انجام رفتارهای مخاطره‌ آمیز در قالب جشن چهارشنبه سوری هیچ توجیه علمی و منطقی ندارد و واکاوی این‌گونه حرکات و رفتارها نیازمند کاوش از منظر جامعه شناسی است.
کد خبر: ۱۹۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶ 10 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، همه ساله در روزهای پایانی و منتهی به آخرین چهارشنبه سال، بحث چهارشنبه سوری بسیار داغ می‌شود و فضای شهر را در بر می‌گیرد.

 نوروز باستانی ما ایرانیان همواره با برخی پیش برنامه‌هایی ویژه در استقبال از عید نوروز و بهار همراه است که چهارشنبه سوری به عنوان یکی از دیرینه‌ترین آئین سنتی در روزهای منتهی به سال نو در نزد ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار است و همه ساله و در چهارشنبه آخر هر سال اجرا می‌شود.

چهارشنبه‌سوری نام جشنی است که تغییر یافته مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام «پنجه دزدیده» است که از آئین زرتشتییان اقتباس شده و بر اساس تحقیقات صورت گرفته مربوط به یک‌هزار و 700 سال قبل پیش از میلاد مسیح است که طی آن ایرانیان با برافروختن آتش، به جشن و شادی می‌پرداختند و از همان زمان تاکنون به عنوان یکی از رسوم سنتی در فرهنگ سنتی ایرانی‌ها زنده نگه داشته شده ‌است.

حال چند سالی است که چهارشنبه سوری از مسیر اصلی و تاریخی خود خارج شده و شکلی غیرمتعارف به خود گرفته است؛ صدای انفجار انواع مواد محترقه کوچک و بزرگ در مناطق مختلف شهری که سبب سلب آرامش شهروندان می‌شود، جای خود را به سنت دیرینه ایرانیان داده است.

صداهای گوش‌خراشی که علاوه بر آسیب‌های روحی و روانی، سبب بروز حوادث بسیار ناگوار و بعضا جبران ناپذیری می‌شود و در آستانه سال نو و تجدید حیات طبیعت که موسم شادی و نشاط است کام برخی خانواده‌ها تلخ و خاطره‌ای بسیار دردناکی در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد.

با وجود اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که رسانه‌ها درباره عواقب و خطرات بی‌شمار استفاده از مواد محترقه می‌کنند ولی باز همه ساله شاهد بروز حوادث و خسارات تلخ و ناگواری هستیم که در آن از سوختگی‌های شدید تا قطع عضو و گاهی هم مرگ افراد دیده می‌شود و زیبایی و شیرینی سال نو را به تلخ‌کامی ابدی مبدل می‌کند.

ناگواری این پدیده غلط و غیرعقلانی در برگزاری جشن چهارشنبه سوری، در معرض خطر قرار گرفتن عابران و رهگذرانی است که مشغول خرید اقلام مورد نیاز شب عید خود در محیط بازار هستند و از حوادث و خطرات ناشی از انفجار مواد محترقه در شامگاه چهارشنبه آخر سال که به اوج خود می‌رسد، در امان نیستند و گاهی به هیچ دلیلی دچار حوادث تلخ شده و سال نو و جدیدشان خراب می‌شود.

انجام رفتارهای مخاطره‌‌آمیز در قالب جشن چهارشنبه سوری هیچ توجیه علمی و منطقی ندارد واکاوی این‌گونه حرکات و رفتارها نیازمند کاوش از منظر جامعه شناسی و ارائه راهکاری اصولی و پایدار برای رفع این معضل در سطح جامعه در چهارشنبه آخر سال است.

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر در این باره درباره تمهیدات لازم برای چهارشنبه سوری اظهار کرد: با انجام کارهای فرهنگی می‌توان در حوزه پیشگیری موفق عمل کرد و به نتایج مطلوبی دست یافت.

غلام‌علی صلاحی با ابراز امیدواری از اینکه امسال اتفاق خاصی نخواهد افتاد، افزود: پلیس حضوری گسترده و خوبی را در مناطق مختلف دارند و با مدیریتی که در این زمینه صورت می‌گیرد و همه تلاش‌ها بر این است تا اتفاقات بدی در چهارشنبه سوری رخ ندهد.

وی درباره کشفیات در زمینه مواد محترقه و عاملان فروش و توزیع آن، تصریح کرد: کشفیاتی در بحث مواد محترقه داشتیم و همچنان پلیس حضوری فعال و گسترده دارد و برنامه شناسایی و جمع‌آوری عاملان فروش و توزیع مواد محترقه ادامه دارد و در صورت مشاهده هنجارشکنان در این حوزه، با هماهنگی مقامات قضایی برخورد جدی  صورت می‌گیرد.

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر با تأکید بر اینکه پیشگیری بسیار مهم است، گفت: همه دستگاه‌ها و ادارات باید در زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کمک کنند تا بهتر به نتیجه مثبت برسیم.

همه ساله با وجود هشدارهای بسیار فراوانی که درباره خطرات استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری از طریق رسانه‌های مختلف داده می‌شود ولی باز هم شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد و به ویژه قشر جوان به مواد محترقه روی آورده و نه تنها باعث سلب آرامش و آسایش شهروندان می‌شوند بلکه خطرات حتی جبران ناپذیری را برای خود و خانواده در آستانه سال نو رقم می‌زنند و یک عمر پشیمانی غیرقابل بازگشت را ایجاد می‌کنند.

پس بیاییم آخرین چهارشنبه سال را زیباترین چهارشنبه سال رقم بزنیم و با شادی‌های مناسب و سالم و به دور از هرگونه رفتارهای مخاطره‌آمیز و حادثه‌ساز به استقبال بهار و سال نو برویم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار