تابناک: تکریم ارباب رجوع را میتوان به عنوان یکی از اصول موفقیت در کسب و کار یاد کرد، اصلی که امروزه تقریبا در تمام مشاغل وصنوف و ادارات دولتی و کسبه‌ها به فراموشی سپرده شده است.
کد خبر: ۱۵۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴ 03 January 2016
به گزارش تابناک اصفهان، تکریم ارباب رجوع یکی از اصول اساسی در اسلام است و در این ارتباط احادیث مختلفی از سوی ائمه اطهار مطرح شده و در قران این کتاب آسمانی سفارشات بسیاری به رعایت این اصل اخلاقی شده است.

اصلی که یکی از رموز و اصول موفقیت کسب و کار در دنیای مدرن و پیشرفته است و تنها با اتکا بر این اصل میتوان بخشی از رکود را که امروزه بسیاری از مشاغل و صنوف و شرکت‌ها و حتی ادارات دولتی با آن مواجه هستند را رفع کرد.

طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع، یکی از هفت برنامه تحول کشور است که به منظور ایجاد تحول در نظام اداری کشور به تصویب شورای عالی اداری رسیده و در حال اجراست.

تکریم ارباب رجوع در معنای ظاهری به این معنا برداشت میشود که کار مراجعه کنندگان را در اسرع وقت و به بهترین صورت انجام دهندو باخوشرویی وخوشرفتاری برخورد کردن اما این همه ماجرا نیست و همانطور که گفته شد صورت ظاهری مطلب است.

 آنچه در واقعیت امر وجود دارد واقعیتی که هیچ گاه به چشم نیامده و به غفلت سپری شده  مورد توجه واقع نشده این است که حتی داشتن ظاهری آراسته، پوشش مناسب و زیبا، استفاده از لباس های تمیز، اتو کشیده و شیک، موهای مرتب و کفش های واکس خورده نیز از اصول رعایت احترام به حقوق دیگران و تکریم ارباب جوع و در راستای مشتری مداری تعریف میشود.

علاوه بر این اصول نیز داشتن قیافه ای شاداب، دانستن آداب سخنوری و آگاهی داشتن به اینکه از چه لحن و گفتاری برای برقراری ارتباط بهتر با مشتری استفاده کردن و آگاهی به زبان بدن و مهارت و توانایی در برقراری ارتباطی سالم و موفق با ارباب رجوع از دیگر اصولی است که هیچ گاه یا کمتر شاهد رعایت آن از سوی کارکنان و کارمندان نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی و اصناف مختلف هستیم. اصولی که با رعایت آنها در مجموع میتوان سبب رضایتمندی مشتری و تکریم ارباب رجوع باشد.

کمتر سازمان دولتی را مشاهده میکنیم که تکریم ارباب رجوع را به شکل واقعی و همه جانبه رعایت کردند که از آن جمله می توان به کارکنان شاغل در هواپیما، کارمندان فرودگاه ها ، کارمندان نیروهای هوایی ، کشتیرانان، ارتش و غیره میتوان نام برد.

تکریم ارباب رجوع با استناد به چند اصل اول که راه انداختن کار مشتری در کوتاهترین زمان و به بهترین صورت است، در قوانین سازمان های دولتی گنجانده شده است و این در حالی که در عمل رعایت ابعاد دیگر تکریم ارباب رجوع از جمله داشتن ظاهری آراسته، پوشش مناسب واستفاده از لباس های تمیز و مرتب و اتو کشیده و کفش های واکس خورده و داشتن چهره ای شاداب و سرحال به استقبال مشتری رفتن هیچگاه در قوانین سازمانی نیامده است.

یک فرد حق دارد که در چارچوب خصوصی خود با هر نوع پوششی وارد شود اما اگر در قالب کارمند، پرسنل، کارگر، فروشنده و غیره وارد میشود داشتن پوشش مناسب و مرتب و شاداب و سرحال برخورد کردن با دیگران از اصول احترام به حقوق دیگران است.

 در قوانین سازمان ها باید عنوان شود که به ازای هر گونه بدخلقی حتی ترشرویی یا ورود به سازمان با چهره ای اخمو، چروک بودن روپوش و فرم کارمندی و عدم استفاده از لباس شیک برای حضور در محیط کاری جریمه کاری میشود و رعایت این اصول از الزمات سازمانی است.

تکریم ارباب رجوع در برخی ازنهادهای دولتی که روزانه با بسیاری از مراجعین مواجه هستند از حساسیت و اهمیت فوق العاده ای برخوردار است از جمله بیمارستانها و   درمانگاه ها و کلینیکها و مجموعه های که درمان بیماران می پردازندو به خودی خود فضا مملوء از درد و ناراحتی است و برخورد با پرسنل خوش برخورد، خوشرو، خندان، تمیز، مرتب و آراسته می تواند تاثیر بالایی در روحیه بیماران و همراهان بیمار داشته باشد.

سازمان های دولتی می توانند با تعریف فرم های یکسان و شکیل برای کارمندان خود، آموزش کارمندان و کارکنان خود با اصول و مهارت های گفتاری و رفتاری برای برقراری یک ارتباط موفق با مشتریان و در جهت افزایش رضایتمندی ارباب رجوع این نقص و ضعف را رفع کنند.

ضعف در تکریم ارباب رجوع در ارگانهای دولتی است که شرکت های خصوصی با تلاش به این سمت و تعمیم همه جانبه به اصول تکریم ارباب رجوع موفقتر عمل کردند هر چند این امر را در فروشگاه های زنجیره ای و مدرن امروزی شاهد هستیم.

 البته در این میان لازم است که یادی هم از کاسب کارانی یاد کرد که در سطح بازار قرار دارند و با وجودی که روزانه با تعداد کثیری از مشتریان مواجهند اما کمتر شاهد رعایت تکریم ارباب رجوع از سوی برخی از صنوف هستیم به طوری که عدم رعایت صبر و حوصله ، ترشرویی و بدخلقی و توجه نداشتن به رعایت اصل آراستگی ظاهری بسیار در رکود بازار تاثیر گذاشته است و لازم است که اتحادیه ها و صنوف مختلف دورههای آموزشی برای کاسب کاران بگذراند.

احترام لسانی، رفتاری و از همه مهمتر استقبال با ظاهری آراسته و مرتب از مشتریان و ارباب‌‌رجوع استقبال کردن از اصولی است که با قاطعیت می‌توان گفت از اصول فراموش شده در کسب و کار است.

در هر اداره و سازمان و مغازه‌ با هر نوع اشتغال و صنفی که وارد می‌شوی با برخی از کارمندان، کارکنان، فروشندگان و پرسنلی مواجه می‌شویم که دارای قیافه خسته، لباس‌های چروکیده و نامرتب و گاها کثیف مواجه می‌شوی که به هنگام مواجه با آنها ترجیح می‌دهی از درخواستت صرف نظر کنی  و شده هر کمکی از دستت بر می‌آید برای آنها انجام دهی.

امروز در حالی سخن از کسادی کار در تمام اصناف و بی‌انگیزگی کارمندان ادارات مختلف می‌زنند و در واقع خستگی روح و فکری بر تمام نهادها رخنه کرده است که بارعایت این اصل فراموش شده و تنها و تنها با سرمایه‌گذاری بر این اصل و تعریف شدن روپوش‌های خاص برای کارمندان و کارکنان و پرسنل اداره‌جات مختلف و الزامی کردن ظاهری آراسته و تمیز برای کارمندان اثر شگفت‌انگیز  در پیشبرد امورواهداف ادارات دارد که در راس آن مشتری مداری و رضایتمندی مشتریان است.
 
 تکریم ارباب رجوع را میتوان به عنوان یکی از اصول موفقیت در کسب و کار  یاد کرد، اصلی که امروزه تقریبا در تمام مشاغل وصنوف و ادارات دولتی و کسبه‌ها به فراموشی سپرده شده است .


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار