اگر چه همه زمان‌ها مخلوق خداست اما برخى از آنها از شرافت و بزرگی خاصى برخوردار هستند. درست است كه همه ماه‌هاى سال، پرتوى از قدرت جهان آفرين هستند اما سه ماه «رجب»، «شعبان» و «رمضان» از امتياز و برجستگى ويژه‌اى برخوردارند که حتی در عصر جاهليت نیز مردم ماه رجب را گرامى مى‌داشتند.
کد خبر: ۲۰۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴ 09 April 2016
اگر چه همه زمان‌ها مخلوق خداست اما برخى از آنها از شرافت و بزرگی خاصى برخوردار هستند. درست است كه همه ماه‌هاى سال، پرتوى از قدرت جهان آفرين هستند اما سه ماه «رجب»، «شعبان» و «رمضان» از امتياز و برجستگى ويژه‌اى برخوردارند که حتی در عصر جاهليت نیز مردم ماه رجب را گرامى مى‌داشتند.

به گزارش تابناک ایلام،در این باره پيامبر خدا (ص) مى‌فرمايد: رجب، «شهر الله الأصمّ» است و بدان سبب آن را «اصم» ناميدند كه هيچ ماهى به پايه عظمت آن نمى‌رسد. مردم زمان جاهليت به رجب حرمت مى‌نهادند و آنگاه كه اسلام درخشيدن گرفت بر حرمت آن افزود. بدانيد كه رجب، ماه خدا و شعبان، ماه من و رمضان، ماه امت من است پس هر كس يک روز از رجب را روزه بدارد، مستحقّ رضوان الهى شده و روزه‌اش غضب الهى را خاموش كند و خداوند درى از درهاى جهنّم را بر او ببندد.

اگر كسى به اندازه تمام زمين طلا انفاق كند، برتر از روزه يک روز آن نخواهد بود... هرگاه شب شود، دعايش مستجاب خواهد بود، يا در دنيا به او عطا خواهد شد و يا براى آخرت او ذخيره مى‌شود. در همين زمينه امام كاظم(ع) مى‌فرمايد: رجب، نام نهرى در بهشت است كه از شير سفيدتر و از عسل شيرين‌تر است بنابراين هر كس يک روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند از آن نهر به او خواهد نوشاند.

رجب هفتمین ماه از سال هجری قمری، است که نباید فضیلت آن را فراموش کرد زیرا در میان ماه‌های دوازده ‏گانه تنها و بدون ائتلاف با ماه‌های دیگر از حرمت و قداست ‏برخوردار است، در واقع چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر «حرم‏» یعنی برخوردار از حرمت ‏یاد شده است که یکی از آنها فرد است که رجب نام دارد و در آن قتال و کشتار حرام اعلام شده است.

ماه رجب، یکی از چهار ماه حرام است که در آن از جنگ و خون‏ریزی نهی شده است. تحریم جنگ در این چهار ماه، یکی از راه‏های پایان دادن به جنگ‏های طولانی و وسیله‏‌ای برای دعوت به صلح و آرامش بود؛ زیرا هنگامی که جنگ‏جویان چهار ماه از سال اسلحه را بر زمین گذاشته و صدای چکاچک شمشیرها خاموش شود و مجالی برای تفکر و اندیشه به وجود آید، احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است. اسلام در هر سال برای پیروان خود یک آتش‌‏بس چهار ماهه اعلام می‏دارد که این خود نشانه روح صلح‏‌طلبی اسلام است. البته اگر دشمن بخواهد از این قانون اسلامی سوء استفاده کند و حریم ماه‏های حرام را بشکند، اجازه مقابله به مثل به مسلمانان داده شده است.

ماه رجب، از ماه‏های بزرگی است که طلوع سه امام معصوم، امام علی(ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جواد (ع) را در آن شاهدیم و شروع بزرگ‌ترین جنبش تاریخ بشری، یعنی برانگیخته شدن پیام آور مهر و محبت، محمد مصطفی (ص) برای هدایت و سعادت انسان‏ها، در آن اتفاق افتاده است. یاد و نام پیشوایان شهید این ماه، حضرت امام موسی کاظم (ع) و امام هادی (ع) و نیز پیام‏‌آور کربلا، زینب‌کبری (س) گرما‏ بخش دل‏های مؤمنان است و نیمه رجب هم، پذیرای معتکفان کوی دوست خواهد بود.

از جمله شب‌های بزرگ و با عظمت ماه رجب، شب جمعه اول این ماه معروف به «لیلة الرغائب» است. اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‏شود.

رغائب جمع رغیبه است به معنی «امرٌ مرغوب فیه عطاء کثیر» یعنی شبی که در آن عطاها و مواهب فراوان بدست می‌‏آید. در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیاء و بیداری و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار است، در حدیث است که رسول خدا(ص) فرمود: ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتاب‏های دعا نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کرده‏‌اند که پیامبر(ص) فرمود: هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او می‏‌گوید: ای دوست من مژده می‌‏دهم تو را که از هر شدّت و سختی نجات یافتی، نمازگزار می‏گوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه ‌ای ندیدم و سخنی شیرین‏تر از کلام تو نشنیده ‌ام و بویی بهتر از بوی تو نبوئیدم در پاسخ می‏گوید: من همان نماز لیلة الرغائبم که شما انجام دادی. امشب آمده‏‌ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد.

از جمله فضیلت دیگر ماه رجب آن است که ایام‌البیض در آن واقع شده یعنی روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم و اعتکاف برای خدا و روزه ‏داری، در آموزه‏‌های دینی بر آن تأکید و سفارش شده است و نیز ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در روز سیزدهم همین ماه واقع شده است.

بندگان صالح و آگاه، ماه رجب و شعبان را به عنوان زمينه و مقدمه‌اى برای كسب آمادگى براى درک درست و شايسته ماه مبارک رمضان به حساب مى‌آورند. كوتاه سخن اينكه رجب، عيد اولياء الهى، بهار راز و نياز و عبادت، موسم خضوع و خشوع به درگاه الهى، موعد حضور و خواستن، و زمان قرار صالحان با معشوقشان حق تعالى است./م



منبع:ایسنا



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار