کد خبر: ۱۷۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳ 11 February 2016
گلبانگ های الله اکبر و لا اله الا الله که از شب گذشته بر پشت بام خانه های شهر زاهدان پایتخت وحدت امت اسلامی طنین انداز شده بود امروز با شدت بیشتری در صفوف راهپیمایی سی و هشتمین جشن انقلاب در 22 بهمن به اوج خود رسید.
مردم زاهدان امروز/ پنجشنبه/ همزمان با 22 بهمن با برگزاری راهپیمایی با شکوه، یکبار دیگر همراهی خود را با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به اثبات رساندند.
مسیر راهپیمایی در زاهدان از میدان آزادی و تا مقابل مصلی قدس ادامه داشت.
**حضور شیعه و سنی در راهپیمایی
آنچه در نگاه اول توجه هر فردی را به خود جلب می کند حضور اقوام و مذاهب مختلف زاهدان در این راهپیمایی است.
اقوام بلوچ، فارس، سیستانی، یزدی، بیرجندی و سایر اقوام ساکن در زاهدان دست در دست یکدیگر داده بودند و یکصدا فریاد مرگ بر آمریکا سر می دادند.
پیروان مذاهب شیعه و سنی در جشن انقلاب و ر اهپیمایی امسال حضوری پر رنگ داشتند و بسیاری از آنان با لباس محلی(بلوچی) بودند.
قشرهای مختلف اهل سنت از ابتدای مسیر با هیاتی بزرگ وارد راهپیمایی شدند و تا انتها حضور داشتند.
یکی از ایستگاه های شعار دهنده نیز به اهل سنت تعلق داشت که در آن فردی با لباس محلی بلوچی شعارهای انقلابی سر می داد.
روحانیون شیعه و علما اهل سنت از جمله افرادی بودند که در میان جمعیت حضوری پر رنگ داشتند و این امر نشاندهنده همدلی روحانیون این دو مذهب در زاهدان است.
**مراسم سنتی و نمادی
در ابتدای مسیر راهپیمایی یک سیاه چادر محلی برپا شده بود و در آن افراد با لباس محلی حضور داشتند و نیز دراین مکان صدای ساز و دهل محلی به گوش می رسید که این امر به نوعی نشاندهنده پیوند مولفه های فرهنگی در انقلاب اسلامی ایران است که در سال 57 تمام اقوام یک دل در راه انقلاب به پا خواستند.
در انتهای مسیر راهپیمایی نیز بسیجیان صحنه دستگیری نیروهای دریایی آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت یک نمایش به تصویر درآمده بود تا اقتدار ایران اسلامی را بار دیگر نشان دهند.
سنت آیینی ساز و دهل در ابتدا و نمایش قدرت نمایی ایران اسلامی در مرزهای آبی باعث ایجاد غرور در هر ایرانی شیعه و سنی می شد.
**حضور نسل های مختلف در راهپیمایی
یکی از نکات جالب، حضور نسل های مختلف در این راهپیمایی بود که هر یک با تیپ و پوشش خاص خود به این عرصه پا گذاشته بودند.
دختران و پسران جوان در این راهپیمایی با به تصویر کشیدن پرچم ایران اسلامی بر صورت خود و میانسالان انقلابی با چفیه ها و پیرمردان دریا دل و یکرنگ با عصا در دست و شال بر سر و گردن حضور داشتند.
در این میان زنان شیعه و سنی زاهدان نیز حضوری پر رنگ در این راهپیمایی داشتند.
* تعطیلی مغازه ها و بی رونقی عابربانک ها
دستگاه های خود پردازِ همیشه شلوغ، امروز با وجود عبور تعداد زیاد مردم از کنار آنها نفس راحتی کشیدند زیرا هیچ کس میل به استفاده از آنها و انجام کار پولی و بانکی را نداشت.
فروشگاهها و مغازه های خیابان آزادی زاهدان که از خیابانهای پر مغازه نیز محسوب می شود به جز یک سوپر مارکت و اغذیه فروشی کوچک که برای رفاه حال راهپیمایان باز بود کرکره ها را پائین کشیده بودند.
**سازمان انتقال خون
نکته جالب فعال بودن سازمان انتقال خون زاهدان در این روز است که در راسته خیابان آزادی قرار دارد.
باز بودن این مرکز باعث شد تا بسیاری از افراد برای اهدای خون به این مرکز رفته و در روز جشن انقلاب نیاز های خونی استان را تامین کنند.
**انتخابات
نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در این راهپیمایی همراه با برخی طرفداران خود حضور داشتند اما با وجود تعداد زیادی از مردم هیچ یک سعی در ایراد سخنرانی یا پخش تراکت و یا تبلیغات نداشتند.
نمایندگان و نامزدهای مجلس خبرگان رهبری نیز در این راهپیمایی حضور داشتند.
**تبلیغات برخی سازمانها
یکی از نکات منفی این راهپیمایی تبلیغات برخی موسسه ها و شرکت ها از جمله یکی از بانک های قرض الحسنه بود که با چاپ نام موسسه خود بر پرچم ایران و پخش آن بین مردم سعی در معرفی خود داشت اما این موضوع بازده مثبتی نداشت.
یکی از فروشگاه های زنجیره ای نیز از این فرصت استفاده کرد و تبلیغات جشنواره زمستانه خود را با پخش تراکت بین مردم انجام داد.
* بر زمین افتادن پرچم ها
یکی دیگر از نکات منفی، پخش کاغذها، پرچم کاغذی و تراکت های چاپ شده مربوط به راهپیمایی در میان کودکان بود که بسیاری از آنها با وجودی که مزین به نام و پرچم مقدس ایران اسلامی بود بر زمین افتاده و مردم به دلیل شلوغی و سهوی پا بر آنها می گذاشتند.
**تامین امنیت
نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیج با حضور در مسیرهای راهپیمایی امنیت بسیار خوبی برای راهپیمایان و شهروندان ایجاد کرده بودند.
**آتشنشانی
در مسیر چند کیلومتری راهپیمایی چندین دستگاه خودرو آتشنشانی و اورژانس حضور داشت تا در صورت لزوم به افراد امداد رسانی کنند.
دو فروند چرخبال ضمن پرواز بر فراز آسمان و به میمنت و شادی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر راهپیمایی کاغذهای رنگی بر سر راهپیمایان می ریختند که از یک طرف موجب شادی کودکان و نوجوانان و از سوی دیگر برخی افراد حاضر در راهپیمایی می گفتند پخش این کاغذها باعث زحمت برای پرسنل شهرداری و ساکنان این منطقه از شهر می شود.
**برپایی نمایشگاه ها در مسیر راهپیمایی
در مسیر راهپیمایی 22 بهمن در زاهدان دو نمایشگاه یکی در ابتدا و یکی در انتها دایر شده بود که نمایشگاه ابتدای راه آثار نقاشی با موضوع انقلاب بود.
نمایشگاه دوم نیز محل عرضه محصولات زندانیان زاهدان بود که در آن آثار صنایع دستی زیبایی به فروش می رسید و نیز صندوقی برای حمایت از زندانیان در این نمایشگاه وجود داشت.
*یک شعار طنزگونه
راهپیمایی با شعار 'مرگ بر اسرائیل' آغاز شد و سپس شعارهایی همچون 'مرگ بر آمریکا' ، 'تازنده ایم رزمنده ایم' ، 'جانم فدای رهبر' سر داده شد اما یک شعار جالب و مبتکرانه نیز به گوش می رسید که لحنی از طنز در خود داشت و اینگونه بود: 'ویتامین آ، مرگ بر آمریکا'.
البته این شعار برای برخی افراد خوشایند نبود و معتقد بودند این شعار به نوعی مضحک است.
راهپیمایی 22 بهمن امسال نیز با حضور گسترده و پرشور مردم به پایان رسید و مرزداران غیور زاهدانی یک بار دیگر ثابت کردند که پا به پای نظام همواره ثابت قدم ایستاده و تا پای جان از دستاوردهای انقلاب و نظام و ولایت فقیه حمایت و پشتیبانی می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار