اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی و ساماندهی میدان مرکزی شهر همدان و حفظ بافت قدیمی و سنتی این منطقه ضرورتی است که همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و شهری را می‌طلبد.
کد خبر: ۱۵۷۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵ 05 January 2016

اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی و ساماندهی میدان مرکزی شهر همدان و حفظ بافت قدیمی و سنتی این منطقه ضرورتی است که همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و شهری را می‌طلبد.

به گزارش فارس ،میدان مرکزی همدان و مجموعه ساختمان‌های اطراف این میدان به عنوان یک اثر تاریخی محسوب می‌شود و ضرورت توجه به ساماندهی این منطقه همواره از سوی مدیران شهری عنوان شده است.

ساماندهی این میدان و حفظ و نگهداری بافت تاریخی این منطقه از سال‌های گذشته از سوی دستگاه‌های مختلفی همچون شهرداری و میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفته، اما تاکنون در این خصوص اتفاق قابل توجهی حادث نشده است.

شهرداری همدان ساماندهی میدان مرکزی را تقریباً آغاز کرده است و این مهم در ابتدای راه با ساماندهی تابلوهای مغازه‌ها آغاز شده است.

البته در این باره بانک‌های واقع در میدان امام (ره) نیز باید این روند را دنبال کنند و به منظور ساماندهی و زیباسازی سیمای این میدان تابلوهای یکسان و با اندازه قانونی نصب کنند.

ساماندهی میدان امام (ره) هر چند با یکسان‌سازی تابلوهای مغازه‌ها آغاز شد اما هنوز به نتیجه قابل توجهی نرسیده است، چراکه هنوز هم میدان مرکزی همدان سیما و چهره مناسبی ندارد.

وجود مشاغل مختلف، دست‌فروش‌ها، ایستگاه اتوبوس و تاکسی، ساختمان‌های پزشکان و پرتردد بودن میدان مرکزی همدان چهره نامناسبی از این بافت تاریخی ارائه داده است و به همین منظور ساماندهی این میدان بسیار ضروری‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

یکی از راه‌های ساماندهی میدان امام (ره) اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های منتهی به میدان است که در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شده است.

اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان اکباتان و بوعلی در دوره سوم شورای اسلامی با حمایت و تصویب شورا توسط شهرداری در مقاطعی انجام شد.

البته اجرای این طرح در آن زمان فقط به بستن خیابان‌ها و ممنوعیت تردد خودرو در آن محدود شد و شهرداری و مدیران وقت شهرداری نتوانستند این طرح را اجرایی کنند، اکنون شورای چهارم بر اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی تأکید دارد و شهرداری را مسئول اجرای دقیق این طرح کرده است.

اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و اکباتان را می‌توان از دو منظر اجتماعی و ترافیکی مورد بررسی قرار داد و این مهم بسیار قابل است که اجرای این طرح کمک شایانی به رفع مشکلات ترافیکی می‌کند و حجم قابل توجهی از ترافیک شهری را کم می‌کند.

تأثیر اجتماعی طرح پیاده‌راه‌سازی اما بسیار مهم است و گویا اعضا شورای اسلامی با مطالعه و بررسی آثار اجتماعی طرح پیاده‌راه‌سازی رینگ اول شهر همدان بر اجرای این طرح تأکید دارند.

اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و اکباتان در نگاه اول موجب توسعه شهر انسان‌محور می‌شود و میتوان گفت که این طرح موجب میشود تا دیار الوند کمی نفس بکشد و از این همه خودرو که به شکل نابسامانی در میدان مرکزی شهر دیده می‌شوند خلاصی یابد.

اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی موجب رفت و آمد بیشتر مردم در این خیابان‌ها می‌شود و به طور قطع رفت و آمد بیشتر در این رکود اقتصادی می‌تواند موجب رشد اقتصادی کسب و کار این مناطق شود، چراکه اکنون به دلیل اعمال محدودیت ترافیکی و نبود پارکینگ و هزار و یک مشکل دیگر معمولاً افراد ترجیح می‌دهند برای خرید مغازه‌های سایر نقاط شهر را انتخاب کنند.

نکته قابل توجه اما وجود برخی از مراکز درمانی در خیابان بوعلی است که با اجرای طرح پیاده‌راهسازی باید دستگاههای متولی برای آسایش رفت و آمد بیماران امکاناتی را لحاظ کنند.

اجرای طرح پیاده‌راهسازی می‌تواند موجب رشد گردشگری باشد و این مهم را به دنبال دارد که مسافران با خیالی آسوده در این خیابان‌ها گام بزنند و از مسیر تپه هگمتانه تا آرامگاه بوعلی لذت ببرند و مغازه‌ها را نگاه کنند و در بازار قدیمی و سنتی همدان با آرامش خیال مشغول خرید شوند.

اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی و ساماندهی میدان مرکزی شهر همدان و حفظ بافت قدیمی و سنتی این منطقه ضرورتی است که تعامل همه دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و شهری را می‌طلبد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار