تابناک: اردیبهشت که می آید زمان کوچ بهاره عشایر جنوب کشور به سرحدات سمیرم نیز فرا می رسد.
کد خبر: ۱۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶ 07 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، عشایر کوچنده هر سال و در دو مرحله یکی در اواخر تابستان و اوایل پاییز هزار رنگ و دیگری در اوایل بهار و اردیبهشت رنگارنگ، ییلاق و قشلاق می کنند و کوچ، این نماد همیشگی ایل احیا می شود.

آنها صدها و گاه بیش از هزار کیلومتر راه و ایلراه را طی می کنند تا از گرمای سوزان جنوب بگریزند و به اعتدال بهاری سرزمین هزار چشمه یعنی سمیرم برسند تا در این وادی خوش اتراقی چند ماهه داشته باشند.

اما هر سال موضوع کوچ زود هنگام از اواسط فروردین و با گرم شدن مناطق قشلاقی بر سر زبانها می افتد و کمتر شدن بارندگی این سالها سبب حرکت زودتر عشایر از قشلاق می شود در حالی که در ییلاق هم تنها در بهار وضع ابی بهتری است و در تابستان کم آبی و بی آب ییلاق نیز خودی قشلاقی نشان می دهد.

در سراسر مسیرهای چند دهه قبل عشایر از مناطق گرمسیر (قشلاق) جنوب فارس و استان بوشهر به ییلاق های شمال فارس و سمیرم در جنوب استان اصفهان، کم و بیش همین وضع وجود دارد و عشایر به ناچار باید سریع از این مناطق بگذرند و به همین دلیل زودتر به ییلاق می رسند.

خشکسالی های پی در پی سالهای اخیر و همین اندک گرمتر شدن اسفند و فروردین نیز سبب شده که عشایر زودتر مناطق گرمسیری را ترک کنند و در حالی که سبزه ها تازه در سردسیر روییده اند به این مناطق برسند.

هر سال مسوولان محلی امور عشایر در مناطق ییلاقی برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به مراتع که سبب تخریب آنها و کاهش تولید علوفه می شود، اعلام قرق می کنند اما با زودتر رسیدن عشایر ناچار به شکستن قرق می شوند.

از همین رو مسوولان امور عشایر و منابع طبیعی به همراه فرماندار و خبرنگاران سمیرم با سفر به مناطق قشلاقی و مسیر کوچ عشایر با تعدادی از این خانوارها دیدار کردند تا بازهم بر رعایت تقویم کوچ تاکید کنند.

مسئولان سمیرم ابتدا در 15 کیلومتری شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد با عشایر طایفه دره شوری و شش بلوکی دیدار کردند.

فرماندار سمیرم در این دیدار با اشاره به اینکه زمان کوچ براساس برنامه زمان بندی شده تقویم کوچ از 25 اردیبهشت ماه است، تاکید کرد: عشایر باید در موعد مقرر به راه بیفتند و از کوچ زود هنگام پرهیز کنند.

محمدحسین نصرتی گفت: کوچ زودهنگام عشایر باعث از بین رفتن طبیعت بهاری و ییلاقی می شود و ورود زودتر از موعد قانونی، خسارات جبران ناپذیری برای مراتع شهرستان در پی خواهد داشت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم نیز با تاکید بر رعایت تقویم کوچ از سوی عشایر اظهار کرد: از ورود زودهنگام عشایر به مناطق ییلاقی جلوگیری می شود.

محمد حسین طاهری گفت: با عشایری که زودتر از موعد وارد مناطق ییلاقی می شوند، برخورد قانونی و حتی قضایی خواهد شد.

وی تاکید کرد که در این وقت سال وضعیت دمای هوا نوسان زیاد دارد و سبزی طبیعت به علت تازه بودن و به بذر ننشستن گیاهان و مراتع باید تا اوایل خرداد حفظ شود.

بر این اساس، عشایر مستقر در گرمسیر نیز در این دیدارها به گرم شدن هوا و نبود آب کافی در مناطق قشلاقی اشاره کردند و خواستار حرکت زودتر از موعد قانونی برای ورود به سمیرم بودند.

سفربه گچساران، نورآباد ممسنی، کازرون، فیروزآباد و کامفیروز و دیدار با تعدادی از طوایف ایل قشقایی از دیگر برنامه های این سفر بود.

شهرستان سمیرم که محل ییلاق چهار طایفه از شش طایفه اصلی عشایر ایل قشقایی کشور است در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار