گزارشی ازیک مرکزنگهداری کودکان کاروخیابانی
«غلامحسین حقدادی» معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با تشریح وضعیت کودکان بی سرپرست و بد سرپرست به خراسان می گوید: در مشهد بیش از 150 نفر از کودکان خیابانی شناسایی شدند که از این تعداد 3 درصد کودکان خیابانی اعتیاد دارند .
کد خبر: ۱۶۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱ 12 January 2016
به گزارش تابناک از خراسان رضوی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی تصریح می کند: شناسایی کودکان خیابانی مشکل است به دلیل اینکه بیشتر این کودکان وابسته به شبکه ها و مافیای مواد مخدر بوده و والدین آنها معتاد هستند ولی کودکان کار صرفا برای امرار معاش و تامین هزینه زندگی به کار های سخت و گدایی و ... در خیابان ها می پردازند.

وی می افزاید: براساس شناسایی صورت‌گرفته درشهر مشهد  80 درصد کودکان خیابانی خارجی هستند و تنها 20 درصد این کودکان را ایرانی تشکیل می دهند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی با اشاره به حمایت جوامع محلی از جمله نهادهای غیررسمی، گروه‌های مذهبی، مسجد، حسینیه‌ها و... در توانمندسازی خانواده‌ها و کودکان کار، می گوید: در مشهد یک سوم سازمان های مردم نهاد در حمایت از کودکان کار با بهزیستی همکاری می کنند.
وی در خصوص اشتغال این افراد می گوید: خانواده‌های کودکان خیابانی وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند و همچنین بیکاری و مشاغل کم‌درآمد پدران خانواده  و جمعیت زیاد مهم‌ترین علل وضعیت نامطلوب اقتصادی خانواده است و لذا اشتغال یکی از افراد خانواده می‌تواند نقش مهمی را در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده داشته باشد.
حقدادی در ادامه به موارد دیگری از جمله اجتماع محلی، آموزش مهارت‌های زندگی در خصوص کودکان کار و خیابانی اشاره کرده و می گوید: زندگی روزمره کودکان خیابانی ممکن است مملو از خطرات،‌ فشارها و استرس‌ها باشد و کودکان کار و خیابانی ممکن است جذب مواد و یا سایر رفتارهای مخاطره‌آمیز شوند و کودکان باید راهکارهای مشابهی داشته باشند.
وی می گوید: آمار مشخصی از کودکان کار و خیابانی وجود ندارد اما بر اساس ارزیابی های کلی که عواملی از جمله حاشیه نشینی و ورود و خروج میلیونی زائران در این استان رقم می خورد ،می توان حدس زد که جمعیت کودکان کار و خیابانی در این استان و به خصوص مشهد بیشتر از سایر نقاط کشور است.
حقدادی تصریح می کند: یک مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابانی در مشهد متعلق به بهزیستی فعال است که به طور معمول بیش از 80 درصد ورودی کودکان با شناسایی خانواده تحویل آنها می شوند.
وی می افزاید:کودکان جمع آوری شده توسط نیروی انتظامی و شهرداری پس از تحویل به بهزیستی در این مرکز برای یک دوره 21 روزه نگهداری می شوند و بعد از ثبت ورود روشن می شود کودک کار هستند یا خیابانی.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی تصریح می کند : در فرآیند 21 روز نگهداری این کودکان خدمات روانکاوی، روانشناسی، روانپزشکی و حقوقی به کودک ارائه و طی این دوره فرآیند بازگشت به خانواده نیز انجام می شود.
حقدادی ادامه می دهد : اکثریت کودکان به خانواده باز می گردند و با کمک و پیگیری مددکاران از بدسرپرستی و ورود دوباره کودکان به خیابان جلوگیری می شود. وی می افزاید:کودکان بی سرپرست ،بد سرپرست و یا فاقد سرپرست موثر به کمیته تخصصی در این زمینه ارجاع داده می شوند که بعد ازدوره نگهداری در مرکز صدف به مراکز نگهداری فرزندان و یا مراکز شبه خانواده تحویل داده می شوند. معاون بهزیستی خراسان رضوی ادامه می دهد : کودکانی که بین 15 تا 18 سال سن داشته باشند و تحقیقات نشان دهد که این گروه به عنوان منبع درآمد خانواده کار می کنند در قالب طرح فروش روزنامه در چهار راه های مشهد ساماندهی می شوند.
65 درصد کودکان کار با والدینشان زندگی می کنند
وی می افزاید: این در حالی است که بیش از 65 درصد کودکان جمع آوری شده در جایی زندگی می کنند که هر دو پدر و مادر آنان حضور دارند.
وی تصریح می کند: اگرچه با پدیده طلاق و مشکلات تحمیلی آن بر فرزندان خانواده رو به رو هستیم اما حدود 12 درصد کودکان کار جمع آوری شده فرزندان طلاق و دو تا سه درصد دچار فوت والدین هستند.
وی ادامه می دهد : هیچ یک از کودکان جمع آوری شده سابقه بیماری ندارند و بنابراین حدود 80 درصد آنها تحویل خانواده شان می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار