رئیس صندوق حمایت از پژوهش‌گران و فناوران کشور با اشاره به رشد مناسب کمی دانشگاه‌ها و علم در کشور گفت: نیازمند رشد کیفی و ساماندهی رشته‌های تحصیلی هستیم.
کد خبر: ۱۵۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴ 06 January 2016

رئیس صندوق حمایت از پژوهش‌گران و فناوران کشور با اشاره به رشد مناسب کمی دانشگاه‌ها و علم در کشور گفت: نیازمند رشد کیفی و ساماندهی رشته‌های تحصیلی هستیم.

به گزارش فارس ، نصرت‌الله ضرغام در جلسه تبیین اهداف صندوق حمایت از پژوهش‌گران در جمع اساتید، پژوهش‌گران و دانشجویان استان همدان اظهار کرد: صندوق حمایت از پژوهش‌گران و فناوران کشور با هدف ایجاد حمایت متوازن از پژوهش‌گران کشور راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه صندوق حمایت از پژوهش‌گران مدیریتی باز و پویا دارد، بیان کرد: از همه انتقادات و پیشنهادات استقبال می‌شود و تا زمانی که کارها نقد نشود آسیب‌ها و کمبودها مشخص نمی‌شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهش‌گران و فناوران کشور با اشاره به اینکه 11 پروژه پژوهش و تحقیق از استان همدان مورد حمایت صندوق قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: برای این تعداد پژوهش و تحقیق 168 میلیون تومان هزینه شده و بیشترین پژوهش متعلق به دانشگاه بوعلی بوده است.

وی افزود: هدف صندوق حمایت از پژوهش‌گران است و به همین دلیل شورای پژوهش علمی به صندوق حمایت تبدیل شد.

ضرغام گفت: شورای پژوهش علمی ساختار مناسب و منابع کافی نداشت و برای راه‌اندازی صندوق حمایت از پژوهش‌گران بنیادهای علمی 24 کشور مورد مطالعه قرار گرفت.

رئیس صندوق حمایت از پژوهش‌گران و فناوران کشور ادامه داد: بنیاد علمی آمریکا که برای راه‌اندازی صندوق حمایت از پژوهش‌گران مورد مطالعه قرار گرفت بعد از جنگ جهانی دوم راه‌اندازی شده است و 70 درصد منابع تحقیق و پژوهش در این بنیاد از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود.

وی گفت: بنیاد علمی آمریکا با 7 میلیارد دلار اعتبار و منابع در سال در حدود 200 هزار نفر پژوهش‌گر و مهندس را زیر پوشش قرار دارد.

ضرغام با اشاره به اینکه در سال 82 اساس‌نامه بنیاد علمی کشور تدوین شد، اظهار کرد: نخستین رئیس بنیاد علمی ایران دکتر فرهادی بود و 70 درصد حمایت‌های بنیاد علمی یاران از پژوهش‌گران مانند دیگر کشورهاست.

رئیس صندوق حمایت از پژوهش‌گران و فناوران کشور با تاکید بر اینکه مدیریت ایستا هرگز نمی‌تواند در سیستم تحول ایجاد کند، بیان کرد: در بنیاد علمی 9 هدف راهبردی و 12 راهبرد تعریف شده است.

وی با بیان اینکه سیاست بنیاد علمی حمایت از همه ظرفیت‌ها است، افزود: بنیاد علمی برای فرزندان به دنیا نیامده و فرزندان در مهدهای کودک‌ برنامه دارد و یکی از اهداف بالا رفتن سطح دانش در جامعه است.

ضرغام با اشاره به اینکه اساس ثروت یک کشور سرمایه‌های انسانی و اجتماعی است، گفت: دارایی‌های فکری ثروت و سرمایه یک کشور است و در این راستا آمریکا در دنیا رتبه اول را دارد و ژاپن دوم است.

وی افزود: اتحادیه اروپا صاحب 20 درصد دارایی‌های فکری است و به همین دلیل دروازه‌ها را برای پذیرش افراد پژوهش‌گر و صاحب فکر باز کرده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهش‌گران و فناوران کشور با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب، 200 هزار دانشجو در کشور وجود داشت، خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل است.

ضرغام بیان کرد: در بحث رشد کمی بسیار خوب عمل شده و رشد شتابانی وجود داشته است اما در کنار این مهم باید رشد کیفی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تعداد دانشگاه و دانشجو و رشتههای تحصیلی زیاد است، گفت: رشته‌های تحصیلی نیازمند ساماندهی است و باید رشته‌های جدیدی که وجود ندارد ایجاد شود.

ضرغام با اشاره به اینکه قرن آینده قرن «ذهن و تحلیل داده» است، افزود: رشته‌هایی مانند حقوق انرژی، حقوق فرکانس و ماهواره و مخابرات در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف بنیاد علمی ایران راه‌اندازی هسته‌های علمی در دانشگاه‌ها است، بیان کرد: رشد علم در دنیا رو به رشد است اما رشد معرفت کم‌رنگ است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهش‌گران و فناوران کشور تأکید کرد: اگر حوزه معرفتی رشد داشت اکنون شاهد جنگ و خونریزی در دنیا نبودیم که هدف بنیاد پرداخت به علم و معرفت است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مهاجرت در مقطع کارشناسی است، گفت: اروپا مرکزی به نام استعداد راه‌اندازی کرده است بنابراین ما باید ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها را در کشور با امید نگه داریم.

ضرغام با بیان اینکه 43 کرسی پژوهش به اساتید دانشگاه‌ها داده شده است، افزود: 78 هزار دانشجو دوره دکترا در کشور وجود دارد که از سوی بنیاد از رساله دکترا حمایت می‌شود.

وی با بیان اینکه اختراع مخترعان در خارج از کشور به ثبت رسانده می‌شود، خاطرنشان کرد: ثبت اختراع جزو سرمایه و داراییهای فکری کشور است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهش‌گران و فناوران کشور با تاکید بر راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان در کشور، خواستار توجه به این امر شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار