رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان از حضور دلالان در بازار برای رسیدن به مقاصد خود ابراز نگرانی کرد و گفت: تنها راهکار مقابله با دلالان سودجو در این برهه تقویت نظارت و برخورد با متخلفان است.
کد خبر: ۱۹۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰ 14 March 2016

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان از حضور دلالان در بازار برای رسیدن به مقاصد خود ابراز نگرانی کرد و گفت: تنها راهکار مقابله با دلالان سودجو در این برهه تقویت نظارت و برخورد با متخلفان است.

به گزارش تسنیم،آرش طاووسی با اشاره به وضعیت بازار همدان در ایام منتهی به اواخر سال اظهار داشت: عدم نصب برچسب قیمت روی کالاها و قیمت‌گذاری خارج از تعرفه‌های قانونی و مصوب بسیار زیاد در بازار مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ فعلا منطقیِ است اما پیشبینی می‌شود در هفته جاری مقداری افزایش داشته باشد، افزود: این روزها مرغ با قیمت بین 6200 تا 6700 تومان در بازار عرضه می‌شود که مرغ‌های وارد شده از سایر استانها 500 تومان بیشتر از مرغ تولید همدان است.

طاووسی با بیان اینکه بیشتر تخلفات در حوزه کالاهایی همچون پوشاک، کیف و کفش به دلیل عدم نصب برچسب قیمت رخ می‌دهد، گفت: همچنین آجیلهای بی‌کیفیت و کهنه توسط واحدهای صنفی نامعتبر در بازار عرضه می‌شود.

وی درباره قدرت خرید مردم نیز گفت: بیشتر اجناس ارزان قیمت مدنظر مردم بوده است و به نظر می‌رسد مردم نسبت به سال گذشته کمتر برای خرید اقلام نوروزی هزینه می‌کنند البته تأخیر در ورود مردم به بازار شب عید نسبت به سالهای گذشته موید این موضوع است.

طاووسی اظهار داشت: به هر حال کاهش قدرت خرید مردم می‌تواند تا اندازه‌ای در جلوگیری از شیب تند افزایش قیمتها مؤثر باشد اما نکته مهم و اساسی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت پدیده شوم دلالی چند لایه سوداگران اقتصادی در بازار است که هرگز از سودهایی که از قبل برای پر کردن جیب خود برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، نخواهند گذشت.

وی تصریح کرد: تعیین‌کننده ترین عامل در تضعیف موقعیت دلالان که در مناسبت‌های خاص مانند نوروز فعالیتهای خودشان را دو چندان می‌کنند، نظارت و بازرسیهای گسترده و جدی توسط سازمان‌های متولی است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان تصریح کرد: تأخیر در عرضه میوه‌های تنظیم بازار توسط دستگاه‌های دولتی یکی از موضوعاتی است که می‌تواند بازار را دچار مشکل و آسیب کند که جای نگرانی دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت سیب در تهران 2000 تومان و پرتقال 2500 نرخ‌گذاری شده است انتظار می‌رود شاهد کاهش 10 تا 15 درصدی نرخ مصوب در همدان باشیم و این در حالی است که سال گذشته قیمت میوه‌های تنظیم بازار در همدان بالاتر از کلانشهر تهران بود و این موضوع جای تعجب و تأمل داشت.

طاووسی عنوان کرد: مبنای نرخ‌گذاری سیب و پرتقال تنظیم بازار باید بر اساس فرمول هزینه تمام شده برای دستگاه مجری طرح، منهای یارانه تعلق گرفته توسط دولت باشد، تأخیر در اعلام قیمت و زمان عرضه در روزهای آینده ممکن است همچون سال گذشته که توزیع میوه با تأخیر بسیار زیاد انجام شد نتیجه‌ای جز دامن زدن به بی‌ثباتی عرضه و تقاضا، سواستفاده دلالان و سوداگران و درنهایت افزایش چشمگیر قیمتها نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه به نظر نمی‌رسد اختلاف پنج تا 15 درصدی قیمت میوه‌های تنظیم بازار تأثیر چندانی بر قیمتهای بازار داشته باشد، عنوان کرد: با توجه به اینکه هنوز موج خرید میوه عید توسط مردم ایجاد نشده، قیمتهای فعلی بازار نشانه‌های خوبی را از آینده بازار ارائه نمی‌دهد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان اظهار داشت: اگر بازار به صورتی قوی نظارت نشود و با قیمت مناسب میوه‌های تنظیم بازار به تعادل نرسد، افزایش 30 تا 50 درصدی قیمتها قابل پیش بینی است.

وی با اعلام اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شهرستان همدان عضو رسمی و دارای حق رای در ستاد تنظیم بازارِ است، تصریح کرد: هفته گذشته جلسه کارگروه تنظیم بازار بوده ولی از این انجمن که نماینده مردم محسوب می‌شود برای حضور در جلسه دعوت نشد.

طاووسی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه واگذاری بازرسی از واحدهای صنفی به اتاق اصناف را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: تجربیات جهانی نشان داده هر زمان که اجرا و نظارت تنها به یک نهاد واگذار شود نتایج دلخواه به صورت کامل تحقق نمی‌یابد.

وی افزود: به نظر می‌رسد قانون‌گذاران و تصمیم‌سازان برای رسیدن به هدف نظم بخشی و نظارت بر بازار می‌بایست تشکلهای غیردولتی را تقویت کنند که در این زمینه انجمن حمایت به عنوان یک نهاد مردمی می‌تواند نقش ارزنده‌ای ایفا کند و در کنار مجموعه اصناف بخش اعظمی از مسئولیت نظارت بر بازار را بر عهده بگیرد.

طاووسی بیان کرد: یکی از مسائلی که در حال حاضر به شکل پررنگی وجود دارد این موضوع است که بسیاری از مصرف‌کنندگان اطلاع کافی در زمینه حقوق خود در برابر بازار و در برخورد با تخلفهای احتمالی را ندارند و نمی‌دانند برای شکایت و پیگیری آن به کجا مراجعه کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار