مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از افزایش دو برابری پروژه های عمرانی عشایر این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبرداد.
کد خبر: ۱۶۸۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷ 23 January 2016

به گزارش ایرنا ، قادر هنرمند روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی امور عشایری استان در خلخال افزود: امسال با تخصیص اعتباری بالغ بر20 میلیارد ریال 56 طرح و پروژه عمرانی عشایری در مناطق مختلف این استان اجرا شده که این امر بیانگر توجه ویژه دولت تدبیر و امید به عشایر تلاش گرو مولد کار و تولید این استان است.
وی گفت: در سال جاری یک هزار و 500 کیلومتر راه ارتباطی عشایری استان بازگشایی ، تسطیح ، مرمت و شن ریزی شده که این حجم از عملیات راه سازی و راهداری در مسیرهای عشایری در نوع خود بی سابقه است.
هنرمند به عضویت امور عشایری در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اشاره کرد و افزود: با عضویت در این شورا که به همت سازمان امور عشایری کشور از سال جاری صورت گرفته زمینه برای ارتقای جایگاه عشایر استان و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به جامعه عشایری فراهم شده است.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با تاکید بر لزوم افزایش فعالیت شوراهای امور عشایری در شهرستان های استان گفت: با توجه به عضویت 28 دستگاه اجرایی در این شورا و امضای هفت تفاهم نامه با سازمان های مختلف از جمله آموزش و پرورش ، میراث فرهنگی ، مرکز آموزش فنی و حرفه ای و دانشکده علوم پزشکی برگزاری جلسات شورای عشایر در مراکز شهرستان ها به شناخت بیشتر مشکلات عشایر و اجرای تفاهم نامه ها و نیز ارائه خدمات مناسب به جامعه عشایری استان کمک خواهد کرد.
او همچنین از توزیع شش هزار تن نهاده های دامی در سال جاری در بین عشایر استان خبرداد و اظهار کرد: با افزایش میزان بارندگی ها و نزولات آسمانی رغبت عشایر به دریافت نهاده های دامی کاهش یافته است.
وی از تلاش برای افزایش سرانه آرد مصرفی عشایر استان از 7.5 به 12.5 کیلوگرم خبرداد و اظهار کرد: سرانه ماهانه عشایر به 10 کیلوگرم افزایش یافته و به زودی سرانه 12.5 کیلوگرمی نیز محقق خواهد شد.
وی با اشاره به پیگیری ارتقای سطح تشکیلاتی مدیریت به اداره کل افزود: امور عشایر استان اردبیل در پوشش بیمه ای روستایی و عشایری رتبه شش کشوری ، در ستاد صیانت در سال 93 رتبه برتر ، در تحول اداری سال 94 رتبه برتر و در ستاد اقامه نماز هم در سال 93 رتبه برتر را کسب کرده است.
هنرمند از اجرای طرح توانمندی زنان عشایری در اردبیل به عنوان پایلوت کشور خبر داد و گفت: علاوه بر اجرای این طرح شهرستان های مشگین شهر ، سرعین و خلخال به عنوان پایلوت گردشگری و توریسم عشایر انتخاب شدند.
هنرمند اجرای پل تولان بر روی رودخانه دره رود ، آغاز عملیات اجرایی ساخت مجتمع آبرسانی احمدلو ، تعمیرات اساسی پمپاژ آج اشمه شامل اصلاح و بهسازی و زهکشی محوطه ، آبرسانی به ییلاقات آیقار ، عربلو ، ساری گونی ، مشیران مشگین شهر ، مرمت و احداث ابنیه راه پناهگاه سبلان و شروع عملیات شن ریزی قشلاقات شهرستان های پارس آباد و بیله سوار را از جمله اقدامات این اداره در سال جاری در بخش عمرانی ذکر کرد.
وی میزان برخورداری عشایر استان در آب شرب لوله کشی و بهداشتی را 55 درصد ، راه مناسب ارتباطی 49.9 درصد ، سوخت فسیلی 60 درصد و خانوارهای اسکان یافته را 3.4 درصد ذکر کرد و گفت: برای ارتقای شاخص های برخورداری جمعیت عشایری استان از امکانات جدید از جمله جایگزینی پانل های خورشیدی به جای استفاده از سوخت های فسیلی تلاش می شود.
وی گفت: طرح راه اندازی پانل های خورشیدی با هدف استفاده از انرژی خورشیدی در استان اردبیل به همراه دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت استان های کشور در حال اجرا است.
عشایر 60 هزار هکتار از مراتع استان اردبیل را که 58.3 از کل مساحت مراتع این استان را شامل می شود در اختیار دارند و در حالی که شش درصد از جمعیت کل استان را به خود اختصاص داده اند با برخورداری از یک میلیون و 500 هزار واحد دامی 30 درصد از پروتئین مصرفی این استان را تامین می کنند و ارزش ریالی تولیدات عشایر دو هزار و 300 میلیارد ریال است.
عشایر استان اردبیل با 15 هزار و 192 خانوار و 80 هزار نفر جمعیت در 10 شهرستان استان پراکنده اند و رتبه پنجم از لحاظ جمعیت ، رتبه سوم از لحاظ تعداد خانوار ، رتبه چهارم از نظر مراتع در اختیار ، رتبه سوم تولید فرآورده های لبنی و رتبه سوم از لحاظ ایلی جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده اند.
7119/6018


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار