کد خبر: ۲۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 10 April 2015
رییس شورای عالی استان ها با تاکید بر لزوم شورا باوری در کشور گفت: باید با معرفی درست نقش و جایگاه شوراها تلاش کنیم شورا باوری در میان مردم کشور محقق شود.
 
به گزارش خبرنگار «شهری» ایسنا، غلامرضا بصیری پور در پانزدهمین اجلاس عمومی این شورا ، ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت تلاشهای دانشمندان و شهدای هسته‌ای گفت: باید از سازمان میراث فرهنگی، نیروی انتظامی به ویژه پلیس راهور، شهرداریها و شوراها و تمام دست‌اندرکاران تعطیلات نوروز که سهم زیادی در خدمت رسانی داشتند، تشکر کنم.
 
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی افزود: مقام معظم رهبری امسال درباره نوروز فرمودند که این نوروز باستانی نیست و ایرانی است ملت ایران از قالب این عید کهن برای خود سرمایه‌ای ایجاد کرده است.
 
رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: با توجه به تبیین شعار سال 94 از سوی مقام معظم رهبری به «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» باید فضای سال 94 فضای همدلی باشد به ویژه اینکه امسال سال انتخابات و کار سیاسی است. باید کمال بهره برداری را از بیانات رهبری داشت و بداخلاقی سیاسی را کنار گذاشت.
 
بصیری پور با گرامی داشت سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی افزود: ایشان را به جنوب دعوت کردیم. در آن زمان از جمله شعارهایی که می‌گفتند «سپاهی و ارتشی دو لشگر الهی»بود. ایشان گفتند بگویید « سپاهی و ارتشی دو لشگر الهی». شهید صیاد شیرازی یکی از موثرترین نیروها و باعث وحدت سپاه و ارتش بودند.
 
وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: یکی از بزرگترین امتیازاتی که در بیانیه لوزان نصیب ملت ایران شد، به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته‌ای ایران بود؛ این اعتراف غربی‌ها بسیار مثبت بود. کارشناسان مسائل هسته‌ای آینده خوبی را برای عزت ملت ایران متصور شدند، امیدوارم که اینچنین باشد، البته پیگیری محکم و استوار و ادامه فعالیت تیم مذاکره کننده نیز در این مسیر بسیار مهم است.
 
بصیری پور با اشاره به حمله آل سعود به یمن گفت: آثار خونریزی و جنایت در یمن را در رسانه‌ها مشاهده کردید. این اقدام را شدیدا محکوم می‌کنیم. علاوه بر این تجاوز به دو نوجوان ایرانی در جده را نیز محکوم می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: سخنرانی‌های اخیر رهبر یمن و سیدحسن نصرالله را شنیدم. آنها به درستی آل سعود را به دنیا معرفی کردند.
 
رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به تعیین هفته‌ای به نام هفته شوراها، تاکید کرد: به حجت الاسلام تقوی در ستاد نماز جمعه پیشنهاد کردیم که در هفته شوراها، اعضای شورا در نماز جمعه به بیان فعالیتها و وظایف شوراها بپردازند.
 
وی از تدوین اولویت 14 گانه برای شورای عالی استانها گفت و افزود: در سال 94 تحقق باید به شوراهای فرادست خصوصا شوراهای شهرستانها رسیدگی شود، البته برای اینکه مشکلات این شوراها رفع و شورا باوری تحقق یابد، باید تلاش بیشتری کنیم.
 
دیدار اعضای شوراهای سراسر کشور با رییس جمهور در روز شوراها
 
بصیری پور با اشاره به روز ملی شوراها به عنوان یک فرصت مناسب برای معرفی نقش و جایگاه شوراها در سراسر کشور گفت: در روز نهم اردیبهشت ماه همزمان با روز ملی شوراها در تهران مراسمی با حضور رییس جمهور برگزار می شود و تعداد زیادی از اعضای شوراهای سراسر کشور در این مراسم حضور خواهند داشت.
 
همچنین حسن فریدونی، نماینده استان فارس در شورای عالی استانها در نطق پیش از دستور خود در پانزدهمین اجلاس شورای عالی استانهای کشور با تاکید بر لزوم افزایش اختیارات شوراها گفت: با افزایش حدود اختیارات شوراهای شهر علاوه بر تقویت شرکت مردم در انجام فعالیتهای مربوط به خودشان، تحقیق و توسعه و نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی در استانها راحت تر می‌شود.
 
باید اختیارات شوراها افزایش یابد
 
به گزارش ایسنا، وی افزود: بر خود وظیفه می‌دانم که نسبت به عملکرد فرزندان برومند این مرز و بوم که با تلاش بی وقفه، صادقانه و دلسوزانه خود موجب به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای ملت بزرگ ایران و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای شدند و با بهره‌گیری از دیپلماسی دانش بنیان، چهره واقعی ایران اسلامی را به جهانیان معرفی کردند و ادعای رژیم منحوس صهیونیستی را به سخره گرفتند، تشکر و قدردانی کنم.
 
این عضو شورای عالی استانها ادامه داد: قطعا درایت مقام معظم رهبری در حمایت، نظارت و پشتیبانی از تیم مذاکره کننده دولت تدبیر و امید و تایید مذاکرات توسط ایشان چه در ژنو و چه در لوزان نقطه عطفی در حصول چنین پیروزی بزرگی بوده است. امیدواریم که ادامه مسیر با یاری و حراست از کیان جمهوری اسلامی ایران توسط تیم مذاکره کننده تا حصول توافق نهایی مکتوب، با حمایت مردم قویا صورت گیرد.
 
فریدونی در ادامه به بیان ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی موجود در استان پهناور فارس و مشکلات این استان در حوزه مدیریتی خرد و کلان پرداخت و اظهار کرد: استان فارس دارای 29 شهرستان، 102 شهر، 83 بخش و 204 دهستان است. منابع اقتصادی که به صورت مشخص در استان فارس قابل ملاحظه است. منابع کشاورزی و دامداری استان قابل توجه از جمله پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، نیروگاه های سیکل ترکیبی، معادن سنگ و فلزات، صنعت ذوب آهن و فولاد و شهرکهای صنعتی است.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های مذهبی استان فارس، به آثار تاریخی این استان همچون تخت جمشید و پاسارگاد اشاره کرد و افزود: این استان سالیانه حجم قابل توجهی از گردشگران خارجی و داخلی را به خود جذب می کند. پروژه وزین شهر صدرا به عنوان یکی از طرح های بزرگ توسعه شهری کشور مطالعات آن از سال 1369 آغاز شده و در حال حاضر این شهر در فاصله 15 کیلومتری شمال غرب شیراز و از نقطه نظر سلامت آب و هوایی و اقتصادی گردشگری می‌توان گفت چون نگینی در فارس می درخشد و تاکنون با همت شورای شهر و شهرداری در ایجاد فرصت سرمایه گذاری و جذب سرمایه‌گذارهای خارجی و داخلی، همکاری و ارائه تسهیلات به بخشهای پزشکی و درمانی و دانشگاهی توانسته خدمت شایانی در راستای ورود ارز به کشور و ارائه خدمات تفریحی، رفاهی، درمانی و...ورزشی به مردم انجام دهد که حاصل آن اجرا پروژه‌های بزرگ بصورت منسجم و طبقه بندی شده همچون احداث مرکز پژوهشی درمانی و بیمارستانی پیوند اعضا ابوعلی سینا، بیمارستان تخصصی سرطان، بیمارستان اعصاب و روان، بزرگترین پارک شهری خاورمیانه به وسعت 180 هکتار، مدرسه بین المللی محیط زیست و باغ گیاه شناسی دهکده تفریحی پارک آبی و... اشاره کرد.
 
نماینده استان فارس در شورای عالی استانهای کشور، با طرح این پرسش که چرا با وجود این پتانسیل مثبت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان فارس نتوانسته از این ظرفیت ها بهره لازم را ببرد ادامه داد: چرا هنوز استانی با این حجم فعالیتهای پیشرفته بایستی با مشکلاتی نظیر کمبود اشتغال، کمبود آب و سو مدیریت سازمان یافته دست و پنجه نرم کند؟ از جمله مشکلات جدی که مانع از رشد و ترقی استان آنگونه که باید شده است، کمبود آب جهت استفاده در بخش های کشاورزی و دامداری جهت نیل به خودکفایی و کاهش واردات است و این در صورتی است که بیشترین دریاچه های دایمی کشور در استان فارس قرار گرفته اند که در بخش دریاچه‌های آب شیرین می توان به دریاچه پریشان، تالاب ارزن، دریاچه برم شور و... اشاره کرد.
 
فریدونی تاکید کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های اقتصادی همچون وجود مناطق ویژه اقتصادی شیراز و جهرم و پتروشیمی ها و پالایشگاه‌ها چرا حتی با صرف نظر کردن از فرصت‌های شغلی دولت و خود اشتغالی در فارس، با کمبود اشتغال مواجه می شویم؟ پاسخ به این پرسش را بایستی در عدم وجود مدیریت سازمان یافته و کارآمد واحد شهری جستجو کرد. با یک نگاه دقیق تر به وضعیت مدیریت‌های شهری در استان درمی‌یابیم که تقسیم بندی نواحی و مرزبندی مدیریتی روز دنیا که به صورت جزء به جزء و تخصصی عمل می کنند صورت نپذیرفته است و در واقع سوژه های مدیریتی به صورت آزمون و خطا و کلی مطرح و بررسی می شوند. بنابراین عده‌ای که بایستی وقت خود را صرف فعالیتهای کلان در سطح ملی، مطالعه و قانون گذاری کنند، غرق در حل و فصل مسائل جزئی می‌شوند و شوراهای شهر که مطابق قانون اساسی وظیفه مدیریت المانهای جوامع را بر عهده دارد و نظارت بر حسن اجرا طرح‌ها و جزئیات آنها بر عهده آن است، از دامنه اختیارات محدودتری برخوردارند.
 
وی پیشنهاد کرد: جهت رفع این معضل با افزایش حدود اختیارات شوراهای شهر علاوه بر قوت دادن بر شرکت مردم در انجام فعالیت های مربوط به خودشان، تحقیق و توسعه و نظارت بر طرح ها و پروژه‌های اجرایی در استانها راحت تر می‌شود. با تشکیل نظام نظارتی قوی می‌توان عملکرد آنها را ممیزی کرد. شوراها موظف به ارائه گزارش منظم از عملکرد خود به صورت مکتوب و ماهیانه به مراجع مربوطه شوند تا صورت جلسه اقدامات انجام شده به صورت مدون مستندسازی شده و قابل پیگیری و ارتقا باشد.
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار