دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تهران در سال 94 استان نمونه در بحث برخورد با کالای قاچاق معرفی شد.
کد خبر: ۲۱۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ 18 April 2016
علی اکبر پور احمد نژاد با بیان اینکه استان تهران عمدتا بعنوان استان مقصد کالاهای قاچاق تلقی می شود؛ افزود: درسال 94 آمار کشفیات سیگار قاچاق در استان نسبت به سال 93 ، 11 درصد رشد نشان می دهد.

وی گفت:‌ در سال 94 همچنین آمار کشفیات دستگاههای دریافت تجهیزات ماهواره ای نسبت به سال 93، 13 درصد رشد نشان می دهد که تصمیم داریم بخاطر اثرات مخرب این تجهیزات در خانوارها با جدیت بیشتری برخورد با این کالای قاچاق را در سال 95 ادامه دهیم.

پوراحمد نژاد افزود: آمار کشفیات تلفن همراه قاچاق در سال 94 ، نسبت به 93 ، 23 درصد رشد نشان می دهد .

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: بخشی از انبارهای ما در سازمان اموال تملیکی از این موبایل ها اشغال شده و حجم زیاد آن به معضل تبدیل شده است.

وی افزود: با همکاری اتحادیه در سال گذشته موفق شدیم در کشفیات البسه خارجی قاچاق 57 درصد رشد داشته باشیم.

پوراحمد نژاد با بیان اینکه در بررسی این کالای قاچاق متوجه شدیم که بیشتر آنها به لحاظ دوخت و پارچه در داخل کشور تولید می شود و فقط برند خارجی دارد گفت: متاسفانه بخاطر اینکه مردم با برندهای داخلی آشنا نیستند بعضا دیده می شود که این البسه به خارج فرستاده می شود و با نصب برند در کشور باز توزیع می شود.

وی افزود: در جلسات با اتحادیه از آنها خواسته ایم که توانمندی البسه ایرانی را مثل زعفران ایرانی بین مردم جا بیندازند زیرا البسه ایرانی قابل رقابت با برندهای خارجی است.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: کشفیات نیروی انتظامی در پرونده های قاچاق به لحاظ ارزش ریالی 48 درصد در سال 94 نسبت به سال 93 رشد نشان می دهد.

وی با تاکید بر اینکه هدف گذاری ما مقابله با پرونده های کلان و البته استفاده از ظرفیت مردم و بسیج در مبارزه با باندهای سازمان یافته است افزود: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارتباط بین همه دبیران مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانی را ایجاد کرده است تا فضای کشور برای قاچاقچیان نا امن شود و عملیات علیه قاچاقچیان در سراسر کشور یکنواخت و هماهنگ شود.

پوراحمد نژاد گفت: پرونده های تشکیل شده قاچاق در نیروی انتظامی در سال 94 ، 71 درصد نسبت به سال 93 رشد نشان می دهد.

وی افزود: در سال 94 در تشکیل پرونده های بالای 500 میلیون تومان ، 19 درصد رشد داشتیم که این نشان دهنده عزم ستاد برای مبارزه با قاچاقچیان دانه درشت است. 

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: در سال گذشته، 28 پرونده بالای 500 میلیون تومان تشکیل شده است.

*بیشتر مردم از قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا بی اطلاع هستند

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: بخش عمده ای از مردم از قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز بی اطلاع هستند و به همین خاطر برخی از پرونده های تشکیل شده درباره قاچاق بخاطر ناآگاهی از قانون است.

علی اکبر پور احمد نژاد افزود:‌ بعنوان مثال ماده 18 قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز صراحتا اعلام می کند که حمل کننده ، نگهداری کننده و عرضه کننده کالای قاچاق مجرم است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم خود را به بازارچه های مرزی نظیر بانه می رسانند و برای استفاده شخصی از آنجا کالاهایی را خریداری و به استانهای مختلف حمل می کنند گفت: بطور مثال خرید دو عدد تلویزیون و حمل آن چون شخصی محسوب می شود موردی ندارد اما خرید و انتقال از دو عدد به بالا تجاری محسوب می شود.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: بر طبق قانون مکلفیم در بحث تجاری فقط از محل کالاهای موجود داخلی که از مبادی قانونی وارد کشور شده و یا از کالاهای تولید داخل استفاده کنیم بنابراین خرید بیش از دو عدد تلویزیون و حمل آن اگر براساس این بند نباشد قاچاق محسوب شده و نیروهای انتظامی مکلف به برخورد با آن هستند.

وی افزود: بخشی از پرونده های تشکیل شده قاچاق از این جنس است که قبلا شخصی از راه خرید مثلا از بازارچه بانه درآمدی داشته و به تعداد محدودی حمل می کرده اما براساس قانون فعلی این کار جرم محسوب می شود.

وی گفت: بنابراین از مردم می خواهیم مراقب باشند و برای خود مشکل ایجاد نکنند.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با بیان اینکه اگر کسی سه بار مبادرت به قاچاق کالا کند و برای بار چهارم برایش پرونده قاچاق تشکیل شود طبق قانون این پرونده سازمان یافته تلقی شده و به جای ارجاع به تعزیرات به دادستانی ارجاع داده می شود گفت: اگر پرونده ای سازمان یافته تلقی و به دادستانی ارجاع شود حتما مستوجب زندانی است و از روند دریافت جریمه و ضبط کالای مکشوفه خارج می شود حتی اگر ارزش پرونده فقط یک میلیون تومان باشد.

پوراحمد نژاد از تشکیل بانک اطلاعاتی افراد دارای سوء سابقه در قاچاق خبر داد و گفت: ‌از سال گذشته درصدد تشکیل این بانک اطلاعاتی هستیم تا  به محض اینکه پرونده قاچاق برای شخصی تشکیل شد، سابقه وی نیز محرز شود و اگر سابقه سه بار تشکیل پرونده قاچاق داشت به دادستانی تحت عنوان پرونده سازمان یافته ارجاع شود.

وی افزود: همچنین در حال بررسی عوامل تشکیل پرونده های قاچاق از جمله مبدا، مقصد ، ارتباطات و سرشاخه های اصلی آنها هستیم تا بتوانیم با عوامل تشکیل این پرونده ها بطور ریشه ای برخورد کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار