فصل مهاجرت که می‌شود پرندگان آغوش خود را برای آبی شمال باز می‌کنند، اما به دلیل پرشمار بودن تعدادی از گونه‌ها امسال صدور مجوز شکار صادر شد، اما فروش این گونه‌ها در بازار نیز داستانی است که باید کمی دقت کنیم.
کد خبر: ۱۸۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹ 16 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، پاییز از راه نرسیده صدای پرندگان زیادی برای زمستان و پاییز گذرانی در تالاب‌ها، رودخانه‌ها و اخیرا شالیزارهای مازندران به گوش می‌رسد.

عکاسان و دوست‌داران محیط زیست هم بیکار نمی‌شوند و در کنارها به دنبال ثبت زیبایی حضور آنها هستند که آمدن‌شان به حکم طبیعت و غریزه خداوندی است، دوستداران محیط زیست نیز برای به تصویر کشیدن مهربانی‌شان در کنار این گونه‌ها دست به دانه شده و آنها را نوازش می‌کنند؛ اما هنوز مدتی از آمدن‌شان نگذشته که صدای شلیک بر سینه آنها آسمان را برای خیلی‌ها تیره و تار می‌کند برای محیط‌بان، شکارچی، پرنده و مردمانی که میزبان این مهاجران زیبا هستند.

انگ تهمت، افترا و گزنده نادوستی نیز بر روی مردمان شهری می‌خورد که خودشان ادعا دارند؛ ما با گونه‌های نایاب کاری نداریم و به حکم ارتزاق و حتی فرهنگ‌مان گونه‌های پرشمار را شکار می‌کنیم البته خیلی‌ها دست به تیر نمی‌شوند و از روش دام‌گسترانی شکار می‌کنند و با همین روش نیز مدعی‌اند اگر گونه نادری به تورمان بخورد یا رهایش می‌کنیم، یا با دادن به باغ پرندگان از آنها مراقبت می‌کنند یا به محیط زیستی‌ها تحویل‌شان می‌دهیم.

با وجود این اظهارنظرها و گفته‌های مسئولان مبنی بر ممنوع بودن شکار برخی از گونه‌های پرندگان؛ متاسفانه باز هم شاهد کشتار و توزیع پرندگان به صورت کشتار و یا زنده در بازارهای محلی و میادین اصلی شهر هستیم که در این باره مصاحبه کوتاه فارس با فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران کمی راهگشا از انگی است که درباره پرنده‌کشی داده می‌شود و مسلم آهنگری در این زمینه می‌گوید: امسال پروانه شکار و صید برخی از گونه‌های پرندگان از جمله مرغابی و غاز صادر شد و  فروش این پرندگان مانعی ندارد و براساس مجوز قانونی شکار، صید و به فروش می‌رسد.

وی بیان کرد: این پرندگان از گونه‌هایی بوده که مانعی برای کاهش جمعیت آنان ایجاد نمی‌شود؛ اما برخی از گونه‌ها حمایت شده هستند و در صورت مشاهده شکار متخلفان، دستگیر، لاشه ضبط و تحویل مقامات قضایی می‌شود.

آهنگری با تاکید بر اینکه مردم همکاری لازم را در این زمینه با محیط زیست داشته باشند، خاطرنشان کرد: انتظار ما از مردم این بوده که اگر فردی متوجه شده که گونه‌ای حمایت شده در حال خرید و فروش است حتما موارد را اطلاع دهند به دلیل اینکه ماموران محیط زیست اغلب در مناطق حفاظت شده مستقر هستند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: تمام تلاش‌ها بر این است که جلوی تخلفات و شکار بی‌رویه گرفته شود و گونه‌های کمیاب در معرض خطر نابودی قرار نگیرند.

آهنگری ادامه داد: افراد می‌توانند موارد تخلف را به سامانه 1540 و شماره 33358813-15 با پیش شماره 011 اطلاع دهند تا در اسرع وقت مورد پیگیری قرار گیرد.

تا اینجای کار تا حدودی با اظهارات فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران قانونی و بدون مشکل پیش رفت اما سکانس بعدی این گزارش اظهارنظر مدیرکل دامپزشکی مازندران است؛ بعد از شکار پرنده و فروش آنها در بازارها و میادین شهر که حسن رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در این زمینه می‌گوید: توزیع پرندگان در بازارها و میادین اصلی شهر اگر پرنده زینتی باشد دستورالعمل نداریم که جلوی عرضه آن در سطح بازار گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر پرنده مصرفی است براساس قانون نمی‌تواند در سطح بازار مصرف عرضه شود و با این موارد برخورد می‌شود.

این اظهارات نیز قابل درک و مسئولانه است اما اگر این مسئول البته خودش نه اکیپی را به بازارهای پرشمار مازندران اعزام کند شاهد فروش و عرضه انواع پرندگان نه زینتی بلکه در قالب شکاری و غیرشکاری هستیم که این پاسخ به نظر نگارنده چندان جامع و مانع نیست.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران درباره درباره فروش فله‌ای، پراکنده و یا نظارت بر کشتار، می‌گوید: در این حوزه همکاران دامپزشکی نظارت دارند و ورود پیدا می‌کنند.

ابراهیم یعقوبی با اعلام اینکه به طور حتم نظارت مستقیمی روی این بحث نیست به دلیل اینکه در منازل و مکان‌های خاص کشتار می‌شوند، تصریح کرد: باید از نظر سلامت و کیفیت دامپزشکی ورود کند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یادآور شد: در ایام پرترافیک پایانی سال گشت مشترک دامپزشکی، صنعت، معدن و تجارت و علوم پزشکی در بازارها و میادین اصلی شهر ورود پیدا می‌کنند و اگر جایی  باید بیشتر ورود پیدا کنند  برنامه‌ریزی بیشتری را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این باره می‌افزاید: نظارت، کنترل و برخورد بر عرضه محصولات حیوانی خام بر عهده دامپزشکی است.

محسن اعرابی اضافه کرد: نظارت بر محصولات خام از جمله گوشت مرغ، ماهی و گوسفند وظیفه دامپزشکی است.

رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران در این باره می‌گوید:  اصناف می‌تواند در بحث واحدهای صنفی ورود پیدا کند خارج از این مجموعه نظارتی نداریم.

عباس رمدانی ادامه داد: اصناف در بحث فروش و عرضه ورود پیدا می‌کند و موارد بهداشتی و سایر بر عهده دستگاه‌های متولی است.

با توجه به اینکه شکار پدیده‌ای است که وجود دارد اما قوانین ویژه به خود را دارد که لازم است در این راستا فرهنگ‌سازی صورت گیرد و همچنین مردم و مسئولان در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار