رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برتر کشور گفت: نگاه ایستا به پژوهش‌ها تحول ایجاد نمی‌کند.
کد خبر: ۱۵۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ 06 January 2016

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برتر کشور گفت: نگاه ایستا به پژوهش‌ها تحول ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مهر، نصرالله ضرغام ظهر سه‌شنبه در جلسه تبیین اهداف صندوق حمایت از پژوهشگران در جمع اساتید، پژوهشگران و دانشجویان استان همدان گفت: باید از پژوهشگران کشور حمایت کنیم.

وی بابیان اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران مدیریتی باز و پویا دارد و در این خصوص از رهنمودهای همگان استفاده می‌کنیم، افزود: صندوق حمایت از پژوهشگران کشور با اهداف عالی تشکیل شد.

ضرغام بابیان اینکه در شورای این صندوق پژوهش‌های علمی سیاست‌گذاری می‌شود، گفت: شورای پژوهش‌های علمی درگذشته دو مشکل داشت چراکه فاقد ساختار سازمانی بود و منابعی برای حمایت نداشت و از پژوهشگران حمایت کامل صورت نمی‌گرفت.

وی بابیان اینکه از همه انتقادات و پیشنهادات استقبال می‌شود و تا زمانی که کارها نقد نشود آسیب‌ها و کمبودها مشخص نمی‌شود، گفت: ۱۵ میلیارد تومان برای حمایت از پژوهش‌های علمی و ۵ میلیارد تومان برای حمایت از ایجاد شبکه‌های آزمایشگاهی مدنظر قرارگرفته است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برتر کشور با تاکید بر اینکه این بنیاد باهدف تقویت پژوهش‌های پایه تشکیل و رابط بین دولت، صنعت و بخش نظامی است، گفت: محققان از بنیادهای مختلفی می‌توانند برای امر پژوهش کمک بگیرند.

میزان پژوهش‌های سالانه افزایش پیداکرده است

ضرغام با اشاره به اینکه اولین رئیس بنیاد علمی ایران دکتر فرهادی بود و پایه‌گذاری این بنیاد توسط وی انجام شد، گفت: آمار ارائه‌شده نشان می دهد میزان پژوهش‌های سالانه افزایش پیداکرده است.

وی بابیان اینکه ۷۰ درصد حمایت‌های ما از پژوهشگران با حمایت بنیادهای سایر کشورها یکسان است، گفت: ایران ظرفیت‌های پژوهشی بالقوه و بالفعلی دارد و باید ظرفیت‌های پژوهشی تازه‌ای ایجاد کرد.

وی به اشاره به وجود ظرفیت بالقوه در داخل کشور و ظرفیت‌های بالفعل در خارج کشور، عنوان کرد: مدیریت ایستا هرگز نمی‌تواند در سیستم تحول ایجاد کند و بر رویه‌های پایه‌گذاری شده کار گروهی و تحقیقاتی انجام شد.

ضرغام با تاکید بر اینکه نگاه ایستا به پژوهش‌ها تحول ایجاد نمی‌کند، گفت: باید از ظرفیت‌های مالی داخل و خارج کشور استفاده کرد که در این راستا برنامه‌های راهبردی تدوین‌شده و براساس آن قدم‌به‌قدم برای حمایت از ظرفیت‌های پژوهشی برنامه‌ریزی می‌شود.

وی بابیان اینکه در دانشگاه‌ها باید کارمطالعاتی انجام شود و خروجی آن در اختیار جامعه قرار گیرد، گفت: تمام تلاش ها برای آنست که سطح دانش را بالا ببریم و به مردمی شدن دانش و بالفعل شدن ظرفیت‌ها کمک کنیم.

ضرغام دررابطه با مدیریت خانواده نیز با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی اساس ثروت کشورها را تشکیل می‌دهد، گفت: ۳۴ و هشت‌دهم درصد دارایی‌های کشور امریکا دارایی فکری است و در دارایی‌های فکری آمریکا در دنیا رتبه اول را دارد و ژاپن دوم است.

باید پویایی لازم در دانشگاه‌ها ایجاد شود

وی بابیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی امید هر کشوری است و برای ظرفیت‌های مختلف پژوهشی باید بسته‌های حمایتی تعیین کنیم و کاراساسی و زیربنایی انجام دهیم، گفت: آموزش‌های کوتاه مدت و بلند مدت در ارتباط تنگاتنگ است و باید پویایی لازم در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برتر کشور با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در ایجاد رشته ها به تقاضا نگاه کنند وگرنه بر درصد بیکاران فارغ‌التحصیل افزوده می‌شود، گفت: تشکیل ستاد علمی نخبگان در برنامه‌ها قرار دارد و افرادی که از بهترین دانشگاه‌ها جذب می‌شوند در آن فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایطی ایجاد شود که دانشجوها جا پای استاد خود بگذارد، راه‌اندازی هسته‌های علمی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: دانشجویان لیسانس، کارشناسی ارشد و دارنده‌های رساله‌های دکتری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برتر کشور گفت: اگر کسی خارج از دانشگاه متقاضی اجرای طرح‌های پژوهشی باشد ۵۰ درصد به رقم حمایتی وی افزوده می‌شود.

ضرغام بالا بردن ظرفیت پژوهشی و ترویج فرهنگ کار تیمی در کشور را مورد تاکید قرارداد و یادآور شد: ثبت اختراعات دارایی‌های هر کشور است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مهاجرت در مقطع کارشناسی است، گفت: اروپا مرکزی به نام استعداد راه‌اندازی کرده بنابراین باید ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها را در کشور با امید نگه‌داریم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار