تغییر پی در پی شهردار چالوس، شهری با دست کم 70 هزار نفر جمعیت و یکی از مراکز تاریخی و گردشگری غرب مازندران علاوه بر بی ثباتی مدیریت شهری، خدمات رسانی را با چالش های فروانی روبه رو کرده است.
کد خبر: ۱۶۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷ 12 January 2016

به گزارش تابناک مازندران ، این شهر با قدمتی بیش از 80 سال در تاسیس شهرداری و مدیریت شهری نسبت به سایر شهرهای مازندران بویژه غرب این استان پیشگام بوده است منتهی سال ها است که به علت نبود هم افزایی در میان اعضای شوراهای اسلامی دچاربی ثباتی مدیریت شهری شده است. 

درقوانین کشور نیز شورا به عنوان یک پارلمان محلی برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی و سایر اموررفاهی تعریف شده است و یکی از وظایف اصلی اعضای شورا در واقع برگزیدن فردی توانمند ، باتجربه و کاردان به عنوان شهردار است.


با این وجود پس از اجرایی شدن قانون شوراها ، انتظاراین بود که بسیاری از گره های شهروندان این شهر به دست افراد محلی و بومی گشوده شود و تجربه بسیار مفید و گرانسنگی را در عرصه خدمات رسانی درمنطقه ارائه دهند اما متاسفانه بی ثباتی در مدیریت شهرداری چالوس و تغییرات پی در پی شهرداران بر بدبینی های مردم دامن زده است. 


شهرچالوس از آغاز فعالیت دوره نخست شوراهای اسلامی یعنی از سال 1378 تاکنون بیش از 13 سرپرست و شهردار به خود دیده است و می توان گفت که به طور میانگین کمتر از هردوسال این شهر شاهد یک شهردار بوده است. 


در زمان حاضراین شهراز مهرماه سال جاری بدون شهردار مدیریت می شود اگر چه اعضای شوراهای اسلامی در گفت و گو های خبری با برخی از خبرنگاران نوید آن را داده اند که بزودی نسبت به انتخاب شهردارتوانمند و با تجربه این نگرانی ها برطرف می شود. 


کارشناسان و شهروندان این منطقه براین باورند که چالوس در توسعه شهری و شهرسازی نسبت به سایر شهرهای مازندران بویژه غرب این استان آن طوری که باید و شاید توسعه نیافته و این مساله برازنده و شایسته این شهر نمی دانند. 


یک شهروند چالوسی در این زمینه گفت : امروز یکی از مهم ترین علت های اساسی توسعه شهری برنامه ریزی مدون و ثبات مدیریت شهری میسراست و مشکلات این شهردرگرو چنین تحولاتی حل می شود. 


رضا کریمی
  افزود : چالوس به علت برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری مانند دریا ، پارک های جنگلی و مساله مهم تر واقع شدن درمبادی ورودی آزاد راه تهران - شمال شرایط خوبی برای جذب سرمایه گذاران برای رونق صنعت گردشگری دارد. 


وی اظهارداشت: بنابراین اعضای این دوره از شورای شهر با توجه به آنکه فرصتی چندانی تا پایان دوره فعالیتشان باقی نمانده است نباید این فرصت ها را از دست دهند. 


این شهروند گفت: شوراهایی در ارائه خدمتشان موفق هستند که بتوانند به طور مستقل بدون گرایش به هیچ جریان سیاسی و خطوط فکری افراد خاص در انتخاب شهرداری کارآمد ، توانمند و باتجربه برنامه ریزی کنند. 


کریمی ، ترافیک سنگین ، سرریز فاضلاب های شهری به داخل انهار و دریا ، دفن غیربهداشتی زباله ، نبود توقفگاه خودرو ، فرسودگی سطح آسفالت معابر اصلی و فرعی ، نداشتن بازارهفتگی ، طغیانی بودن رودخانه چالوس و سردابرود و بی بهره بودن از سرویس های بهداشتی مناسب و نداشتن بوستان برای بازی کودکان را از جمله مشکلات موجود دراین شهر گردشگرپذیر معرفی کرد.


این شهروند چالوسی برخورداری از بیشترین بافت های فرسوده را از دیگر مشکلات این شهر برشمرد و ادامه داد : باتوجه به توسعه شهر و شهرنشینی و از همه مهم تر افزایش جمعیت پنهان و ساخت وسازهای بی رویه دراین منطقه گردشگرپذیر متاسفانه هنوز بیشتر گستره ای از محدوده این شهر بافت فرسوده است.


علی نصرتی دیگر شهروند چالوسی نیزبا اشاره به پیامدهای سوء ناشی تغییر پی در پی مدیریت شهری درمنطقه گفت : شهرداری که نداند باید تاکی در جایگاه مدیریت شهری بماند به تبع آن نمی تواند در چارچوب وظایفی که برعهده او گذاشته شده است به نحو مطلوب برنامه ریزی کند. 


وی افزود : چالوس با همه توانمندی ها و قابلیت هایی که از لحاظ توسعه در تمامی بخش ها دارد متاسفانه سال ها است شهروندان آن به دلیل تغییرات زودهنگام شهرداران بنوعی دچار عقب ماندگی شده است و چنین شرایطی بیشترین آسیب متوجه مردم این منطقه خواهد شد.


علی امانی شهردار پیشین نوشهر نیز گفت : امروز یکی از چالش های اساسی در کشور بی ثباتی مدیریت در ادارات بوی‍ژه نهادها و دستگاه های اجرایی دولتی است.


وی افزود : بی ثباتی مدیریت شهری نیز از دیگر چالش هایی است که سال ها در کشور شاهد آن هستیم و چنین رویه ای بنوعی سبب بی انگیزگی شهرداران و حتی کارکنان زیرمجموعه آنان در شهرها شده است. 


وی گفت : امروز متاسفانه در کشور شرایطی حاکم شده که غالب مدیران شهری در شهرهای مختلف چشم انداز 20 ساله ندارند و مهم تر از همه برای کارآمدی و توانمند سازی این دسته از مدیران نیزهیچگونه برنامه ریزی مدونی وجود ندارد.


امانی ، مداخله در کار شهردار براساس قانون جزو وظایف اصلی شوراهای اسلامی دانست و ادامه داد : امروز انتخاب فردی توانمند ، با تجربه و کارآمد جزو دغدغه جدی همه اعضای شوراهای اسلامی است اما متاسفانه یکی سری جریان های انحرافی در کشور بنوعی مانع تحقق چنین اهدافی می شود.


شهردار پیشین نوشهر تاکید کرد که نباید در گزینش شهرداران احساسی و عاطفی برخوردار کرد بنابراین شهرداری می تواند در ارائه خدماتش موفق باشد که مدیریت چند وجهی داشته باشد که بتواند با شهروندان ، کارکنان زیرمجموعه و مهم تر از همه اعضای شوراهای اسلامی و مسئولان فرادست هم افزایی خوبی برای توسعه شهر داشته باشد. 


به گفته امانی ، امروز اگر دیده می شود در برخی از کلانشهر ها از جمله تهران و یا اصفهان شهرداران در پیشبرد اهدافشان برای توسعه همه جانبه شهرها موفق بوده اند چنین تحولاتی در حقیقت متاثر از انتخاب درست این دسته از مدیران باسابقه از سوی اعضای شوراهای اسلامی دراین شهرها بوده است. 


عضو شورای اسلامی شهر چالوس نیز بی ثباتی مدیریتی در این شهر گردشگرپذیر را یک آسیب جدی دانست و یکی از علت های اساسی استعفای شهردارپیشین این شهر را رای دادن تعداد پنج تن از اعضای این شهر برای استیضاح ایوب صالحی معرفی کرد.


ویدا صیادی نژاد گفت : شهردار پیشین با بیشترین رای اعتماد اعضای شورای شهر برای چهارسال انتخاب شده بود اما متاسفانه به علت همخوانی نداشتن بودجه شهرداری با تعداد طرح ها یکی از دلایل مطرح شدن استیضاح او بود. 


وی ابراز امیدواری کرد که بزودی از میان 10 نامزد تعیین شده یکی از آنان برای مدیریت شهری انتخاب می شود تا شاهد روی کار امدن شهرداری توانمند ، با تجربه و کارآمد برای این شهر باشیم تا از این طریق نگرانی شهروندان دراین حوزه برطرف شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار