هشدار برای راننده تاکسی ها؛
تابناک اصفهان: اصفهان زیبا درباره رونق سیستم های حمل و نقل هوشمند نوشت:در عرصه مهندسی ترافیک است که نقش بسیار مهمی در امنیت و پویایی حمل و نقل به عهده دارد. با یکپارچه کردن تکنولوژی های ارتباطی و زیرساخت های ترابری می توان در بهبود ترافیک نقشی اثربخش ایفا کرد.
کد خبر: ۱۷۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۸ 31 January 2016
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.
"رونق سیستم های حمل و نقل هوشمند"

اصفهان زیبا درباره رونق سیستم های حمل و نقل هوشمند نوشت:در عرصه مهندسی ترافیک است که نقش بسیار مهمی در امنیت و پویایی حمل و نقل به عهده دارد. با یکپارچه کردن تکنولوژی های ارتباطی و زیرساخت های ترابری می توان در بهبود ترافیک نقشی اثربخش ایفا کرد.

استفاده از سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه، به عنوان یكی از ابزارهای سیستم حمل و نقل هوشمند، از جمله اقدامات نوینی است که در بسیاری از کلانشهرهای دنیا به خصوص در کشورهای توسعه یافته پیاده سازی شده و به شکل چشمگیری افزایش رضایت کاربران را در پی داشته است. اصفهان نیز به عنوان شهری كه آوازه جهانی داشته و اخیرا نیز به شبكه جهانی شهرهای خلاق پیوسته است، در این مسیر گام برداشته است. شهرداری اصفهان به عنوان مرجع اصلی مدیریت کلانشهر اصفهان از مدت ها پیش برآن شده که با پیاده سازی سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی های شهر اصفهان، شهروندان اصفهانی را از مزایای اررزشمند این سامانه برخوردار کند و همچنین اصفهان را به عنوان اولین شهر در ایران که به سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی تجهیز شده است، مطرح کند.

شاید این سوال در ذهن مخاطبان ایجاد شود كه دقیقا سامانه هوشمند تاکسی چیست؟ در پاسخ باید گفت این سامانه مجموعه ای از تجهیزات و نرم افزارهایی است که امکان محاسبه و پرداخت دقیق کرایه را با استفاده از کارت الکترونیکی حمل و نقل، اصفهان کارت و کارتهای بانکی عضو شتاب فراهم می آورد. این سامانه امکان مدیریت توزیع ناوگان را متناسب با تقاضای مسافر برای شرکت ها و آژانس ها فراهم كرده، علاوه بر این درخواست مرخصی و تمدید پروانه و یا مواردی از این قبیل به صورت سرویس های الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری تاکسیران امکان پذیر میشود. در این راستا، قرار است تمامی تاكسی های شهر اصفهان به سامانه هوشمند مجهز شوند، هر چند نمی توان زمان دقیقی برای پایان این كار تعیین كرد.

آنگونه كه آمار نشان می دهد و مسوولان می گویند، از 10 هزار تاکسی زرد رنگ که در شهر اصفهان وجود دارد، تا كنون هفت هزار و 200 تاکسی به سامانه هوشمند مجهز شده است. به گفته فرهاد گلی، سرپرست اصفهان کارت شهرداری اصفهان، تجهیز مابقی تاکسیها
به این سامانه نیز در دستور کار است و سازمان تاکسیرانی در نظر دارد با فرهنگسازی و اطلاع رسانی مزایای استفاده از این سیستم، شهروندان و تاکسیرانان را به استفاده از این سامانه ترغیب کند.

جعفری، مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهرداری اصفهان نیز اعلام كرده است تاكنون ۷۵ درصد تاكسی های شهر اصفهان به سامانه هوشمند مجهز شده اند و تا پایان امسال بر روی ۲۵ درصد باقیمانده نیز این سامانه نصب خواهد شد.

نكته قابل تامل در این طرح، فارغ از تجهیز ناوگان تاكسیرانی به این سامانه، فرهنگ سازی استفاده از آن است؛ چرا كه در بخش زیرساختی مشكل قابل توجهی دیده نمی شود و این زیرساخت مشکلاتی مانند پول خرد و یا اختلاف نظرات در محاسبه کرایه بین تاکسیران و شهروند را حل کرده است. این مساله باعث شد تا رییس شورای اسلامی شهر اصفهان به رانندگان تاکسی که تاکنون نسبت به نصب سامانه هوشمند اقدام نکردهاند، هشدار دهد. مهندس رضا امینی در جلسه علنی این هفته شورا با قدردانی از زحمات همه رانندگان تاکسی که با زحمات طاقتفرسای خود در امر حمل و نقل عمومی شهر اقدام میکنند، خاطرنشان كرد: با توجه به اهمیت موضوع، هماهنگی و مدیریت نظاممند در شهر خصوصا در بخش تاکسیرانی لازم و ضروری است.

وی خطاب به آن دسته از رانندگانی که به هر دلیل تاکنون نسبت به نصب سامانه هوشمند روی تاکسی خود اقدام نکردهاند، تاكید كرد: این رانندگان هرچه سریعتر به سازمان مراجعه و نسبت به نصب سامانه اقدام كنند. امینی یادآور شد: در غیر این صورت، هرگونه اشکال احتمالی در اجرای طرح، به عهده رانندگان خاطی خواهد بود. رییس شورای اسلامی شهر اصفهان البته این موضوع را هم متذكر شد كه معاونت حمل و نقل و مدیریت تاکسیرانی هم باید نسبت به رفع مشکلاتی که باعث شده نصب و استفاده کامل از سامانهها تکمیل نشود، اقدام و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر ارائه کنند. روی دیگر ماجرا نیز رانندگانی هستند كه این سامانه روی تاكسی آنها نصب شده، اما خاموش است. به عبارتی برخی رانندگان ترجیح می دهند این سامانه خاموش باشد، در حالی كه خاموش بودن سامانه هوشمند تاكسی خلاف است و تمام رانندگان تاكسی كه این سامانه بر روی تاكسی آنها نصب شده، ملزم به استفاده از آن هستند. البته اكیپ های بازرسی بر استفاده یا عدم استفاده تاكسیرانان از این سامانه نظارت دارند.

گفتنی است؛ رفع مشكل پول خرد، كمک به سلامت و بهداشت تاكسیران و مسافران با حذف اسكناس، كاهش زمان پرداخت كرایه، كاهش اختلاف میان تاكسیران و مسافر در رابطه با مبلغ كرایه، مدیریت مسیر حركت، انتخاب مسیر بهینه از طریق مسیریابی بر روی نقشه، امكان برنامه ریزی سفر و ارائه سرویس های بیشتر به شهروندان را از جمله مزایای استفاده از سیستم هوشمند تاكسی است و چنانچه رانندگان از دریافت اصفهان كارت برای محاسبه نرخ كرایه امتناع كردند، شهروندان می توانند از طریق تلفن گویای سازمان تاكسیرانی به شمارهتلفن ۳۵۶۸۸۱۰۰ موضوع را پیگیری كنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :