بیش از 100 پارکینگ عمومی‌ در شهر یزد شناسایی شده و طرح ساماندهی این پارکینگ‌ها نیز از سوی شهرداری در حال اجراست.
کد خبر: ۱۹۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ 05 March 2016
به گزارش تابناک یزد،بیش از 100 پارکینگ عمومی‌ در شهر یزد شناسایی شده و طرح ساماندهی این پارکینگ‌ها نیز از سوی شهرداری در حال اجراست.  کمبود پارکینگ یکی از مشکلات معابر کم عرض و شلوغ هسته مرکزی شهر است، درحالی که بخشی از پلاک‌هایی که به نام ایجاد پارکینگ تملک شده است، کاربری پارکینگ ندارد. از این رو شهرداری یزد تصمیم دارد تا با شناسایی این پلاک‌ها و فعال کردن آنها، نیازهای رانندگان یزدی را برآورده کند.
افزایش پارک‌ کردن خودروها در حاشیه‌ خیابان‌ها به دلیل نبود پارکینگ‌های عمومی، در بسیاری از خیابان‌های شهر یزد از جمله خیابان‌های آیت‌الله کاشانی، دهم فروردین، امام خمینی(ره)، ایرانشهر، فرخی و بلوار آیت‌الله طالقانی به شدت مشهود است.
در عین حال، شهرداری یزد با شناسایی نیازهای شهری، اقدام به ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در برخی از نقاط شهر کرده که نمونه آن ساخت پارکینگ طبقاتی در خیابان فرخی یزد است. مدیران شهری همچنین برای تامین نیاز به پارکینگ در بلوار آیت‌الله طالقانی ساخت مجتمع تجاری با پارکینگ را مقابل آزمایشگاه مرکزی یزد در دستور کار قرار داده‌اند.

فعالیت 4 پارکینگ طبقاتی در شهر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد از شناسایی 100‌پلاک به عنوان پارکینگ عمومی‌ در شهر یزد خبر داد.  «محمدرضا شفیعی» افزود: 4 پارکینگ شهر یزد طبقاتی و مابقی مسطح یا به صورت درون‌محله‌ای اجرا شده است. وی گفت: 2 پارکینگ نیز در خیابان فرخی و بلوار آیت‌الله طالقانی در حال ساخت است که ظرفیت قابل توجهی را به پارکینگ‌های عمومی‌ شهر اضافه خواهد کرد.
شفیعی با اشاره به کمبود پارکینگ در برخی از نقاط شهر و پیش‌بینی‌های لازم در طرح تفصیلی برای رفع این نیاز، ادامه داد: طرح ساماندهی پارکینگ‌های شهر یزد با هدف شناسایی نیازها و ارائه راهکار برای تامین این نیازها در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری یزد در حال اجراست. وی با اشاره به ضرورت افزایش پارکینگ در بافت تاریخی یزد اظهار کرد: تعداد قابل توجهی پارکینگ درون محله‌ای در بافت قدیم ایجاد و حدود 40‌درصد نیازها را پوشش داده اما لازم است که تعداد این پارکینگ‌ها افزایش یابد.
شفیعی ایجاد پارکینگ‌های درون محله‌ای در مناطقی مانند خیابان مسجد جامع، ابتدای خیابان سیدگلسرخ، خیابان انقلاب و خیابان سلمان فارسی را ضروری دانست و افزود: در برخی از این خیابان‌ها، زمین برای ایجاد پارکینگ جانمایی و شناسایی شده است. وی بیان کرد: با توجه به حجم بالای ترافیک میدان تاریخی امیرچخماق، لازم است که در اطراف این میدان پارکینگ‌های عمومی نیز ‌برای پوشش ترافیک ایجاد شود.
معاون شهردار درباره تامین نیاز پارکینگ خیابان‌های اصلی شهر گفت: در خیابان‌های اصلی شهر، توسعه پارکینگ‌های برمعبر به جای پارکینگ‌های عمومی ‌در دستور کار شهرداری قرار دارد. وی افزود: شهرداری برای رفع نیاز برخی از خیابان‌های اصلی شهر به ویژه خیابان‌های محل فعالیت مجتمع‌های تجاری، زمین‌هایی را برای تبدیل به پارکینگ جانمایی و حتی خریداری کرده است.
شفیعی ادامه داد: اولویت اصلی شهرداری برای تامین نیاز پارکینگ مجتمع‌ها و بانک‌ها در خیابان‌های اصلی شهر، توسعه پارکینگ‌های برمعبر با رعایت عرض مناسب است. وی با اشاره به لزوم رعایت عرض2/5 متر برای تامین پارکینگ بر معبر هر واحد در خیابان‌های اصلی شهر، گفت: این طرح در بخش ورودی خیابان آیت‌الله کاشانی یزد از چهارراه فاطمیه اجرا شده و در مقابل پارک هفتم تیر نیز اجرا خواهد شد.

شناسایی ظرفیت‌های قابل تبدیل به پارکینگ عمومی
معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد از تهیه طرح ساماندهی پارکینگ‌های شهر یزد خبر داد و افزود: این طرح با هدف شناسایی ظرفیت پارکینگ‌های عمومی ‌شهر یزد و شناسایی املاکی که ظرفیت تبدیل شدن به پارکینگ عمومی‌را دارند، در دستور کار قرار گرفته است.
«مهدی فعالی» ادامه داد: همچنین با توجه به نیاز مبرم مجتمع‌های تجاری شهر یزد به داشتن پارکینگ، شناسایی ظرفیت‌های موجود برای تامین پارکینگ این مجتمع‌ها در این طرح مورد تاکید است. وی گفت: برخی از پارکینگ‌هایی که با این کاربری تملک شده است در حال حاضر پارکینگ نیست و از این رو با تهیه این طرح در تلاش هستیم که مالکان را به کاربری واقعی ملک یعنی ایجاد پارکینگ تشویق و این ظرفیت‌ها را به مدار بهره‌برداری وارد کنیم.
این مسئول افزود: قرار است بر اساس نتایج این طرح، پارکینگ‌هایی نیز در ورودی‌ها به محدوده تاریخی هم شناسایی و تملک شود تا بتوان محدوده‌هایی از شهر را به پیاده‌راه تبدیل کرد.

اهمیت مدیریت پارکینگ‌های موجود

یکی از کارشناسان ترافیک استان مدعی است که شهرداری باید وظیفه ساخت پارکینگ و رفع نیازهای پارک خودرو را به بخش خصوصی واگذار کند.
«علی‌محمد میرحسینی» تاکید کرد: شهرداری باید به جای توسعه پارکینگ با تقویت حمل ونقل عمومی ‌به ویژه اتوبوس‌های تندرو، میزان تردد خودروهای شخصی را در معابر شهر کاهش دهد تا نیازی به تامین پارکینگ آنها نداشته باشد. وی افزود: ‌به این ترتیب اعتبار میلیاردی را که برای ساخت پارکینگ از سوی شهرداری هزینه می‌شود می‌توان برای اجرای خطوط بی.آر.تی در شهر هزینه کرد. این کارشناس ترافیک اظهار کرد: شهر یزد با کمبود پارکینگ مواجه نیست، بلکه پارکینگ‌های شهر به خوبی مدیریت نمی‌شود.
وی گفت: کارمندان و مغازه‌داران بیشتر فضای پارک بر معابر شهر را برای ساعت‌های طولانی اشغال می‌کنند، در حالی که سیستم پارکومتر اگر به درستی در همه معابر شهر اجرا شود، گام موثری در توزیع عادلانه پارک‌های بر معبر برای رانندگان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار