اخبار کوتاه فرهنگی، گردشگری و اجتماعی از مناطق مختلف شهرداری تهران در ایام نوروز سال 1394.
کد خبر: ۱۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳ 22 March 2015
***استقرار 5 ایستگاه راهنمای مسافران نوروزی در منطقه 20/ ثبت نام تورهای ری گردی همچنان ادامه دارد 

شهردار منطقه 20 شهر تهران از فعالیت 5 ایستگاه اطلاع رسانی در نقاط پرتردد این منطقه جنوبی به منظور راهنمایی مسافران نوروزی خبرداد. 

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شهرداری منطقه 20 تهران، منصور کتانباف با بیان این مطلب افزود: ایستگاه های اطلاع رسانی ویژه نوروز 94 در میادین هادی ساعی، نماز، حضرت عبدالعظیم(ع) و ضلع شرق و جنوب حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مستقر شده اند.

کتانباف اظهار داشت: در این ایستگاه ها نقشه های گردشگری، کتابچه گردشگری و بسته های فرهنگی با رویکرد بهار فاطمی توزیع می شود و همچنین شهروندانی که علاقه مند به استفاده از خدمات گردشگری مدیریت شهری هستند نیز می توانند با مراجعه به این پایگا ه ها اطلاعات لازم را دریافت کنند.

وی ری را شهری باستانی و مذهبی برشمرد و تصریح کرد: علاوه بر خدمات تهران گردی که به صورت متمرکز در مناطق 22 گانه شهر تهران ارائه می شود، مدیریت شهری منطقه 20 نیز تورهای نیم روزه ری گردی را برای علاقه مندان برپا می کند.

کتانباف با اشاره به اینکه تورهای ری گردی به صورت رایگان و از پنجم فروردین ماه آغاز می شود، گفت: شهروندان و مسافرانی که علاقه مند به استفاده از این تورهای گردشگری هستند، می توانند برای ثبت نام با شماره 55972118 تماس بگیرند و یا به مرکز ری شناسی شهرداری منطقه 20 مراجعه کنند.

شهردار منطقه 20 در پایان یادآور شد: نمایشگاه صنایع دستی شهرری نیز با داشتن 30 غرفه در کاروانسرای شاه عباسی واقع در ضلع شمال حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تا پنجم فروردین دایر است و از ساعت 9 تا 21 پذیرای مسافران و شهروندان است.

***مدیران شهری منطقه 6 به مهمانان تهران گل اهدا کردند

مدیران و معاونان منطقه 6 شهرداری تهران با حضور در ستادهای نوروزی گردشگری این منطقه با اهداء گل به مهمانان طهران خیر مقدم گفتند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی منطقه 6، قائم مقام، مدیران و معاونان این منطقه شهرداری صبح امروز/یکشنبه/ دوم فروردین ماه از روند کار ایستگاه های راهنمای مسافرین در پارک سوار بیهقی، میدان و لی عصر (عج) و ضلع جنوبی پارک لاله بازدید کردند و ضمن تبریک سال نو در ایستگاه پارک سوار بیهقی به مهمانان طهران گل هدیه دادند.

قائم مقام منطقه 6، معاون فرهنگی و اجتماعی، معاون امور شهری و محیط زیست، معاون هماهنگی و توسعه شهری، مسوول امور آسیب های اجتماعی منطقه 6 و عضو ستاد گردشگری این منطقه و همچنین مدیر روابط عمومی منطقه 6 از جمله بازدیدکنندگان از ستاد گردشگری نوروزی شهر تهران در دومین روز سال 1393 بودند.

مانی جعفریان، قائم مقام شهرداری منطقه 6، ضمن قدردانی از خدمات این ستاد در تعطیلات نوروز بیان داشت: این منطقه آمادگی لازم برای اجرای بهتر و پر ثمر تر این طرح را در سطح منطقه و در ایام نوروز دارد و امید است بتوانیم برای هرچه بهتر برگزار شدن این طرح کمک شایانی انجام دهیم. 

در ادامه این بازدید معاونان منطقه 6 به عنوان اولین گروه از مدیران شهری از ستاد مرکزی گردشگری مهمان طهران در سازمان رفاه و خدمات اجتماعی بازدید به عمل آوردند و از نزدیک با روند فعالیت های این ستاد آشنا شدند.

هوشیار، مدیر عامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی و همچنین ظفری، مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد گردشگری نیز گزارشی از روند کار این ستاد در ایام نوروز ارائه دادند.

***جاذبه های تاریخی و فرهنگی در محلات مرکزی شهر تهران 

علاقمندان به تاریخ و فرهنگی می توانند ایام نوروز را به جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی محدوده منطقه 11 شهر تهران مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی منطقه 11 شهرداری تهران، محدوده منطقه 11 دارای اماکن تاریخی و فرهنگی خانه حوزه مقدم، تئاتر شهر، میدان حسن آباد، خانه انیس الدوله است که از همین رو می توان این منطقه را قطب جاذبه های گردشگری، ادبی و فرهنگی تهران نامید و منطقه ای که علاوه بر داشتن جاذبه های تاریخی دارای جاذبه های فرهنگی نیز است.

در این گزارش با مجموعه تئاتر شهر که در چهارراه ولیعصر تقاطع انقلاب و خیابان ولیعصر است آشنا می شوید.

مجموعه تئاتر شهر تهران بزرگترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است که در هر دوران سلطنت محمد رضا شاه پهلوی و به ریاست فرخ پهلوی در تهران ساخته شده است.

بنای این مجموعه که به شکل دایره ای است که همچنین دارای یک کتابخانه تخصصی هنر است که هنرمندان متخصصان و دانشجویان تئاتر و هنر جویان کارگاه های بخاری از آن استفاده می کنند.

تئاتر شهر دارای 5تالار است که سالن اصلی دارای گنجایش 579نفر و سالن چهارسو گنجایش 120نفرژ، سالن قشقایی، سالن سایه و کارگاه نمایش است.

*میدان حسن آباد 

میدان حسن آباد از دیگر اماکن تاریخی منطقه 11 است که پس از انقلاب ایران سال 1357 به میدان 31شهریور ماه تغییر نام یافته بود که دوباره به نام حسن آباد ثبت شده است.

این میدان در تقاطع خیابان امام خمینی(خیابان سپه) و خیابان وحدت اسلامی واقع شده است که از میدان های تاریخی و جزء بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است.

در حال حاضر میدان حسن آباد بورس تهیه لوازم و لباسهای نظامی و ارتش و بورس تهیه ابزار آلات و وسایل مکانیکی و صنعتی بوده که این باعث شلوغی میدان حسن آبادی شده است.

*موزه خانه مقدم

موزه خانه مقدم از جمله خانه های تاریخی و فرهنگی دوره قاجاریه است که در تهران ضلع شمالی خیابان امام خمینی خیابان شیخ هادی واقع شده است.

خانه مقدم عمارتی بزرگ و مجلل و محل سکونت خاندان محمدتقی خان احتساب الملک از صاحبان منسب مشهور دربار قاچار بوده است.

احتساب الملک دارای دو پسر و محسن بوده که جهت ادامه تحصیل به اروپا رفته بودند که پسر کوچکتر محسن پس از اتمام تحصیلات خود در رشته های نقاشی تاریخی هنر و باستان شناسی در سال 1315ه.ش. به وطن بازگشت و به همراه همسر فرانسوی خود شلما در خانه پدری محل کنونی موزه مقدم ساکن شد.

محسن مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع آوریشده مانند کاشی در جای جای این عمارت قدیمی جمع آوری کرده بود که در سال 1315زنده یاد استاد مقدم با علاقه وافرش به علم تاریخ و هنرهای خانه پدری خود را به همراه آثارنصیب گرداوری شده وقف دانشگاه تهران کرد.

اعضای معماری این موزه بامساحتی برابر 2 هزار و 117 مترمربع شامل سه حیاط بیرونی – اندرونی و سرایداری خانه انیس الدوله از دیگر اماکن تاریخ و فرهنگی منطقه11 تهران است.

خانه امین الدوله مربوط دوره قاجار است که در تهران خیابان بالاتر از خیابان مولوی واقع شده است.

این ساختمان به مساحت 721 متر مربع در دو طبقه ساخته شده و دو در ورودی ازخیابان یکی به ساختمان دیگری به حیاط راه دارد.

طبقه همکف شامل ایوان رو به جنوب دو اتاق اصلی و یک انبار در منتهی الیه غرب است.

طبقه اول نیز ایوانی رو به جنوب دارد و در شمال این ایوان دو سالن بزرگ و یک فضای پشتی قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار