جوان نوشهری به دانش فنی تولید انبوه ارکیده‌‌ها و گیاهان زینتی از طریق کشت سلولی برای نخستین‌بار در در کشور دست یافت.
کد خبر: ۱۷۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴ 02 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، گل‌های ارکیده یکی از معروف‌ترین و گران‌ترین گل‌ها در جهان هستند و به واسطه داشتن شرایط فیزیولوژیکی خاص از نظر طبیعی به راحتی مانند دیگر گل‌های زینتی قابل تکثیر نیستند و بنابراین علم بیوتکنولوژی گیاهی روش‌هایی نظیر کشت سلولی از بافت‌های گیاهی را برای تولید و تکثیر این گل زیبا توصیه دارند که این روش‌‌ها دارای دانش فنی و تکنولوژی خاصی است که در ایران کار خاصی در این‌باره انجام نشده است.

ولی در سال 89 کار بر روی تکثیر گل‌های ارکیده از طریق کشت سلولی توسط جوان نوشهری به نام «خسرو بالی لاشکی» به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران با راهنمایی روح‌انگیز نادری آغاز شد.

این جوان نوشهری اظهار کرد: از آن زمان تاکنون توانستیم بیشتر گونه‌های تجاری ارکیده، شامل فالانوپسین و سیمبیدیوم، کاتلیا، دندروبیوم و ... را در ایران با یک چهارم قیمت وارداتی و با همان کیفیت را تولید کرده و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

خسرو بالی با بیان اینکه مقاله‌های زیادی در مجلات معتبر خارجی در این زمینه چاپ شده است، افزود: حتی دو کار علمی نیز به صورت مشترک با اساتید دانشگاه‌های خارجی انجام دادم که در مجلات خارجی نیز چاپ شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز با سرمایه‌گذاری یکی از دوستانم، یک شرکت دانش بنیان در ارتباط با کشت بافت گیاهان زینتی احداث کردیم و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده گیاهچه‌های کشت بافتی گیاهان زینتی در ایران هستیم و پروژه جدیدی را برای تولید ارقام جدید ارکیده و گیاهان زینتی با اسامی ایرانی برای معرفی به بازارهای جهانی را شروع کردیم.

این جوان مبتکر نوشهری، تصریح کرد: جدیدترین دستاوردی که بدست آوردیم تولید انبوه ارکیده سیاه یا همان «سیمبیدیوم بلک» است که برای نخستین‌بار در ایران صورت گرفت و هر شاخه گل آن در بازار به قیمت 100 هزار تومان به فروش می‌رسد و تعداد انگشت‌شماری از کشورهای دنیا قابلیت تولید این گل زیبا را دارند و کشور ما نیز توانسته است به جمع آن‌ها بپیوندند.

وی در پایان با اشاره به اینکه ارزش تجاری 8 میلیارد دلاری ارکیده‌ها در بازار جهانی گل و گیاه و قابلیت و ظرفیت طبیعی بالای استان مازندران و به ویژه شهرهای نوشهر و چالوس در تولید و پرورش این گل‌های زیبا و نیز اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که تکیه اصلی آن بر بیدار کردن استعداد و قابلیت‌های ذاتی کشور است، گفت: برای تولید و صادرات می‌توان امیدوار بود که در آینده شاهد شکوفایی بخش کشاورزی و پرورش گل و گیاهان زینتی و در رأس آن گل‌های زیبای ارکیده در مازندران باشیم و با افزایش اشتغال جوانان تحصیل‌کرده بخش کشاورزی بتوانیم در بازارهای صادراتی کشورهای منطقه و نیز بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار