همزمان با ایجاد موج جدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، بار دیگر جای خالی اقدام مناسب در عرصه مدیریت آلودگی هوا احساس شد.
کد خبر: ۱۸۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴ 14 February 2016
پارک شکوفه منطقه 14در تهران هوای ناسالم برای همه اقشار داشت و 16محله شهر با هوای ناسالم برای گروه های حساس روبه رو بودند. پایداری هوا تا پایان بهمن ماه(پایان هفته) می تواند شرایط را برای همه شهروندان وخیم کند.وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره می گوید: اگر به همین شکل پیش برویم هیچ اتفاقی برای کاهش آلودگی هوای تهران رخ نخواهد داد، اما اگر با برنامه ریزی جلو رویم تا 4یا 5سال دیگر می توان این مشکل را حل کرد.

*قانون داریم، مجری نداریم 

براساس آمارهای وزارت بهداشت آلودگی هوای تهران سالانه جان حدود 5تا 6هزار نفر را می گیرد درحالی که این انسان ها برای کشور یک سرمایه هستند. البته در این مسیر از حیث قانون و مقررات هیچ جای خالی ای احساس نمی شود و قوانین خوب و مترقی برای کاهش آلودگی داریم اما اجرا نمی شود. انبوهی از قوانین و مصوبات خوب در کشور داریم و با خلأ قانونی در کشور مواجه نیستیم. دولت در این راه متولی اجرای قوانین است. به گفته حسینی، در این مسیر حمل ونقل عمومی یک گزینه معقول و به صرفه است. یک خط اتوبوس بی آرتی در روز حدود 500هزار نفر را جابه جا می کند. اما طول خطوط مترو تهران باید دوبرابر شود. در عین حال سال هاست که از سوی دولت ها بودجه ای برای توسعه حمل ونقل عمومی به شهرداری داده نشده است. در بخش حمل و نقل اتوبوسی نیز 6سال است که یک اتوبوس نو توسط بودجه های ملی وارد تهران نشده است.

*شاید اولویت نیست 

آنگونه که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اذعان کرده، شاید موضوع آلودگی هوا برای دولت ها اولویت نیست که به شهرداری ها کمک نمی کنند. امروز مترو تهران از نبود واگن رنج می برد. خیلی برای دولت سخت نیست که 1000واگن مترو خریداری کرده و سرمایه گذاری کند تا مشکل مترو حل شود.

وحید حسینی می گوید: برخلاف باور برخی افراد، آلودگی هوا را نمی توان در مدت زمان کوتاه حل کرد. در همه جای دنیا معمول است که سیاستمداران علاقه ای به حل مشکلات درازمدت ندارند و دوست دارند مشکلات را حداقل در طول دوره خودشان حل کرده و بتوانند روبان آن را پاره کنند و عکس بگیرند.

در تهران بیشترین آلودگی را خودروها تولید می کنند. آنان در آلوده کردن هوای تهران 80درصد سهم دارند.

این مسئول شهری می افزاید: بنده از سال 84روی کیفیت بنزین ها کار کردم، آن زمان بنزین ما با یورو 4فاصله داشت و الان هم اسم این بنزین را یورو 4نمی گذارم ولی به استاندارد نزدیک شده ایم. اما در کنار این سوخت رو به بهبود، ما یک میلیون موتورسیکلت کاربراتوری بسیار آلاینده داریم که هر کدام برابر 3تا 4خودرو آلودگی تولید می کنند.

همچنین 170هزار خودروی فرسوده داریم که جمعا با خودروهای کاربراتوری تولید سال 82و ماقبل می شود 300هزار خودرو که به ازای هر کیلومتر پیمایش حدود 40گرم آلودگی تولید می کنند.

بیش از 100هزار خودروی دیزل نیز داریم که هیچگونه تجهیز کنترل آلایندگی در اگزوز آنها نیست. 

حالا انتظار دارید چه سوختی در این خودروها ریخته شود که آلایندگی تولید نکند؟ هر سوختی در این وسایل بریزیم نتیجه همین خواهد شد حتی یورو4.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار