معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به ورود بیماری های گیاهی قرنطینه ای از سایر استان ها ابراز نگرانی کرد و گفت: کشاورزان از خرید نهال فاقد مجوز و گواهی قرنطینه ای خودداری کنند.
کد خبر: ۱۶۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵ 20 January 2016

به گزارش تابناک مازندران،عزیزالله شهیدی فرافزود : به اندازه کافی فروشندگان و نهالستان های دارای مجوز و گواهی قرنطینه ای در استان وجود دارد که توانایی تامین انواع نهال های مرکبات و سیاه ریشه را دارند.

وی با تاکید بر این نکته که باغداران نسبت به خرید انواع نهال سالم به ویژه نهال هایی که ازخارج استان وارد می شود ،دقت کنند، تصریح کرد: ساماندهی تولید کنندگان نهال دراستان در حال انجام است.


معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران به وجود ایستگاه قرنطینه در ورودی های استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: پلیس راه و راهنمایی و رانندگی استان نیز در انتقال و جابجایی نهال ها همکاری لازم را دارد.


مازندران حدود 150 هزار هکتار اراضی باغی دارد که 110 هزار هکتار آن مربوط به باغ مرکبات است.


سالانه حدود دو میلیون و 100هزار تن مرکبات در مازندران تولید می شود.

سرپرست راهنمایی و رانندگی استان مازندران نیز در این خصوص گفت : بر اساس قوانین و مقررات کامیون ها و وانت بارهایی که کالاها را با فاصله بیشتر از 25کیلومتر از مبدا تا مقصد حمل می کنند، باید بارنامه داشته باشند.


سرهنگ مهدی باقری افزود: به طور یقین نهال هایی که خارج استان وارد می شود، باید بارنامه داشته باشد و پلیس نسبت به جابجای و حمل نهال نیز در استان به ویژه زمان کاشت حساسیت بیشتری را دارد.


واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد که به منظور پیشگیری از ورود بیماری های گیاهی قرنطینه ای از سایر استان ها ، باغداران از خرید نهال فاقد مجوز و گواهی قرنطینه ای خودداری کنند.


بر اساس گزارش میدانی اکنون در بسیاری از ورودی های شهرهای مازندران به ویژه ورودی برخی از روستاهای پرجمعیت افرادی با کامیون و وانت بارها مشغول عرضه و فروش انواع نهال های مرکبات و سیاه ریشه هستند که احتمال وجود بیماری در این نهال ها است.


از آنجایی که بیشتر نهال ها در فاصله زمانی سه سال به بالا به محصول دهی می رسند ، خرید نهال از نهالستان های دارای مجوز و گواهی قرنطینه علاوه بر حصول اطمینان نسبت به نهال سالم ، باروری و کیفی محصول دهی نهال نیز تضمین می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار