کد خبر: ۱۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲ 07 April 2015
با پایان تعطیلات نوروز ۹۴ ، گزارشها حاکی از افزایش حجم ترددها در محورهای ارتباطی، افزایش مراجعه به ایستگاه های سلامت، ...و البته استقبال چشمگیر مسافران از جاذبه های طبیعی گردشگری البرز است.
به گزارش خبرنگار مهر، پایان تعطیلات نوروزی فرصتی مناسب است تا گزارشی از اقدامات ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در سی و یکمین استان کشور تهیه شود. استانی که شاهراه مواصلاتی ۱۳ استان کشور است و سرشار از جاذبه های طبیعی گردشگری و تفریحی فراوان که در شمار نیاید.
گذشته از واقع بودن محورهای پرتردد کرج – چالوس و کرج – قزوین در این استان، به هر گوشه البرز که بنگری جاذبه های طبیعی زیبایی می بینی که چشم ها را می نوازد و اتفاقا همین جاذبه ها است که بسیاری از مسافران را به انتخاب البرز برای گردشگری هدایت می کند.
تعطیلات نوروز اما، متاسفانه خالی از حوادث رانندگی و تبعات ناگزیر آن نیست. به طوری که در همین مدت حوادثی در البرز رخ داد و منجر به فوت تعدادی از هموطنانمان شد که شیرینی نوروز را به کام ها تلخ کرد.
وقوع حادثه تصادف زنجیره ای حدود ۴۰ خودروی سواری در آزاد راه کرج – قزوین یکی از پر و سر صدا ترین وقایع آن روزها بود که بازتاب فراوانی داشت؛ گرچه خوشبختانه این حادثه به مرگ شهروندی نیانجامید و تمام ۲۹ نفر مصدوم حادثه درمان شدند.
اما وضعیت تردد در محورهای مواصلاتی استان البرز با توجه به قرارگیری این استان در مسیر ۱۳ استان کشور که از آن به شاهراه ارتباطی ایران یاد می شود همه ساله رو به فزونی است به طوری که به گفته رئیس پلیس را ه البرز در تعطیلات نوروز امسال ۲۷ میلیون خودرو، از محورهای مواصلاتی استان تردد کردند.
سرهنگ رضا اکبری در گفتگو با مهر، در این باره گفت: این میزان تردد از ۲۵ اسفند ۹۳ تا ۱۵ فروردین ۹۴ با استفاده از ۴۰ دستگاه دوربین در جاده‌های استان به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به افزایش ۷.۴ درصدی تردد خودروها در جاده های البرز در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، از ثبت تخلف ۳۳ هزار و ۷۲۷ راننده متخلف به علت بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و انجام حرکات خطرناک در این مدت خبر داد.
 اکبری یادآور شد: ۳۶ راننده به علت تخلفات بالا و انجام حرکات خطرساز در جاده‌ها، ضمن توقیف گواهینامه ازشش ماه رانندگی نیز محروم شدند.
به گفته رئیس پلیس راه البرز همچنین ۳۵۵ دستگاه خودروی متخلف در راه های استان توقیف شدند.
متاسفانه اما در تعطیلات نوروز امسال تعدادی از هموطنانمان جاده خود را در حادث رانندگی در جاده های البرز از دست دادند.
اکبری در این باره از وقوع ۴۷۶ حادثه رانندگی در استان خبر داد و گفت: ۹ نفر در این حوادث جان سپردند که شش نفر در حوادث برون شهری و ۳ نفر در حوادث درون شهری بودند  و ۲۴۷ نفر مصدوم شدند. دراین مدت ۱۷ فقره تصادف منجر به جرح دراستان رخ داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵درصد کاهش نشان می‌دهد..
کوروش سلیمی رئیس مرکز فوریت های پزشکی البرز نیز درباره ماموریت هایی که توسط اوررژانس ۱۱۵ انجام شد، گفت: از ۲۷ اسفندماه تا ۱۵ فروردین که طرح امدادرسانی نوروزی در البرز به اجرا در آمد، دوهزار و ۸۴۲ ماموریت انجام شد که ۴۱۲ مورد  آن مربوط به حوادث رانندگی بود.
این مسئول از امدادرسانی به ۶۲۱ نفر در سه ایستگاه سلامت مستقر در استان هم خبر داد و افزود: مشکلات تنفسی، نوسان فشار خون، مسمومیت و مشکلات قلبی عمده علت مراجعه بیماران به این ایستگاه ها گزارش شد.
وی به افزایش ۳۰.۵ درصدی تعداد مراجعه کنندگان به ایستگاه های سلامت استان اشاره کرد و گفت: تعداد ماموریت‌های امدادی نوروز امسال به خصوص در حوزه تصادفات با مدت مشابه سال قبل تفاوت چندانی نداشته و تقریبا برابر با سال گذشته است.
به گفته سلیمی مراجعه کنندگان به ایستگاه‌های سلامت در نوروز امسال به نسبت سال گذشته ۳۰.۵ درصد افزایش داشته است.
براساس این گزارش در تعطیلات نوروز امسال همچنین شش هزار و ۷۵۰ نفر روز ساعت نیز در مراکز اسکان این استان پذیرش شدند.
مسئول اداره تعاون و امور رفاهی اداره کل آمزوش و پرورش استان البرز در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه ۹ پایگاه هماهنگی و ساماندهی ستادهای اقامتی را در استان به عهده داشتند، افزود: ۲۳ مدرسه در مجموع با ۱۵۷ کلاس برای اسکان مسافران نوروزی استان پیش بینی شده بود که شش هزار و ۷۵۰ نفر روز  از ۲۸ اسفندماه تا پایان روز ۱۳ فروردین ماه در این مدارس اسکان داده شدند.
به گفته دبیر اجرایی کمیته اسکان استان البرز ۱۲ کلاس ویژه، ۱۱۳ کلاس سطح الف و ۳۲ کلاس سطح ب برای مسافران نوروزی پیش بینی شده بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز هم روز گذشته اعلام کرد که بنا بر گزارش کمیته اسکان در ایام تعطیلات نوروز ۴۱ هزار و ۶۹۰ نفر در مکان‌های اقامتی استان، اسکان گزیدند که از این رقم چهار هزار و ۵۷۸ نفر در هتل‌ها، دو هزار و ۴۰۸ نفر در مهمانپذیرها، هفت هزار و ۸۲ نفر در کمپ‌های موقت اسکان داشته‌اند.
هیربد معصومی افزود:  علاوه بر این شش هزار و ۷۵۰ نفر در قالب یک هزار و ۲۶۱ خانواده نیز در مدارس و دو هزار و ۶۹۱مسافر در خوابگاه‌های دانشجویی استان اقامت داشته‌اند که از این رقم ۱۴ هزار و ۵۳۴ نفر نیز در پارک‌ها و نقاط تفرجگاهی بصورت موقت سکونت گزیده‌اند.
وی با اشاره به روند بازدیدهای نظارتی در ایام سفر از مراکز خدمات گردشگری گفت: در این ایام ۲۰۱ مرحله بازدید از مراکز اقامتی صورت گرفت که تعداد بازدیدهای نظارتی از رستورانها ۵۷۶ مرحله، بازدیدهای نظارتی از دفاتر خدمات مسافرتی ۲۱۴  مرحله بوده است که از این رقم تعداد ۱۱ مرکز خدماتی نیز به علت عدم رعایت نکات بهداشتی و ...پلمپ شد.
معصومی یادآور شد: در ایام تعطیلات نوروز تعداد ۳۲  پایگاه ثابت و سیار هلال احمر در مکان‌های مختلف استقرار داشتند که از این رقم ۹۶ مورد عملیات وقوع حادثه گزارش شده و طی آن ۵۱۹ نجات پیدا کردند.
در بحث اسکان مسافران نوروزی ذکر این نکته ضروری است که البرز به علت واقع شدن در شاهراه مواصلاتی کشور، بیشتر به عنوان استانی عبوری معرفی شده و جاذبه های آن کمتر شناخته شده است؛ با نگاهی دوباره به آمار گزارش شده از سوی ستاد تسهیلات نوروزی در بخش اسکان مسافران هم در مدارس و هم در انواع مراکز اقامتی استان می توان به این واقعیت پی برد.
ابوالفضل عبیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز در گفتگو با مهر، گفت: براساس گزارشها در تعطیلات نوروز ۹۴،  بیش از ۴۰ هزار نفر در مراکز اقامتی البرز اعم از مدارس و هتل های، هتل آپارتمانها و..... اقامت داشتند.
وی با اشاره به چشمگیر نبودن ماندگاری مسافران نوروزی در البرز اظهار داشت: دلایل مختلفی از جمله همجواری با استان بزرگی همچون تهران، فقدان مرکز اقامتی لوکس مثل هتل های چهار و پنج ستاره و مهاجر بودن عمده جمعیت این استان و خروج آنها از البرز در تعطیلات نوروزی، از مهمترین علت های استقبال و ماندگاری کم مسافران در این استان است.
عبیدی در بخش بازید گردشگران از مراکز گردشگری استان گفت: در مجموع ۶۵۰ هزار نفر از جاذبه های تاریخی و مذهبی و سه میلیون نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و تفریحی بازدید کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز وجود آبشارهای خروشان، دو سد بزرگ امیر کبیر و طالقان، روستاهای گردشگری، چنارهای افراشته و چند صد ساله، جاده گردشگری چالوس به جاذبه های طبیعی فراوان و هیجان انگیز را از جاذبه های طبیعی استان نام برد.
وی همچنین بازگشایی کاخ تاریخی مروارید در تعطیلات نوروزی را فرصتی خوب برای مسافران و گردشگران خواند و اظهار داشت: گشایش درهای این کاخ تاریخی پس از حدود ۹ سال به روی مردم و برپایی نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در این کاخ سبب شد بسیاری از مسافران فرصت گردشگری و بازدید از این کاخ را در فهرست برنامه های خود قرار دهند.
عبیدی با اشاره به تقارن تعطیلات نوروز با ایام فاطمیه یادآور شد: در این مدت بازدید از امامزاده ها رونق داشت و فضاهای معنوی مناسبی بود تا مسافران ازآن بهره مند شوند.
خبرنگار مهر در استان، همچنین در تلاش بود که در گفتگو با رئیس پلیس البرز گزارشی از حوادث و اتفاقات، میزان سرقت و سایر حوادث انتظامی طی تعطیلات نوروز ۹۴ به دست آورد، که مسئولان انتظامی استان اعلام گزارش این مدت را به برگزاری نشست خبری روزهای آتی رئیس پلیس البرز موکول کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار