مدیرعامل یک شرکت فناور گفت: صندوق‌های بازنشستگی تعبیر شده به بمب ساعتی، برای حل مشکلات پیش ‌رو، از مدل‌سازی‌های آماری استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۹۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 05 March 2016
عارف تیموری در گفت‌و‌گو با ایسنا، ابراز کرد: طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده، صندوق‌های بازنشستگی تعبیر شده به بمب ساعتی، تا 30 سال آینده با بحران جدی در بخش پرداخت حقوق بازنشستگی و ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان مواجه خواهند شد؛ چرا که تاکنون محاسبات انجام شده بر مبنای اصول و پایه‌ای نبوده است.
 
وی در خصوص فعالیت این شرکت در ساخت جداول عمر، اظهار کرد: این شرکت فناور، با هدف کارآفرینی و کاربردی کردن رشته آمار تاسیس شده و صحبت‌های اولیه برای همکاری به‌صورت رسمی انجام شده و از سال آینده ساخت جدول عمر کشور به ‌شکل کارگروهی کشوری آغاز خواهد شد.
 
تیموری در خصوص توانایی‌های این شرکت برای مشارکت در پروژهای ملی گفت: در سطح کشور فقط سه شرکت خصوصی در زمینه داده‌کاوی و تحلیل‌های آماری فعالیت می‌کند؛ از مهم‌ترین فعالیت‌های اعضای هیئت مدیره این شرکت، ساخت جدول عمر 110 ساله برای فرانسه بوده است. همچنین مشارکت در ساخت جدول 30 ساله برای ایران، می‌تواند از بزرگ‌ترین افتخارات این شرکت فناور زنجانی به‌شمار رود.
 
این پژوهشگر آماری ادامه داد: بحران بمب ساعتی پیش ‌رو در دومین کنفرانس «عملکرد صندوق‌های بازنشستگی کشور» به عنوان یک چالش و نگرانی جدی مطرح و تصمیم بر این شد که جدول عمر کشور طراحی شود و طبق ارزیابی‌های به‌عمل آمده در این جدول، هزینه‌های بازنشستگی آینده کشور پیش‌بینی شده و دیگر از دولت برای کمک به صندوق‌های بازنشستگی خواسته‌ای نداشته باشیم.
 
تیموری تصریح کرد: در ایران علی‌رغم متفاوت بودن سن بازنشستگی و مرگ و میر بین زنان و مردان، دریافت تسهیلات بازنشستگی یکسان بوده و اگر اقداماتی برای ایجاد جدول عمر برای کشور صورت نپذیرد، ممکن است فاجعه‌ای غیرقابل جبران رخ داده و بمب ساعتی پیش‌بینی شده شروع به کار کند.
 
وی خاطرنشان کرد: از علم آمار باید به‌صورت جدی‌تری حمایت شود، چرا که در همه حوزه‌ها از قبیل پزشکی، صنعت، اقتصاد، آی‌تی، بیمه و غیره کاربردهای پنهان و بزرگی دارد که بسیاری از مشکلات پیش ‌رو در این حوزه‌ها را پیش‌بینی کرده و از آن جلوگیری می‌کند.
 
دیگر پژوهشگر این مرکز، با اشاره به ساخت جداول عمر کشور توسط متخصصان آماری بومی، تصریح کرد: سیستم جدول عمر کشور تاکنون بر مبنای جدول‌های عمری فرانسه اداره می‌شد این موضوع در حالی است که امید به زندگی در فرانسه و ایران بسیار متفاوت است و پژوهشکده این صندوق با بهره‌گیری از آمارهای به دست آمده از سازمان‌های مختلف داده سعی دارد جدول عمر برای 30 سال آینده کشور را طراحی کند.
 
رامین اقبال‌زاده با بیان اینکه این صندوق بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری کشور در حوزه بازنشستگان است، گفت: برای ساخت جدول عمر تاکنون از کارشناسان خارجی بسیاری استفاده شده و هزینه‌های کلان و بی‌نتیجه‌ای را در پی داشته است.
 
وی خاطرنشان کرد: آمار کاربردی باید پیش‌بینی‌هایی حساب شده و تخصصی به سازمان‌ها ارائه کند و در این پیش‌بینی‌ها، برنامه‌ریزی‌های دقیق نیز صورت خواهد گرفت؛ در همین پروژه با بررسی داده‌های خام از قبیل تعداد فوتی‌ها، آمار بازنشستگان، میزان مبالغ پرداختی به بازنشستگان و غیره را در طول سال‌های متمادی جمع‌آوری کرده و در پایگاه داده‌ای مناسب قرار داده و تحلیل‌های آماری انجام دهد و تبدیل به داده‌های پخته و با محتوا کند.
 
این پژوهشگر ادامه داد: با بررسی داده‌ها و استفاده از مدل‌های آماری که معروف‌ترین آن ریکارتر است، داده‌ها مدل‌سازی می‌شوند و می‌توان تعداد مرگ و میر افراد را نیز پیش‌بینی کرده و هزینه‌های پرداختی مشخص شده و برنامه‌ریزی کرد که آیا نیازی به اصلاح نظام بازنشستگی داریم یاخیر؟
 
وی یادآورشد: آمریکا با بهره‌گیری از چنین پروژه‌هایی اصلاحاتی را در سیستم صندوق بازنشستگی خود داشته است و پیشنهاد داده شده که برای عدم مواجهه با مشکلات آتی، سن بازنشستگی به 65 سال افزایش داده شود و در کشور ما نیز وجود چنین پروژه‌ای به شدت احساس می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار