معاون اجرايي دانشگاه محقق اردبيلي گفت: كنگره ملي 'قزلباشان در ايران و آناتولي' ششم و هفتم مردادماه سال جاري همزمان با هفته اردبيل در دانشگاه محقق اردبيلي برگزار مي شود.
کد خبر: ۲۲۳۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 04 May 2016

دكتر احمد يوسفيان داراني روز چهارشنبه در جلسه هماهنگي دانشگاه ها و نهادهاي فرهنگي براي برگزاري اين كنگره ملي با بيان اينكه زمان ارسال چكيده مقالات براي اين كنگره تا اول خرداد و زمان اعلام پذيرش چكيده نيز پنجم خرداد ماه سال جاري تعيين شده افزود: زمان ارسال كامل مقاله ها نيز تا 30 خرداد و اعلام زمان پذيرش كامل مقالات نيز 15 تيرماه است.
او از تشكيل كميته هاي اجرايي و علمي و زيربخش هاي آن خبر داد و گفت: وب سايت كنگره ايجاد شده و با مذاكرات انجام شده با پايگاه ISC ، اين كنگره توسط پايگاه ISC حمايت خواهد شد.
به گفته او ، دانشگاه محقق اردبيلي برنامه هايي را براي برگزاري اين كنگره ملي انجام داده و انتظار مي رود دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي استان اين دانشگاه را در برگزاري هر چه مطلوب كنگره ياري كنند.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي دانشگاه محقق اردبيلي ، يعسوب اصغري رييس دفتر توسعه فرهنگي آذربايجان دانشگاه محقق اردبيلي نيز در اين جلسه با بيان اينكه فرهنگ آذربايجان دغدغه اصلي امام جمعه اردبيل ، دانشگاهيان و فرهنگيان است گفت: از 1.5 سال گذشته دفتر توسعه فرهنگي آذربايجان در دانشگاه محقق اردبيلي تشكيل شد.
وي برگزاري همايش هاي صفويه شناسي ، عثماني شناسي و شب شعر را از جمله مهمت رين برنامه برگزار شده توسط اين دفتر ذكر كرد.
اصغري با بيان اينكه خاستگاه صفويه آذربايجان و اردبيل است ولي متاسفانه تاكنون در اين زمينه آنطور كه بايد كار نشده و ناديده گرفته شده اظهار كرد: اولين اقدام براي معرفي ملي بحث قزلباشان است كه در قدم اول احياي كلاه قزلباشي در دستور كار قرار گرفته شده و تلاشمي شود در روز برگزاري كنگره از اين كلاه رونمايي شود.
رييس دفتر توسعه فرهنگي آذربايجان دانشگاه محقق اردبيلي برگزاري چنين كنگره ها و همايش هايي را ضروري دانست و خواستار مشاركت نهادهاي فرهنگي در برگزاري مطلوب اين كنگره شد.
دكتر سجاد حسيني دبير علمي اين كنگره نيز با بيان اينكه هدف از برگزاري اين كنگره جلوگيري از مصادره تاريخي قزلباشي است گفت: قزلباشان مختص ايران و اردبيل هستند.
وي همچنين با اشاره به محورهاي برگزاري اين كنگره افزود: قزلباشان و هويت ، قزلباشان و صفويه ، قزلباشان و تاريخ نگاري ، قزلباشان و عثماني و نقش قزلباشان در حكومت هاي بعد از صفويه پنج محور مهم برگزاري اين كنگره هستند.
قزلباش مجموعه‌ اي از ايل ‌هاي شمال‌ باختري فلات ايران (در خاور تركيه امروزي) كه پيرو طريقت صفوي بودند و شاه اسماعيل يكم به ياري آنها سلسله صفوي را پس از براندازي سلسله آق‌ قويونلوها بنيانگذاري كرد.
بخشي از نيروهاي ويژه ارتش در زمان صفويان كه به جانبازي براي سران اين سلسله مشهور بودند ، قزلباش مي ‌گفتند.
لغت قزلباش از دو واژه تركي آذربايجاني قزل به معني زرين و سرخ و باش به معني سر تشكيل شده ، وجه تسميه آن مربوط مي‌شود به كلاه سرخي كه پيروان اين طريقت به سر داشتند و توسط شيخ حيدر پدر شاه اسماعيل اول براي صوفيان مريد ابداع شده بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار