تابناک: عزمی برای آموزش الفبای حقوقی به مردم وجود ندارد و دانستن الفبای حقوقی برای مردم همانند دانستن سواد خواندن و نوشتن ضرورت دارد و ما نباید دقیقه‌های طلایی عمر خود را برای ندانستن الفبای حقوقی از دست بدهیم.
کد خبر: ۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷ 18 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از فارس، از کنار دادگستری که رد می‌شوی، مردمی را در مقابل درب‌های دادگستری می‌بینی که سر‌گردان و حیران هستند و دقیقه‌ها و ساعت‌های بسیاری از عمر خود را باید برای پیگیری پرونده خود در راهرو‌های دادگستری طی کنند تا شاید گرهی از پرونده سر‌‌بسته آنها باز شود.

راهرو‌های دادگستری‌ها پر شده از آدم‌هایی که الفبای سواد حقوقی را نمی‌دانند و سر‌گردانی آنها نیز ناشی از این بی‌سوادی است اما هیچ مرجعی نیز برای کاهش نرخ بی‌سوادی حقوقی مردم وجود ندارد و مردم سرگردان در راهرو‌های دادگستری‌ها و راهرو‌های دادگاه‌ها چوب این بی‌سوادی خود را می‌خورند.

دادگستری‌های ما با حجم بالایی از پرونده‌های حقوقی و رفت و آمد‌های مردم مواجه هستند، مردمی که روز‌های بسیاری از عمر خود را با بالا و پایین آمدن پله‌های دادگستری و رفت و آمد در راهرو‌های دادگستری طی می‌کنند اما شاید این بالا و پایین آمدن‌ها هیچ گرهی از مشکل آنها باز نکند.

بی‌اطلاعی مردم از مسائل و مباحث حقوقی معضلی بزرگ در جامعه است، چرا که یک فرد در یک روز بار‌ها یک عمل حقوقی را انجام می‌دهد و به عنوان مثال خرید یک مایحتاج روزانه خود یک عمل حقوقی است اما مردم ما این مباحث را یک عمل حقوقی نمی‌دانند و این ندانستن‌های حقوقی سبب انباشت پرونده‌های حقوقی مردم در دادگستری‌ها شده است.

مسئولان اگر دست روی دست بگذارند و کاری را در حوزه آموزش سواد حقوقی مردم انجام ندهند، هر روز و هر روز با انباشت پرونده‌های حقوقی در دادگستری‌ها مواجه می‌شویم و رفع این مشکلات حقوقی مردم در دادگستری‌ها و در راهرو‌های دادگاه‌ها تنها و تنها در گروی سواد‌آموزی حقوقی آنها است.

یک ثانیه و یک دقیقه بسیار ارزشمند است که برای ندانستن الفبای حقوقی در راهرو‌های دادگاه‌ها و دادگستری‌ها هدر رود و ما تنها و تنها باید به فکر آموزش سواد حقوقی به مردم باشیم تا حجم ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها و انباشت این پرونده‌ها روی یکدیگر کاهش یابد.

در حال حاضر عزمی برای آموزش الفبای حقوقی به مردم وجود ندارد، در صورتی که دانستن الفبای حقوقی برای مردم همانند دانستن سواد خواندن و نوشتن ضرورت دارد و ما نباید زمان‌ها، ثانیه‌ها و دقیقه‌های طلایی عمر خود را برای ندانستن الفبای حقوقی از دست بدهیم.

به نظر می‌رسد که همان طور که کشور یک نهضت سواد‌آموزی را در کشور ایجاد کرده است تا مردم بی‌سواد سواد خواندن و نوشتن را بیاموزند باید عزمی برای ایجاد یک نهضت سواد‌آموزی حقوقی در کشور نیز وجود داشته باشد تا مردم سواد خواندن و نوشتن مباحث حقوقی را نیز بیاموزند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار