استان ایلام در هفته ای که گذشت شاهد رخدادهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مهمی بود، از آغاز بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی تا سفر رئیس مرکز آمار ایران و پایان کار نمایشگاه بزرگ کتاب در ایلام، که در زمره مهمترین این وقایع بود.
کد خبر: ۱۵۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳ 02 January 2016
 استان ایلام در هفته ای که گذشت شاهد رخدادهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مهمی بود، از آغاز بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی تا سفر رئیس مرکز آمار ایران و پایان کار نمایشگاه بزرگ کتاب در ایلام، که در زمره مهمترین این وقایع بود.

 ** بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی 
با اتمام مهلت یک هفته ای نام نویسی داوطلبان، فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی دوره دهم مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی استان ایلام آغاز شد.
رئیس ستاد انتخابات ایلام روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 26 هیات اجرایی شامل 2 هیات اصلی در فرمانداری شهرستان های ایلام و دهلران به عنوان مراکز حوزه انتخابیه و 24 هیات فرعی در دیگر شهرستان ها و بخش های تابعه وظیفه بررسی صلاحیت داوطلبان را بر عهده دارند.
حسین کلانتری افزود: هیات های اجرایی 11 عضو دارد که شامل هشت معتمد محلی، فرماندار، رئیس ثبت احوال و نماینده شورای شهرستان هستند.
وی با بیان اینکه هیات های اجرایی با استعلام از مراجع چهارگانه صلاحیت داوطلبان را بررسی خواهند کرد، افزود: هیات های اجرایی همچنین از امروز نسبت به تعیین محل شعب اخذ رای و بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان اقدام می کنند.
کلانتری یادآور شد: 105 نفر در پایان فرصت هفت روزه در 2 حوزه انتخابیه ایلام و دهلران خود را به عنوان نامزد انتخابات مجلس دهم در این استان برای کسب سه کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی معرفی کرده و ثبت نام کردند.

** رئیس مرکز آمار ایران: نرخ تورم سالانه کشور 12.6 درصد است
رئیس مرکز آمار ایران گفت: برابر اسناد و معیارهای معتبر علمی نرخ تورم سالانه کشور 12 و 6 دهم درصد است.
عادل آذر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آبدانان اظهار کرد: برای دست یابی به میزان دقیق تورم باید تعداد 600 هزار نمونه توسط کارشناسان و ماموران آموزش دیده سازمان آمار بر روی 365 قلم کالای مختلف در تمام نقاط شهری و روستایی انجام شود و پس از پایش های دقیق فنی نتیجه این فرآیند به اطلاع مردم برسد. 
وی مرکز آمار را تنها مرجع قانونی اعلام هرگونه آمار و اطلاعات آماری در کشور دانست و افزود: بر اساس داده ها و شاخص های مرکز آمار ایران هم اکنون نرح تورم نقطه به نفطه در کشور 9/9 درصد است. 
آذر به نقش سازنده آمار در توسعه جامعه و قدرت برنامه ریزان کلان کشوری اشاره کرد و یادآور شد: بودجه سال آینده کشور نسبت به بودجه امسال به میزان پنج درصد رشد دارد. 

** کسب رتبه نخست کشوری ایلام در شناسایی و آموزش بی سوادان 
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام گفت: این استان رتبه نخست شناسایی، جذب و آموزش بی سوادان و همچنین آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان را در کشور به خود اختصاص داده است.
علی بیرانوندی روز شنبه به مناسبت فرا رسیدن هفته سوادآموزی در نشست خبری خبرنگاران رسانه های گروهی استان اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 1390، نرخ باسوادی جامعه هدف شامل جمعیت 10 تا 49 سال این استان، 91.86 درصد است که این رقم در سال های 85 و 55 به ترتیب 90.80 درصد و 25.38 درصد بوده است.
وی با بیان اینکه هدف گذاری نهضت سواد آموزی برای جمعیت افراد 10 تا 49 ساله ای است که از تحصیل بازمانده و در قالب نظام رسمی آموزش و پرورش، آموزش ندیده اند، افزود: در چهار سال گذشته تغییرات زیادی رخ داد و آمار بی سوادی کاهش یافت اما به دلیل عدم سرشماری امکان اعلام رسمی آن وجود ندارد.

** جشن ازدواج مشترک و آغاز زندگی 400 زوج مددجوی کمیته امداد ایلام 
در آستانه فرا رسیدن میلاد با سعادت آخرین فرستاده خدا حضرت محمد مصطفی (ص) شنبه گذشته جشن ازدواج 400 زوج مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) ایلام در تالار لاله این شهر برگزار شد.
این جشن به همت کمیته امداد و تقبل هزینه کمک خرید جهیزیه از سوی موسسه خیریه عترت بوتراب برگزار شد و به هر یک از زوج ها در این آیین از سوی این موسسه 15 میلیون ریال و از سوی کمیته امداد نیز پنج میلیون ریال کمک هزینه خرید جهیزیه اهدا شد.
حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری از اعضا این موسسه خیریه در این آیین خوش خلقی، گذشت، عذرخواهی، صداقت، هدیه دادن، تشکر، زینت کردن، حفظ شخصیت، رعایت حقوق، کمک به یکدیگر، زود قضاوت نکردن و از بین بردن عوامل سوء ظن را از راه های مهم رسیدن به خوشبختی در زندگی برشمرد.

** بازدید شماری از فرماندهان ارتش و وزارت دفاع از ملکشاهی
شماری از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یکشنبه گذشته از شهرستان ملکشاهی بازدید کردند.
حبیب الله استوار محمودآبادی مدیرکل طرح های عمرانی وزارت دفاع، سردار هرمز تقیان معاون اجرایی طرح های نیروهای مسلح و امیر حاجیلو از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام در این بازدید، حضور داشتند.
این بازدید به منظور زمینه سازی استقرار تیپ عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهرستان ملکشاهی انجام شد.

** سه حامی به ازای هر یتیم 
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: اکنون هر یتیم مدجوی زیرپوشش این نهاد به طور متوسط سه حامی دارد.
مصطفی خاکسار یکشنبه گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در ایلام افزود: اکنون 800 هزار حامی از 300 هزار یتیم نیازمند زیرپوشش این نهاد حمایت می کنند.
وی ادامه داد: این ایتام زیر 18 سال سن داشته که از حمایت های مالی و معنوی حامیان در حوزه های مختلف مسکن، تحصیل، ازدواج و غیره برخوردارند.
وی اظهار کرد: این افراد نیکوکار در قالب اجرای طرح اکرام به ایتام عضو شده و ماهانه به حساب هر یک از آنان مبالغی به صورت ثابت واریز می کنند.

** زبان کردی چاشنی محفل رونمایی 18 کتاب در ایلام
آیین رونمایی از 18 عنوان کتاب به زبان کردی ایلامی شامگاه یکشنبه در حاشیه نهمین نمایشگاه سراسری کتاب ایلام با حضور استاندار ایلام و جمعی از مسئولان فرهنگی استان برگزار شد.
در این محفل که استاندار ایلام، فرماندار و جمعی از نویسندگان ایلامی و اصحاب قلم استان شرکت داشتند، سخنرانان مراسم از مجری برنامه گرفته تا موسیقی، زبان کردی را در اجرای برنامه بکار برده و چاشنی این محفل کردند.
استاندار ایلام در سخنانی به گویش کردی ایلامی از برپا کنندگان این محفل قدردانی کرد و گفت: فرهنگ ایلام و زبان این دیار بسیار غنی و دیرینه است که باید برای حفظ آن تلاش شود.
محمدرضا مروارید اظهار کرد: گویش کردی باید روز به روز غنی تر شده و دلنوشته های مردم این دیار به زبان کردی در استان و کشور منتشر شود.
وی با تاکید بر اینکه برای ماندگاری زبان کردی باید تلاش کرد، افزود: متاسفانه اکنون بیشتر خانواده های ایلامی به زبان فارسی با فرزندان خود صحبت می کنند در حالی که زبان کردی دارای پیشینه زیادی است و باید حفظ و ماندگار شود.

** 14 دی زمان اعلام نظر هیات های اجرایی در خصوص داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری ایلام گفت: نظر هیات های اجرایی در خصوص صلاحیت داوطلبان نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همزمان با سراسر کشور 14 دی مشخص و اعلام می شود.
عبادالله باقری دوشنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روند بررسی صلاحیت 81 داوطلب نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه ایلام و 27 داوطلب در حوزه انتخابیه دهلران توسط مراجع چهارگانه در جریان است و تا 14 دی ماه اعلام نظر خواهد شد.
وی افزود: هیات های اجرایی حداکثر 24 ساعت پس از پایان بررسی و تا 15 دی ماه دلایل و شواهد مبنی بر رد صلاحیت افراد را به صورت مکتوب به آنان اعلام می کنند.
دبیر ستاد انتخابات استان ایلام یادآور شد: داوطلبان رد رصلاحیت شده بر اساس قانون چهار روز فرصت دارند در مراجعه به هیات های نظارت اعتراض خود را نسبت به نظر هیات اجرایی اعلام کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

** پرداخت خسارت سیل زدگان ایلام به محض ابلاغ اعتبار انجام می شود
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: به محض ابلاغ اعتبارات از سوی مرکز به بانک های عامل، اقدام های لازم برای پرداخت خسارت ناشی از سیل اوایل آبان ماه امسال به سیل زدگان استان انجام می شود.
فریادرس شهبازی دوشنبه هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در جریان سیل آبان ماه ایلام، خسارت های زیادی به اماکن مسکونی، تجاری، صنعتی و زیرساخت ها وارد شد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بعد از وقوع این حادثه نسبت به برآورد کارشناسی خسارت توسط اکیپ های مجرب اقدامات لازم را به عمل آورد.
وی افزود: دولت یک هزار و 492 میلیارد و 800 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت برای جبران خسارت ناشی از این سیل به استان اختصاص داد که از این میزان 180 میلیارد ریال برای احداث 600 واحد شهری با سقف تسهیلات هر واحد 300 میلیون ریال، 60 میلیارد ریال برای تعمیر واحدهای تجاری و مسکونی آسیب دیده با سقف 200 میلیون ریال و یک هزار و 770 میلیون ریال نیز برای احداث 12 هزار و 880 واحد تجاری و مسکونی آسیب دیده و تعمیری با سقف هر واحد 60 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

** قتل کارمند بنیاد شهید ایلام در محل کارش 
یکی از کارمندان اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام صبح امروز در پی درگیری با مراجعه کننده ای در محل کارش به قتل رسید.
فرمانده انتظامی استان ایلام روز دوشنبه با تایید این خبر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مراجعان به اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام صبح امروز پس از درگیری با یکی از کارکنان این اداره وی را با ضربه های چاقو مجروح کرد.
سردار علی دولتی با بیان اینکه فرد مجروح پس از انتقال به مراکز درمانی به سبب شدت جراحت جان خود را از دست داد، افزود: علت بروز این درگیری در دست بررسی است ولی بر اساس شواهد، اختلاف در بررسی پرونده جانبازی مراجعه کننده، به درگیری و قتل این کارمند انجامیده است.

** اصلاح 37 نقطه حادثه خیز ایلام
رییس اداره نگهداری راه های اداره کل راه و شهرسازی ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 37 نقطه حادثه خیز در استان اصلاح شده و یا در دست اجرا است.
محمد رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ایمن سازی راه ها و جاده ها از برنامه های مهم امسال این اداره کل بوده که با همکاری دیگر دستگاه های مربوطه اقدام های اساسی برای برطرف کردن مشکلات نقاط حادثه خیز استان انجام شده است.
وی افزود: برای اصلاح و بهسازی 37 نقطه حادثه خیز استان، 470 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

** حماسه 9 دی، نماد پیمان از هم ناگسستنی ملت با ولایت است
رئیس دانشکده علوم قرآنی ایلام گفت: حماسه ماندگار 9 دی سال 88، نماد بارز پیمان از هم ناگسستنی ملت ایران اسلامی با ولایت است.
علی اصغر شریفی راد روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت حماسه 9 دی در مسجد جامع ایلام اظهار کرد: ملت ایران در حماسه 9 دی فارغ از هر جناحی در برابر توطئه دشمنان خارجی و داخلی ایستادند و ثابت کردند که همواره پای اعتقادها و باورهای خود ایستادگی می کنند.
وی افزود: این موضوع برای همگان روشن شده که تا زمانی پای اعتقادها و ارزش های دینی در میان باشد ملت ایران اسلامی از انجام هیچ کاری برای دفاع از اسلام و نظام دریغ نخواهد کرد به طوری که پس از فتنه سال 88، مردم ولایت مدار ایران اسلامی به میدان آمدند و از ولایت دفاع کردند.

** بازسازی جنگل های آسیب دیده از آتش در ایلام 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام از احیا و بازسازی مناطق جنگلی و مرتعی آسیب دیده از آتش سوزی های امسال در این استان خبر داد.
حجت الله فتحی چهارشنبه گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: طرح احیا و بازسازی مناطق جنگلی همچون شلم و شاه قلندر که در آتش سوزی های نیمه نخست امسال آسیب شدید دید، در دستور کار این اداره قرار دارد. 
وی افزود: در طرح غنی سازی و احیای مناطق آسیب دیده ناشی از آتش سوزی به کمک انجمن های مردم نهاد زیست محیطی، حامیان و دوستداران طبیعت، بذر و نهال های بنه، بلوط و بادام کاشته و نگهداری می شود. 

** پایان کار نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب ایلام/ مردم سه میلیارد ریال کتاب خریدند
نهمین نمایشگاه سراسری و بزرگ کتاب استان ایلام شامگاه چهارشنبه با معرفی ناشران برتر به کار خود پایان داد.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مدت برپایی این نمایشگاه در مجموع مردم استان سه میلیارد ریال کتاب های مختلف خریداری کردند.
عمران خودآموز اظهار کرد: از این میزان کتاب دو میلیارد و 500 میلیون ریال به صورت تهیه بن و مابقی نیز به صورت آزاد توسط اقشار مختلف مردم استان خریداری شده است.
وی همچنین از معرفی پنج ناشر برگزیده کشوری و استانی نمایشگاه خبر داد و گفت: این ناشران شامل انتشارات سراسری سمت و نشر نی و انتشارات استانی نشر پاتوق کتاب، زاگرو و دانشگاه آزاد اسلامی ایلام برگزیده و از آنان تجلیل شد.

** مردم توجهی به شایعه های مربوط به شیوع بیماری آنفلوآنزا نکنند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با توصیه به مردم برای بی توجهی به شایعه های مربوط به شیوع بیماری آنفلوآنزا، گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا و یا مرگ و میر به سبب ابتلا به آنفلوآنزا در استان گزارش نشده است.
دکتر علی دل پیشه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: البته تعدادی از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی استان دارای نشانه های بیماری آنفلوآنزا بودند که برخی از آنان به واحدهای قرنطینه ای اعزام شدند و پس از گذراندن دوره درمانی از بیمارستان مرخص شدند.
وی افزود: همه کادر درمانی و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی در تمام نقاط استان برای پیشگیری، مقابله و کنترل این بیماری آمادگی دارند و امکانات خود را بسیج کرده اند.
دل پیشه به عموم مردم استان اطمینان خاطر داد در صورت مشاهده هرگونه علایم حاد این بیماری یا مرگ و میر ناشی از آن به طور حتم از طریق مراجع رسمی و رسانه های معتبر اطلاع رسانی های لازم انجام گیرد.

** تحریم های جدید علیه ایران نقض آشکار برجام است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، اعمال تحریم های جدید دولت امریکا ضد جمهوری اسلامی ایران را نقض آشکار برجام دانست.
حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی در خطبه های نماز جمعه این هفته مسجد جامع شهر ایلام اظهار کرد: تحریم های جدید در حالی از سوی آمریکا اعلام شد که به تازگی 11 تن اورانیوم غنی شده که حاصل زحمات چندین ساله متخصصان اتمی کشورمان بود براساس توافق انجام شده به روسیه ارسال شد و این امر بیانگر عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر تحریم های جدید این کشور در تضاد با شرط دوم مقام معظم رهبری در پیوند با اجرای توافق هسته ای است و دولت نیز باید در مقابل این تحریم ها، اجرای تعهدات خود را متوقف کند./م
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار