اولین همایش غار نوردی متشکل از 35 نفر از غار نوردان حرفه ای سراسر کشور به مدت دو روز در همدان برگزار شد.
کد خبر: ۱۶۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰ 24 January 2016

یوسف سورنی نیا دبیر اجرایی این همایش درگفتگوی اختصاصی باخبرنگار تابناک همدان گفت: این همایش باشرکت غارنوردانی ازشهرهای تهران ، آذربایجان ،کردستان ، کرمانشاه ، اراک ،کرمان ، قروه و چهارمحال بختیاری برگزار می شود ولازم به ذکر است که نزدیک به نیمی از این غارنوردان را بانوان تشکیل می دهند .

به گزارش تابناک همدان؛ وی هدف از برپایی این همایش را تشکیل یک تیم تخصصی غارنوردی اعلام کرد و افزود : برگزاری این گونه همایش ها باعث بالا رفتن انگیزه غارنوردان و کسب مهارتهای علمی جدید می شود و همچنین در حاشیه این همایش جلسه ای نیز برای تشکیل هسته تیم غار نوردی برگزار خواهدشد .

سورنی نیا بااشاره به اینکه این همایش به مناسبت گرامی داشت یاد و خاطره زنده یادها استاد یوسف نجایی و خلیل عبد نیکویی پور برگزار می شود، خاطر نشان ساخت : غارنوردی یک رشته مهیج علمی ورزشی است که دراین رشته همه رده های سنی می توانند شرکت کنند هر کس با توجه به توان جسمانی خود ازاین ورزش می تواند بهره ببرد .

سورنی نیا که خودمربی رسمی فدراسیون غارنوردی وعضو هیات موسس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان است خاطر نشان ساخت :در سال جاری عمیق ترین غار دنیا را در شهرکروبرا در روسیه به همراه یک تیم تخصصی کشف کرده ایم که با توجه به تجربیاتی که دراین اکتشاف به دست آمده ، می توانیم آن را در کشور به کار ببندیم.

وی افزود : در سال جاری غار جدیدی به نام غار قلاع درکرمانشاه کشف کرده ایم که بنا به بر آورد اولیه احتمال داده میشود عمیق ترین غار جهان باشد و قبل از این رکورد عمیق ترین غار جهان مربوط به غاری در اسلونی با عمق 643 متر است که با توجه به تخمین های زده شده عمق غار قلاع به بیش از 800مترنیز می رسد.

دبیر همایش غارنوردی خاطر نشان ساخت :غارها محیط شکننده وآسیب پذیری دارند وهرگونه

آسیبی به غارها دسترنج صدها سال طبیعت را ازبین می برد وما با برگزاری کلاسهای آموزشی علاوه بر آموزش غانوردی ،نگهداری ومحافظت غارهارا نیز به غار نوردان آموزش می دهیم.

سورنی نیا با اشاره به اینکه رشته مهیج غارنوردی زیاد ازسوی مسولین حمایت نمیشود ،افزود: سازمانها وارگانهای مرتبط باید از رشته غار نوردی همانند سایر رشته های ورزشی حمایت کنند تا با تشکیل تیمهای تخصصی غارنوردان بتوانند به اکتشافات بیشتری دست پیداکنند وافراد بیشتری نیز از این ورزش مهیج بهره مند شده و به نوعی با طبیعت بیشتر انس پیدا کنند.






منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار