معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از افزایش 17 درصدی ابتلا به تب مالت در سالجاری در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
کد خبر: ۱۶۸۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ 23 January 2016

به گزارش تابناک یزد،محمد حسن لطفی  تعداد مبتلایان به این بیماری در استان را 174 مورد بیان کرد و افزود: این رقم در سال قبل 145 مورد بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 92 میزان بروز بیماری تب مالت در این استان از میانگین کشوری هم بالاتر بود اظهار کرد: اما از آن زمان تاکنون علارغم افزایش ملایم میزان بروز در کشور ، در این استان شاهد کاهش قابل توجه در سال 93 بوده ایم.
وی گفت: به نظر می رسد روند کاهشی این بیماری در سالجاری متوقف شده ولی همچنان میزان بروز بیماری در این استان نسبت به کشور پایین تر است.
وی در ادامه تعداد مبتلایان به بیماری مورد اشاره در سال 92 را 282 مورد با میزان بروز 28.9 در صد هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در سال 93 به 169 مورد با میزان بروز 17.1 در صد هزار نفر با کاهش 40 درصدی روبرو بودیم.
وی گرایش بیشتر مردم به مصرف لبنیات سنتی و غیر پاستوریزه از جمله عوامل شیوع بیماری تب مالت بیان کرد خاطر نشان کرد: مصرف این فرآورده ها برای مردم مجاز نیست زیرا بسیاری از بیماریها چون تب مالت، سالک و هپاتیت از طریق این فرآورده ها انتقال پیدا می کند.
لطفی اضافه کرد: بهترین شیر، شیرپاستوریزه؛ بسته بندی و تحت نظارت است زیرا اطمینان به سلامت این شیر، بیشتر از شیری است که به صورت سنتی و فله عرضه می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه خود مراقبتی مردم بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است توصیه کرد: از مصرف فرآورده های غیر پاستوریزه پرهیز کنید.
وی اظهار : تب مالت یک بیماری مشترک بین دام و انسان است اما با رعایت اصول صحیح بهداشتی و نیز توجه به بهداشت دام و تهیه بهداشتی فرآورده های دامی از مخاطره سرایت این بیماری به انسان کاسته می شود.
بیماری تب مالت که 'بروسلوز' نیز خوانده می شود از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که بر اثر ورود باکتری بروسلا از دام های آلوده به انسان ایجاد و این بیماری در گوسفند و گاو شیوع زیادی دارد و باعث تلف شدن و سقط جنین در دام ها می شود.
خوردن شیر غیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیر خام به دست می آید از جمله خامه، پنیر و بستنی موجب ابتلا به تب مالت می شود.
براساس آمار سالانه 19 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می شوند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار