دکتر مجیدی در گفتگو با تابناک تبریز خبر داد:
کنگره بین‌المللی ایمونولوژی بصورت دوسالانه یعنی هر دو سال یک بار در تهران و یا مراکز برخی از استان‌ها برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۱۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵ 26 April 2016
با عرض سلام لطفاً خودتون رو معرفی کنین:

به‌نام ‌خدا، بنده دکتر جعفر مجیدی استاد ایمنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستم.

در مورد سیزدهمین کنگره ایمونولوژی و آلرژی که در تبریز برگزار خواهد شد لطفاً توضیح کوتاهی دهید:

کنگره بین‌المللی ایمونولوژی بصورت دوسالانه یعنی هر دو سال یک بار در تهران و یا مراکز برخی از استان‌ها برگزار می‌شود. تا کنون نیز در تهران، شیرازو اصفهان هم برگزار شده است.

علت اینکه در گذشته این کنگره را در تبریز برگزار نکردیم، کمبود نیروی توانمند بود زیرا ایمونولوژی یک رشته‌ی نوپا می‌باشد که اخیراً با جذب نیروهای تازه‌نفس و کارامد توانستیم میزبانی و برگزاری کنگره سیزدهم را در مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز برعهده بگیریم.

در مورد شاخه‌ها و محورهای کنگره توضیح دهید:

ایمونولوژی علم دفاع از بدن در برابر عوامل بیگانه (مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر مواد آلرژن) است و پاسخ ایمنی تولید موادی مثل پادتن است. ایمونولوژی خود بیش از پنجاه شاخه دارد ولی ما در این کنگره حدود 20 الی 30 پَنل (شاخه) متفاوت داریم. مثل آلرژی و ایمونوتراپی، ایمونولوژی تومور، ایمنی ذاتی و التهاب، ایمونولوژی ورزش، ایمونولوژی پیوند، ایمونولوژی سلول‌های بنیادی (stem cell)، ایمونولوژی تغذیه و...

سطح علمی این کنگره در چه حد می‌باشد؟

سطح علمی این کنگره با توجه به اینکه بصورت بین‌المللی برگزار می‌شود مطمئناً بالا خواهد بود. در کنگره‌های پیشین تا حدود 2000 نفر نیز شرکت کننده داخلی و خارجی وجود داشت.

گروه ایمنی‌شناسی تبریز چه مزایا و توانمندی ‌هایی را دارد که میزبانی و برگزاری این کنگره را به تبریز سپردند؟

در ادوار گذشته پیشنهاد برگزاری کنگره به گروه ما داده شده بود ولی چون ما از نیرو و آمادگی لازم برخوردار نبودیم، میزبانی را نمی‌پذیرفتیم. با فراهم شدن شرایط، در حاشیه کنگره دوازدهم، گروه ایمنی‌شناسی تبریز آمادگی خود را مبنی بر میزبانی کنگره سیزدهم چه بصورت کتبی و چه شفاهی اعلام کرد. البته شهرهای دیگر نیز درخواست میزبانی کرده بودند ولی با بررسی‌هایی که اعضای انجمن ایمونولوژی و آلرژی انجام دادند، با توجه به توانمندی‌ها و پتانسیل بالای گروه ایمنی‌شناسی تبریزاز نظر هیئت‌علمی، آزمایشگاهات تخصصی، مراکز تحقیقاتی، وجود تحصیلات تکمیلی ارشد و PHD ، تبریز بعنوان میزبان سیزدهمین کنگره توسط این انجمن برگزیده شد.


برای برگزاری این کنگره چندین نفر با شما همکاری می‌کنند وچه تعداد کادر اجرایی از ابتدا شما را در برگزاری این کنگره یاری می‌کنند؟

تقریباً حدود دو سال یعنی همزمان با پایان کنگره دوازدهم، ما فعالیت‌های خود را از ابتدا با برگزاری جلسات متعدد، برای برگزاری هر چه بهتر کنگره سیزدهم آغاز کردیم. بطوریکه در اواخر تعداد جلسات را زیاد کردیم و تقریباً بصورت تمام وقت مشغول فعالیت شدیم.

در این کنگره تقریباً تمام ابمونولوژیست‌های کشور جزو کمیته‌های علمی هستند و تعدادی از این اساتید مسئول پنل‌های مختلف هستند. به عبارتی دیگر ما از تمام ایمونولوژیست‌های کشور و ظرفیت‌ موجود برای بخش‌های مختلف مثل داوری و کمیته علمی و... استفاده کردیم. با این حال عمده کار و سنگینی بر دوش میزبان کنگره است.

در این کنگره ما از تمام اعضای هیئت علمی ایمونولوژی و حتی رشته‌های غیر مرتبط استفاده کردیم.

این کنگره چه پیشرفت‌هایی را در زمینه ایمونولوژی خصوصاً برای کشورمان دارد؟ آیا برگزاری کنگره ایمونولوژی بصورت دوسالانه برای کشورمان نیاز است؟

برگزاری این کنگره بصورت بین‌المللی مزایا و بهره‌های زیادی برای دانشکده و دانشگاه و شهر و استان ما دارد.

یکی از مزایای این کنگره بحث مطرح شدن تازه‌های علمی و مطالب بروز توسط دانشجویان و اساتید می‌باشد. تبادل اطلاعات علمی بین دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های مختلف از دیگر مزایای این کنگره می‌باشد که میتواند زمینه پیشرفت هر چه بهتر را در عرصه علم ایمنی شناسی منجر شود.

حضور میهمانان خارجی در کنگره فرصتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که با بیان دیدگاه‌ها و ایده‌ها و مفالات خود با اساتید بزرگ جهان امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور را برای خورد فراهم کنند.

یکی از مهمترین اهداف این کنگره بین‌المللی مقابله با ایران هراسی است که متاسفانه امروزه در رسانه‌های بیگانه مطرح می‌شود و نشان دهیم که ما دوستار صلح و آرامش و دوستی با کشورهای دنیا هستیم. ما برای میهمانان، خارج از محیط علمی این کنگره، اردوهای مختلف تبریزگردی را تدارک دیدیم.


چند نفر شرکت کننده داخلی و خارجی در کنگره سیزدهم داریم؟

حدود بیش از 1200 نفر در این کنگره شرکت کردند که از این بین حدود 800 نفر خلاصه مقاله خود را ارسال کردند و حدود 400 نفر نیز جهت امتیاز بازآموزی و آشنایی با محیط علمی کنگره و حضور در کارگاه‌ها ثبت نام کردند.

یکی از شرایط بین‌المللی شدن کنگره حضور حداقل 3 تا 5 نفر میهمان خارجی می‌باشد که ما در این کنگره حدود ده نفر میهمان خارجی از کشورهای امریکا، اسپانیا، ایتالیا، سوئد و هلند داریم.

چه مشکلاتی پیش روی برگزاری این کنگره در تبریز بود؟

ما برای برگزاری کنگره مشکلات متعددی داشتیم. بخصوص مشکل عمده ما مشکل مالی بود.بودجه‌ای که برای برگزاری این کنگره تخصیص یافته بود متاسفانه کافی نبود. ما از آنجا که مسئولیت برگزاری این کنگره را برعهده گرفته بودیم، تلاش‌های فراوانی برای مقابله با مشکلات کردیم و با تماس‌های متعددی که با انجمن ایمنی‌شناسی و درخواست کمک مالی، از طریق اسپانسرها و هزینه ثبت نام توانستیم مشکل مالی را تا حدود زیادی رفع کنیم.

مشکل دیگر بحث اسکان اساتید ودانشجویان میهمان بود که البته ما تعهدی در این مورد نداریم. اما ما با تقبل هزینه و بازدید از هتل‌های مختلف و تدارک دیدن محل مناسب، برای اساتید و حتی دانشجویان محلی را برای اقامت تدارک دیدیم. و حتی برای رضایتمندی اساتید شرکت کننده، بنده یکی از دانشجویان PHD را موظف کردم تا با اساتید تماس بگیرد (علاوه بر ایمیل و سایت) و در مورد رزرو هتل و تعداد آنها (حتی برای همراهان آنها نیز ما هتل تدارک دیدیم) با ایشان هماهنگی لازم را انجام دهد.

ما برای میهمانان خارجی دعوت‌نامه فرستادیم تا هزینه بلیط آنها را دانشگاه مقابل بپردازد.

در پایان از گروه ایمونولوژی و مسئولین ذی‌ربط و تمام کسانی که ما را در برگزاری این کنگره یاری کردند نهایت سپاس و تشکر را دارم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار