، حرف متفاوتی برای گفتن دارند. تک ‌تک سنگ قبرها با تو حرف می ‌زنند و گویی می ‌خواهند تو را به چیزی بشارت دهند که از آن غافل مانده ‌ای. اینجا برخی قبرها، جدیدند و بعضی قديمی. حتی برخی از فرط کهنگی به جایی رسیده ‌اند که سنگ ‌نوشته ‌اش را دیگر نمی‌ توان خواند، اما با این وجود، حرف همه قبرها یکی ا‌ست و حالا فقط یک سنگ قبر از آنها مانده و یک دنیا خاطره.
باز هم جاي شکرش باقي است که برخي پنجشنبه آخر سال براي رفتگانشان سنگ تمام مي گذارند و برای شادی روح درگذشتگانشان خواندن قرآن و به طبخ غذایی(غالبا حلوا) می پردازند که با این کار بوی غذا در فضای خانه پراکنده می شود و آن را در میان همسایه‌ ها خیرات می کنند.
اگر كسي بگويد اين مراسم، اداي حق اموات، پرداختن به ديون درگذشتگان است، چه حرف بامسمايي زده. پنجشنبه آخر سال را ياد درگذشتگان كه در دامانشان تربيت شديم و نشو و نما كرديم، پر مي سازد. لذا آخرين پنجشنبه سال، روز اسيران خاك است.
درست است رفتگان از ميان ما رفته اند ولي آنچه که مشخص است ما به گذشتگان خواهيم رسيد، بياييد همان گونه رفتار کنيم که دوست داريم پس از مرگ فرزندانمان با ما رفتار کنند. نمي دانم اين رسم ايراني، چه ارتباطي با كلام آن بزرگوار دارد كه گفت وقتي بهار را ديديد، از روز نشر، بيش ياد كنيد. هر چه كه هست، روز حشر كه سر مي رسد و خانه انسان، خاك بيابان مي شود، همين چيزهاست لابد كه براي ديگران مهم تر است و همين رسوم كه زماني اصل بود.

به گزارش تابناک گیلان، کیومرث بیات بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از لغو دومین دوره مسابقات کشوری شطرنج جام صلح و دوستی رشت خبر داد و اظهار داشت: دومین دوره مسابقات جام صلح و دوستی که قرار بود از پنجم تا 11 فروردین ماه 94 در هیئت شطرنج استان در مجموعه ورزشی یادگار امام(ره) برگزار شود لغو و به زمان دیگری موکول شد.
وی افزود: با توجه به اینکه اکثر اماکن اقامتی در شهر رشت از مدت‌ها قبل رزرو شده و امکان تهیه محل مناسب اسکان برای بازیکنان غیر بومی وجود ندارد لذا این مسابقه به تاریخ دیگری موکول می‌شود.
رئیس هیئت شطرنج گیلان گفت: با توجه به اینکه در استان همجوار قزوین در همین تاریخ مسابقات کشوری شطرنج جام نوروز  برگزار می‌شود به تمام شرکت‌کنندگان توصیه می‌کنیم با حضور خود در شهرستان قزوین از برگزارکنندگان آن حمایت کنند.
بیات خاطرنشان کرد: بازیکنانی که وجه ثبت نام واریز کردند می‌توانند شماره کارت اعتباری خود را به شماره 09119329725 پیامک کرده تا وجه خود را در مدت یک هفته آینده دریافت کنند.

به گزارش تابناک گیلان ،رییس جمعیت هلال احمر صومعه سرا روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: 250 سبد عیدانه در طرح ملی فرشتگان رحمت بمنظور ترویج ارزش های انسان دوستانه و کمک به نیازمندان با حفظ کرامت و شأن انسانی آنان در این شهرستان توزیع شد.
رضا سلیمی اجرای این طرح را با همکاری واحد داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال احمر عنوان و ارزش اقتصادی هر سبد غذایی را 600 هزار ریال و شامل روغن، برنج، شکر، چای، مرغ، پنیر، کنسرو، لوبیا و ماکارونی ذکر کرد.
رییس جمعیت هلال احمر صومعه سرا سازماندهی و هدایت کمک های مردمی برای ارتقای اثربخشی خدمات داوطلبانه، حمایت از اقشار نیازمند بویژه زنان و کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و همدلی و همدردی با خانواده های نیازمند و آسیب پذیر را از اهداف اصلی برگزاری این طرح ملی عنوان کرد.
به گفته سلیمی؛ در اجرای این طرح اقلام غذایی و سبد کالایی مورد نیاز خانواده های نیازمند با کمک خیرین، بازاریان و اصناف تامین و بین شهروندان توزیع شد. 
شهرستان صومعه سرا با سه بخش مرکزی، تولمات و سردارجنگل در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

به گزارش تابناک گیلان ،علی خاوری با بیان اینکه بهره برداری از دو پروژه راه در گیلان برای امسال هدف گذاری شده بود، افزود: تکمیل 900 متر از 11 کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت - قزوین به اداره کل راه و شهرسازی گیلان واگذار شده بود که این پروژه از بیستم مهرماه آغاز شد و با تلاش بی وقفه نیروهای راهداری، امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه را 18 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی عنوان و تصریح کرد: پیش از این، خودروهایی که از مسیر قزوین - رشت تردد می کردند، مجبور بودند که از داخل شهر منجیل عبور کنند و همین مسئله، موجب ترافیک سنگین در شهر می شد و مسافران و شهروندان در زمان پیک سفر، ساعاتی طولانی در ترافیک بودند که با بهره برداری از این مسیر، دیگر نیازی به عبور از داخل شهر نیست .
به گفته خاوری؛ با بهره برداری از این مسیر عمده مشکل ترافیک این قسمت برطرف می شود.
وی تبدیل سه بانده کردن راه اصلی مسیر منجیل رودبار به بزرگراه به طول پنج هزار و یکصد متر را دیگر پروژه هدف گذاری شده در این مسیر عنوان کرد.
وی یادآور شد: این طرح از بیست و یکم بهمن ماه امسال با اعتبار 21 میلیارد تومان انجام شده است.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بیستم بهمن ماه و بیست و دوم اسفندماه امسال نیز از پروژه تکمیل 11 کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت - قزوین بازدید کرده بود.
آزادراه رشت - قزوین به طول کلی 137.4 کیلومتر از مهمترین راه های کشور و بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به عنوان کوتاه ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می شود.
11 کیلومتر از این مسیر در محدوده منطقه منجیل شهرستان رودبار، هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است.
اجرای عملیات آسفالت 900 متر از 11 کیلومتر باقی مانده آزادراه قزوین - رشت بر عهده اداره کل راه و شهرسازی گیلان است، انجام حدود سه کیلومتر آن نیز به پیمانکار واگذار و مقرر شده باقیمانده این مسیر که حدود هفت کیلومتر است، به مناقصه گذاشته شود.
10 هزار و 683 کیلومتر راه در استان گیلان وجود دارد که از این میزان، یک هزار و 843 راه شهری و هشت هزار و 840 کیلومتر راه روستایی است.

به گزارش تابناک گیلان ،مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان گفت: مراسم غبارروبی بقاع متبرکه در مناطق مختلف استان در آستانه فرارسیدن سال جدید با حضور مسوولان محلی، هیات امناء و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شده است.
حجت الاسلام و المسلمین ولی عادلی افزود: بقاع متبرکه خواهر امام رضا (ع) و امامزاده هاشم در رشت، بقعه متبرکه آقاسید نجفی بندرانزلی، بقعه آقامیرقوام زیگسار شهرستان صومعه سرا و .... از جمله بقاع متبرکه ای که غبارروبی و عطرافشانی شدند.
وی اظهار داشت: غبارروبی و عطر افشانی امامزادگان شاخص استان گیلان با هدف آمادگی هر چه بیشتر برای اجرای طرح آرامش بهاری و ارایه خدمات مطلوب برای زائران انجام گرفته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان همچنین در رابطه با اجرای طرح آرامش بهاری خاطرنشان کرد: این طرح در 200 بقعه متبرکه استان در نوروز 94 اجرا می شود. 
وی غبارروبی را از برنامه ها قبل از اجرای طرح آرامش بهاری عنوان و تصریح کرد: برنامه زمان سال تحویل، حضور امامزادگان و روحانیون برای اقامه نماز، پاسخ به سووالات و شبهات، مشاوره و برگزاری مسابقه فرهنگی از جمله برنامه ها در اجرای این طرح است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار