کد خبر: ۱۸۰۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱ 13 February 2016
بسیاری از گمانه زنی ها در مورد مساله رد صلاحیت ها درست از آب در آمد.
شورای نگهبان هرگز به مانند انتخابات سال 78 متسهلانه برخورد نکرد  و تمامی افرادی را که به نوعی با تفسیر و نگاه شورای نگهبان زاویه داشت را ردصلاحیت کرد.همچنانکه آقای جنتی گفته بود ، دو خط قرمز در صلاحیت ها مدنظر خواهد بود فتنه و انحراف.
تا این جای کار زیاد عجیب نیست چرا که سابقه ولایتمداری آقای جنتی نیز مترادف همین عملکرد را متصور می نمود.اما در این داستان سیاسی یک برنده را پیدا کردن قطعا مجال مناسبی برای تفکر می خواهد.
این برنده خوش شانس نه جنتی بلکه رییس جمهور است .روحانی برای ممانعت از هزینه های سیاسی که  می توانست از سوی یک مجلس رادیکال به وی تحمیل گردد، با شورای نگهبان مشفقانه هم نوایی نمود. هرچند در سخنرانی خود در حرم امام جملاتی تند علیه شورای نگهبان اتخاذ نمود اما آگاهان معتقدند این سخنان صرفا برای خالی نماندن عریضه ایراد شده است چراکه روحانی سلیقه آیت اله جنتی را می داند . او آگاه است که جنتی اهل فشار پذیرفتن نیست. چراکه بعد از سال 78 در اولین فرصت میدان داری نظارت بر انتخابات در سال 82 ، به گونه ای عمل نمود که قرائت رسمی نظام از انقلاب را می توان در تایید شدگان بیشتر ملاحظه نمود. و همچنین انتخابات دیگری که تاکنون رقم زده شده است. اما چرا روحانی اصرار بیش از اندازه ای برای حل موضوع رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان نکرد. و یا به قول یکی از نخبگان سیاسی درخواست صدور حکم حکومتی برای این مساله از رهبری ننمود.شواهد نشان می دهد که آقای روحانی با آن تشر سخنرانی خود میخواهد خود را از مذمت اصلاح طلبان خشمگین برهاند و از سوی دیگر با عدم درگیر شدن با شورای نگهبان ، بتواند ذهن خود را بر روی پیشبرد اهداف بلند دولت خویش متمرکز سازد. هرچند در این میان او به خوبی مداند برای چه کسی نباید آبروی خود را هزینه نماید. همان هایی که خاتمی را پلی برای مطامع سیاسی خویش قرار دادند و هنوز ماه عسل دوساله شان با دولت هفتم پایان نیافته بود که شعار عبور از خاتمی سر دادند.
و این جاست که متوجه میشویم که چرا روحانی قبلا فقط بدنبال  اطمینان یافتن از تایید صلاحیت شخص هاشمی بود و لاغیر.و قرینه بعدی دیگر برای رضایت روحانی از حذف تندروهای اصلاح طلب تلاش های رقیب سیاسی او یعنی علی لاریجانی است کسیکه رایزنی گسترده با شورای نگهبان توانست تاییید صلاحیت  30 نماینده را بگیرد و برای ریاست مجلس آتی مطمئن تر به سوی قم حرکت نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار