رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی:میانگین سنی متهمان دستگیر شده در ارتباط با جرایم سایبری در آذربایجان غربی 17 تا 25 سال و ارزش ریالی پرونده‌های مکشوفه در حدود 9 میلیارد ریال عنوان داشته اند.
کد خبر: ۲۰۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 08 April 2015

رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی:میانگین سنی متهمان دستگیر شده در ارتباط با جرایم سایبری در آذربایجان غربی 17 تا 25 سال و ارزش ریالی پرونده‌های مکشوفه در حدود 9 میلیارد ریال عنوان داشته اندکه بیشترین فراوانی ارتکاب جرم در این باره برداشت غیر مجاز از حساب شهروندان، انواع نشر اکاذیب و نیز انواع کلاهبرداری اینترنتی از جمله آنها است

به گزارش تابناک ارومیه ،امروزه رایانه بعنوان ابزار و نمادی از تکنولوژی،کابردهای فراوانی در دنیای انسانها پیدا کرده است.با کاربردی تر شدن آن ،زندگی امروزی تحت تاثیر رایانه قرار گرفته و وابستگی خاصی به آن پیدا شده است. بطوریکه امروزه عملا بدون وجود رایانه، حیات جامعه جهانی مختل خواهد شد. بطور طبیعی هر نوآوری در زمینه تکنولوژی و علوم به تبع خود توجه افراد سودجو و بزهکار را نیز جلب می نماید و این افراد، امکاناتی را که می تواند در جهت اعتلای تمدن بشری و امنیت و رفاه بکار رود، در جهت منافع خودبکار می برند، بطوریکه جرائم مربوط به تکنولوژی رایانه ای امروزه توجه حقوقدانان، جرم شناسان، متخصصین رایانه و پلیس های جهان را به خود معطوف کرده است.

از سوی دیگر نسل جوان بیش از سایر نسلها با رایانه و موارد استفاده از آن درگیر هستند و به تبع آن میزان جرایم اتفاق افتاده در این حوزه نیز معطوف به قشر جوان میباشد.میانگین سنی متهمان دستگیر شده در این زمینه حکایت از جوان بودن مجرمین دارد.

بدین منظور لازم است تا در این خصوص کار بیشتری صورت گرفته و ضمن آگاهی دادن عموم مردم از احتمال وقوع جرایم مذکور ،به کسانی هم که در معرض ارتکاب چنین جرایمی هستند آموزش و اطلاع رسانی از بعد قانونی و تبعات اجتماعی داده شود تا در مسیر چنین جرایمی قرار نگیرند.

آمار ارائه شده از سوی پلیس فتای آذربایجان غربی خود موید این موضوع میباشد.وی در گفت‌وگوی خبری ، میانگین سنی متهمان دستگیر شده در آذربایجان غربی 17 تا 25 سال و ارزش ریالی پرونده‌های مکشوفه در حدود 9 میلیارد ریال عنوان داشته اند.

کوره‌بلاغی با اشاره به بیشترین فراوانی وقوع جرائم بر اساس الویت‌بندی گفت: در این باره برداشت غیر مجاز از حساب شهروندان، انواع نشر اکاذیب و نیز انواع کلاهبرداری اینترنتی از جمله آنها است.

سرهنگ کوره بلاغی در ادامه طی گزارشی افزودند :با تلاش و همت کارکنان پلیس فتای استان 5 /97 درصد پرونده‌های جرائم اینترنتی در سال 93 در بازه زمانی 22 روزه کشف شد.

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این در حالی است که شاخص ابلاغی برای کشف پرونده‌ها 80 در صد و میانگین زمان کشف 65 روز بود.

کوره‌بلاغی تصریح کرد: در طول سال گذشته برخی طرح‌ها از جمله طرح مبارزه با منافی عفت و اخلاق عمومی، طرح مبارزه با قماربازی و شرط بندی آنلاین و نیز طرح مبارزه با فروش داروهای غیر مجاز در فضای مجازی به اجرا گذاشته شد.

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌غربی گفت: پلیس فتا به منظور بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی شهروندان برای پیشگیری از وقوع جرائم سایبری در سال گذشته با توزیع 13 هزار و 340 لوح فشرده آموزشی در خصوص تهدیدات فضای مجازی، تهیه و چاپ 14 هزار و 870 برگ بروشور آموزشی و نیز 133 نوع بنر و نصب آن در سطح استان اقدام کرده است.

کوره‌بلاغی بیان کرد: سال گذشته هشدار‌های سایبری و توصیه‌های لازم در خصوص تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی پلیس نیز به تعداد 33 مورد توسط این پلیس از صدا و سیمای مرکز استان پخش شده است.

وی گفت: با برگزاری نشست‌ها، جلسات و کلاس‌های آگاهسازی و حضور در مدارس و مساجد به تعداد 180 مورد اقداماتی پیشگیرانه مفیدی انجام شده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: تلاش در جهت دستیابی به شاخص‌های ابلاغی ناجا و افزایش کشفیات با ناامن کردن فضای مجازی برای مجرمین، ارائه آموزش همگانی و ارتقاء سطح دانش سایبری برای کاربران در مدارس و مراکز علمی و نیز افزایش سطح آگاهی‌های عموم مردم با استفاده از ظرفیت رسانه از اولویت‌های پلیس فتا است.

این در حالی است که رئیس پلیس فتای آذربایجان‌غربی در اسفند سال 93 طی سخنانی ،از افزایش ۲۲ درصدی میزان وقوع جرایم سایبری در سطح استان نسبت به سال گذشته خبر داده و در ادامه به جرایم اتفاق افتاده اشاره ایی داشت : برداشت اينترنتی غيرمجاز از حسابهاي بانكي با ۵۶ درصد، هتک حيثيت و نشر اکاذيب ۲۳ درصد، کلاهبرداري مرتبط با رايانه ۶ درصد و ساير جرايم ۱۵درصد به ترتيب مهمترين جرايم سايبري استان بودند.

ایشان همچنین طی سخنانی در فروردین سال 94 از کشف ۹۵ درصدي جرايم سايبری در آذربايجان غربی خبر داد و اعلام کرد: با افزايش هوشياري، ارتقا سطح دانش و آگاهيهاي اجتماعي و جدي گرفتن نكات ايمني از بروز و ظهور جرايم سايبري باید پیشگیری کرد که در صورت اطلاع از هرگونه فعاليت مجرمانه در فضاي مجازي مراتب را از طريق نشاني اينترنتي پليس فتا گزارش کنند.

باید گفت :طبق آمار ارائه شده آموزش و آگاه سازی در این زمینه چندان موفقیت آمیز نبوده است چرا که ما همچنان شاهد افزایش وقوع جرم در این حوزه هستیم.لذا ضروری است تا به موضوع آگاه سازی و آموزش بویژه در بین نوجوانان و جوانان این استان نگاهی جدیتر صورت گیرد و از روشهای کارآمدتری برای اطلاع رسانی و پیشگیری استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار