زمینی به مساحت 50 هکتار با کارگاه‌های سنتی، فروشگاه و زیرساخت‌های توریستی و گردشگری برای آن درنظر گرفته شده است.
کد خبر: ۲۲۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱ 04 May 2016
شهردار لالجین از احداث دهکده سفال در شهر لالجین خبر داد.

به گزارش ایسنا، "امیر پاک رقم" چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه در نشست داوران بین‌المللی یونسکو به منظور ثبت جهانی شهر لالجین، افزود: محل احداث این دهکده در نقشه شهری جانمایی شده و مصوبه آن در دست مطالعه است به طوریکه زمینی به مساحت 50 هکتار با کارگاه‌های سنتی، فروشگاه و زیرساخت‌های توریستی و گردشگری برای آن درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با ایجاد دهکده سفال شهر لالجین سرانه درآمد افزایش می‌یابد و این مهم جذب گردشگران داخلی و خارجی و رشد صنعت توریسم را به دنبال خواهد داشت.

لالجین؛ قطب گردشگری همدان

وی لالجین را یکی از قطب‌های گردشگری همدان با جمعیتی حدود 17 هزار نفر و 55 هزار نفری در مرکز بخش دانست که در شمال استان قرار دارد و خاطرنشان کرد: 90 درصد جمعیت شهر لالجین در ارتباط مستقیم تولید، توزیع و فروش سفال هستند.

پاک‌رقم با بیان اینکه قدمت سفال لالجین به بیش از 700 سال می‌رسد، عنوان کرد: بی‌شک لالجین یکی از مراکز عمده ساخت سفال در ایران و جهان است به طوریکه عنوان پایتخت سفال ایران را یدک می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه سفالینه‌های ساخت لالجین با تنوع بسیار زیاد صدها نوع ظروف تزئینی و مصرفی را شامل می‌شود، تصریح کرد: هزار کارگاه سفال در شهر لالجین وجود دارد که مواد اولیه آنها از خاک رُس مخصوصی که صرفا در این منطقه وجود دارد، تهیه می‌شود.

شهردار لالجین یادآور شد: 200 فروشگاه بزرگ و کوچک سفال در شهر لالجین فعال هستند و تولیدات هنرمندان این شهر را به فروش می‌رسانند.

سفال لالجین؛ دومین محصول صادراتی استان

وی ادامه داد: بخش عمده تولیدات سفال شهر لالجین در شهرهای مختلف ایران به فروش می‌رسد و قسمتی از سفال تولیدی به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌شود تا آنجا که سفال لالجین دومین محصول صادراتی استان را تشکیل می‌دهد و سالانه صدها هزار دلار ارز وارد استان می‌کند.

وی با بیان اینکه سال 94 یکی از تولیدکنندگان سفال شهر لالجین به عنوان صادرکننده نمونه کشوری شناخته شد، اظهار کرد: هنر سفالگری در لالجین باعث افزایش سطح اشتغال این شهر شده است که علاوه بر اشتغال صددرصدی باعث جذب کارگران از نقاط مختلف شده و حتی در برخی از منازل کارهای سفالگری انجام می‌شود.

بیکاری در شهر لالجین بی‌معناست

به گفته پاک‌رقم، جنب و جوش و فعالیت زیادی در این شهر به چشم می‌خورد به طوریکه تعطیلی و بیکاری در این شهر معنا ندارد.

وی اضافه کرد: ظرفیت و پتانسیل ویژه هنری لالجین باعث شده این شهر به قطب گردشگری استان شناخته شود به طوریکه روزانه صدها گردشگر داخلی و خارجی از این شهر دیدن می‌کنند.

وی عنوان کرد: هنر سفالگری در لالجین آنچنان با زندگی مردم عجین شده است که کارگاه و منزل مسکونی هنرمندان در کنار هم قرار گرفته و حتی زنان در منزل به شغل سفالگری می‌پردازند.

شهردار لالجین در پایان ابرازامیدواری کرد: با جهانی شدن شهر لالجین شاهد افزایش کمیت و کیفیت سفالینه‌های این شهر باشیم و تمامی کشورها از سفال لالجین برخوردار شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار