محرم یا نامحرم، مسأله این است!
یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه روابط زن و مرد (دختر و پسر)، بحث محرم و نامحرم است...
کد خبر: ۱۶۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱ 22 January 2016
به گزارش تابناک رضوی اهمیت این مسأله وقتی روشن تر خواهد شد که بدانیم مسائلی از قبیل : جایز یا حرام بودن ارتباط زن و مرد و همچنین نوع و حدود این ارتباط از قبیل نگاه کردن، صحبت کردن، شوخی کردن، تماس فیزیکی، حجاب و پوشش، ازدواج و ... همه جزء فروعات بحث محرم و نامحرم هستند. اگر این مسأله به درستی تبیین و مورد توجه واقع نشود، طبیعتا در فروعات این مسأله نیز خطا و اشتباهات گاها غیرقابل جبرانی پیش خواهد آمد.

مثلا از آن جا که شرعا ازدواج با محارم حرام است عدم توجه به این نکته که چه زنانی با مردان، محرم هستند گاها منجر به ازدواج های حرامی بین محارم می­شود چرا که این زن و مرد با هم بنا به دلیل و سبب دیگری از قبل محرم بودند و نمی توانستند با هم ازدواج کنند؛ بنابراین ازدواج آن ها باطل و ارتباط زناشویی میان آن ها حرام است. و یا عدم آشنایی با این مسأله که چه زنانی با مردان نامحرم هستند منجر می شود که در حریم خانواده روابطی بین زن و مرد یا دختر و پسر شکل بگیرد که شرعا حرام است

مثلا ارتباط مرد با دختری که به عنوان دخترخوانده از پرورشگاه یا هر جای دیگری، سرپرستی او را به عهده گرفته اند. با این که از نظر شرعی و در فقه اسلامی مسأله محرم و نامحرم به روشنی تبیین شده و آیاتی از قرآن هم به آن پرداخته ولی عده ای سهوا و یا عمدا از آن غفلت می کنند و یا آن را مطابق میل و نظر خودشون تحریف می کنند.

از نظر شرعی زن و مرد با یکی از سه راه یا بهتر است بگوییم با یکی از اسباب سه گانه نسبت به هم محرم خواهند بود و الا نامحرم هستند و در روابط خودشان باید احکام زن و مرد نامحرم را مراعات کنند :

 الف. نسب (همزاد بودن) ب. سبب (ازدواج) ج. رضاع (شیر دادن) فهرست کسانی که به خاطر هر یک از اسباب فوق با هم محرم می شوند و دو مثال مهم :

 الف. محارم نسبی : الف ـ 1. کسانی که به سبب خویشاوندی بر پسران و مردان محرم هستند : 1.       مادر و مادربزرگ. 2.       دختر و دختر فرزند. 3.       خواهر. 4.      خواهرزاده (دختر خواهر) 5.       برادرزاده (دختر برادر) 6.       عمه (عمه خودش و عمه پدر و عمه مادرش : در صورتی که هم از طرف مادر و هم از طرف پدر، عمه پدر یا مادرش محسوب شود.) 7.       خاله (خاله خودش و خاله پدر و خاله مادرش : در صورتی که هم از طرف مادر و هم از طرف پدر، خاله پدر یا مادرش باشد.)

 الف ـ 2. افرادی که به سبب خویشاوندی بر دختر ها و زنان محرم هستند : 1.       پدر و پدربزرگ. 2.       پسر و پسر فرزند (نوه) 3.       برادر. 4.       خواهرزاده (پسر خواهر). 5.       برادرزاده (پسر برادر). 6.       عمو (عموی خودش و عموی پدر و عموی ...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار