کد خبر: ۱۶۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 25 January 2016

به گزارش تابناک یزد،سرانه مصرف ماهی از سوی شهروندان یزدی با توجه به فعالیت‌های آموزشی مدیریت شیلات و برگزاری دوره‌های متعدد آموزش طبخ آبزیان به 7/5 کیلوگرم افزایش یافته است. هر چند سرانه مصرف ماهی در استان در مقایسه با سرانه متوسط کشوری که 8/5 کیلوگرم است سرانه‌ای قابل قبول ارزیابی می‌شود اما در مقایسه با استانداردهای جهانی مصرف ماهی که 18/9کیلوگرم است، مطلوب نیست.

 

لزوم فرهنگسازی برای افزایش سرانه مصرف ماهی

مدیر امور شیلات و آبزیان استان می‌گوید: سرانه مصرف ماهی در استان با توجه به فعالیت‌های آموزشی مدیریت شیلات و برگزاری دوره‌های متعدد آموزش طبخ آبزیان، در سال جاری به 7/5 کیلوگرم افزایش یافته است. «محمدمهدی شطرنجی» می‌افزاید: هر چند برای رسیدن به استانداردهای جهانی که مصرف سرانه 18/9‌کیلوگرمی ماهی است، راهی طولانی داریم اما تلاش‌های اداره شیلات یزد به افزایش مصرف ماهی بین مردم استان و کشور منجر شده است. وی با اشاره به فواید ماهی به عنوان «غذای سلامتی» می‌گوید: وجود چربی غیراشباع شده، مواد معدنی بالا و پروتئین قابل هضم باعث شده است که پزشکان و متخصصان تغذیه، مصرف ماهی را به تمام افراد از کودکان تا بزرگسالان به ویژه بیماران قلبی و عروقی و زنان باردار توصیه کنند. شطرنجی با بیان لزوم فرهنگ‌سازی درباره مصرف ماهی در بین خانوارهای یزدی اظهار می‌کند: شیلات با برگزاری برنامه‌های آموزشی در مورد طبخ ماهی، فرهنگسازی در خصوص تاثیر ماهی بر سلامتی و اطلاع‌رسانی این موارد در رسانه و مطبوعات برای افزایش سرانه مصرف ماهی اقدام کرده است. وی می‌گوید: این برنامه‌ها تا رشد مصرف سرانه ماهی در حد استانداردها ادامه خواهد داشت. مدیر امور شیلات و آبزیان استان می‌گوید: هر چند صنعت آبزی‌پروری در استان، نوپاست اما سخت‌کوشی و درایت کشاورزان یزدی را هیچ‌گاه نمی‌توان نادیده گرفت.  به گفته وی، با توجه به اینکه فعالیت آبزی‌پروری در استان عمدتا مبتنی بر استفاده 2‌منظوره از استخرهای ذخیره آب کشاورزی است، تاثیر حضور ماهیان در استخر و استفاده از کود حاصله برای ارتقای تولید محصولات کشاورزی اقدام موثری برای ارتقای کیفیت کشاورزی است.

تولید ماهی در استان
مدیر امور شیلات و آبزیان استان با اشاره به پرورش انواع ماهیان خوراکی در استان می‌گوید: ماهیان گرمابی استان شامل انواع کپور ماهیان است.  وی ادامه می‌دهد: هر منبع آبی که دمای بالای 20 درجه سانتیگراد داشته باشد، برای پرورش این ماهیان مستعد و مناسب است. شطرنجی می‌افزاید: ماهیان سردابی مانند انواع قزل آلا نوعی دیگر از ماهیان خوراکی است که سرانه مصرف آن در استان بالاست. به گفته این مسئول، ماهی قزل‌آلای رنگین کمان که به محیط پرورشی با دمای آب کمتر از 20 درجه سانتیگراد نیاز دارد، یکی از عمده ماهی‌هایی است که در استان تولید می‌شود. وی می‌افزاید: سال گذشته پرورش و تولید ماهیان گرمابی شامل انواع کپور و ماهی‌های سردابی شامل قزل‌آلای رنگین کمان بالغ‌بر 800 تن بود.

مصرف ماهی برای مبارزه با انواع بیماری‌ها
یک متخصص تغذیه در استان نیز درباره فواید مصرف ماهی می‌گوید: مصرف ماهی و گنجاندن آن در سبد مصرفی خانواده، با توجه به قابلیت هضم و ارزش بالای غذایی، 40‌درصد خطر بروز سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
«علیرضا عزیزی» می‌افزاید: چربی ماهی‌ها از آسان هضم‌ترین و از بی‌ضررترین چربی‌های حیوانی به شمار می‌رود.
به گفته وی، با توجه به رشد انواع بیماری‌ها از جمله دیابت و فشار خون بین شهروندان یزدی، مصرف سرانه ماهی باید در سبد خانوارهای یزدی افزایش یابد.
عزیزی ادامه می‌دهد: مصرف ماهی در برنامه غذایی مادران باردار از اهمیت ویژه برخوردار است، همچنین افزایش سلامت چشم، تقویت سیستم دفاعی بدن و پیشگیری و کنترل بیماری آسم از دیگر فواید مصرف آبزیان است.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار