مدیر کل دفتر ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور گفت: ایجاد شغلهای جایگزین برای بهره برداران از طبیعت بهترین روش برای کاهش خسارات وارده بر مراتع و منابع طبیعی است.
کد خبر: ۱۷۵۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 05 February 2016
 مدیر کل دفتر ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور گفت: ایجاد شغلهای جایگزین برای بهره برداران از طبیعت بهترین روش برای کاهش خسارات وارده بر مراتع و منابع طبیعی است.

به گزارش ایرنا،غلامرضا هادربادی اظهار کرد: طرح بین المللی و ترسیب کربن هم اینک در 20 استان با مشارکت مردم در حال اجرا است.

وی افزود: کرد: در طرح بین المللی دنبال توانمند سازی چند حوزه با ایجاد تشکل های محلی بوده تا آنها در فرایند تصمیم گیری نقش ایفا کنند.

وی با ذکر اینکه این تشکلها همراه با آموزش تشکیل می شوند گفت: دفتر ترویج سازمان جنگلها دنبال ایجاد صندوق های خرده اعتباری است تا با پس اندازهای کم و با برکت مردم بتواند در فرایند حفظ و احیای منابع طبیعی نقش ایفا کند.

مدیر ترویج سازمان جنگلها و آبخیزداری معتقد است: علاوه بر دامداری و کشاورزی که شغل اصلی روستانشینان محسوب می شود باید مشاغل جاگیزین با تکیه بر توانمندی های بومی ایجاد کرد تا فشار دام و تخریب مراتع را کاهش داد.

هادربادی بیان کرد: آموزشهای دفتر ترویج در حوزه عمومی شامل نقش مشارکت، حفظ منابع طبیعی و اهمیت آن و توانمندسازی است.

وی حوزه های تخصصی را شامل مشاغل جایگزین با توجه به توانمندهای مردم برشمرد مشاغلی که در طول سالها وجود داشته ولی فراموش شده است چون حسن اینگونه شغلها وجود نیروهای کار، بازار و بالا بودن کیفیت کار است.

وی با ذکر اینکه تکیه ما بیشتر بر مشاغل خرد است افزود: مشاغل خرد نفع اش به گروه های اصلی تصمیم گیر در مشارکت یعنی محرومان و زنان می رسد و این منفعت موجب می شود آنها در حفظ و احیای منابع طبیعی تلاش بیشتری کنند.

وی ایجاد گروه های تصمیم گیر یا سازمان های محلی، ایجاد صندوق های خرده اعتباری، اعطای وام های خرد با استفاده از پس انداز مردم و کمک دولت، ایجاد مشاغل جایگزین بجای دامداری با هدف کاهش فشار دام بر مرتع را از اهداف اصلی دفتر ترویج و مشارکت های مردمی برشمرد.

مدیر ترویج سازمان جنگلها و آبخیزداری کشور مثال زد: در طرح ترسیب کربن صدها شغل جایگزین به وجود آمده که این مشاغل نه تنها موجب بهبود وضعیت اقتصادی افراد و کاهش روند مهاجرت شده بلکه عاملی برای حفظ منابع طبیعی شده است.

هادربادی بیان کرد: 140 میلیارد ریال امسال به بخش ترویج آموزش اختصاص یافته که تاکنون 30 درصد از این میزان اعتبار تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: این میزان اعتبار برای توانمندسازی و آموزش مجریان و بهره برداران هزینه شده است

مدیر ترویج سازمان جنگلها و آبخیزداری با هدف شرکت در نشست شورای هماهنگی منابع طبیعی و ارئه برنامه های حوزه ترویج و حضور در نشست تشکلهای مردم نهاد در حوزه محیط زیست در همدان حضور یافت و در این سفر یکروزه از منطقه فارسبان نهاوند که حوزه الگویی اجرایی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز است بازدید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار