در نشست هنرمندان گلوگاه با مدیر کل صداوسیمای مازندران
مدیرکل صداوسیمای مازندران گفت:برخی می گویند زبان مازندرانی در حال مرگ است اما معتقدم این زبان هیچ گاه نمی میرد که البته باید به نحوه پرداختن گویش های مختلف مازندرانی توجه بیشتری شود.
کد خبر: ۲۲۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸ 06 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، مدیر کل صدا و سیمای مازندران به همراه چند تن از معاونین این مرکز  با هنرمندان گلوگاهی نشست صمیمی و دوستانه ای را در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان گلوگاه داشتند که هنرمندان شرقی ترین شهرستان مازندران گلایه ها و انتظارات خود از صداوسیمای مازندران را مطرح کردند.

مدیر کل صدا و سیمای مازندران در این نشست، اظهار کرد: مازندران 2 هزار گویش دارد که صدا و سیما سیاست های کلان خود را به فراخور مخاطب استانی اجرایی می کند و در ساخت برنامه ها صرف گویش مرکز استان مدنظر قرار نمی گیرد.

علی صادق مقدسی افزود: برخی می گویند زبان مازندرانی در حال مرگ است اما معتقدم این زبان هیچ گاه نمی میرد که البته باید به نحوه پرداختن گویش های مختلف مازندرانی توجه بیشتری شود.

وی گفت: رسانه استانی از ماهواره نیز پخش می شود و مخاطبین خارج از کشور دارد اما مخاطبین اصلی رسانه استانی مردم همان استان هستند که باید به سلیقه و انتظارات آن ها از رسانه توجه شود.

مدیر کل صدا و سیمای مازندران خاطرنشان کرد: مظاهر استانی بسیاری در حوزه جاذبه های طبیعی و گردشگری، بناهای تاریخی، تفاوت گویش ها و مفاخر استانی وجود دارد که باید به آن ها پرداخته و به مردم معرفی شود.

مقدسی گفت: سازمان صدا و سیمای مازندران تاکید بسیاری بر نشان دادن شهرها و روستاهای غرب و شرق استان دارد تا شهرهایی که در حاشیه قرار گرفتند دیده شوند.

وی با اشاره به معضل طلاق و بیکاری در جامعه، تصریح کرد: رسانه استانی با اولویت بندی موضوعات شاخص هر شهرستان و تولید برنامه در آن زمینه ها می تواند نقش موثری در جامعه داشته باشد.

مدیر کل صدا و سیمای مازندران در پاسخ مبنی بر لابی گری و ورود بسیار سخت هنرمندان به سازمان صدا و سیمای مازندران، گفت: هنرمندان باید خود را به صدا و سیما تحمیل کنند و در کاری که به انجام آن علاقمند و مصر هستند استمرار داشته باشند تا به هدف خود برسند و هنرمند برای نادیده نگرفته شدن باید هنر خود را به عرصه ظهور بگذارد.

وی افزود: سازمان صدا و سیما به عنوان نقطه استراتژیک محسوب می شود و به همین دلیل برای ورود و خروج به این محل شرایط امنیتی خاصی در نظر گرفته شده است که این شرایط در همه مراکز صدا و سیمای استان های مختلف کشور مرسوم است.

مقدسی خاطرنشان کرد: سازمان صدا و سیما چند سالی است که با مشکل جذب نیرو مواجه شده و استخدام کارمند جدید ندارد اما در حوزه اجرا و نویسندگی باید دائما ترمیم و به روز رسانی شود که به همین دلیل از حضور هنرمندان توانا با خلاقیت های جدید استقبال می کنیم.

فرماندار شهرستان گلوگاه نیز در این نشست، با بیان اینکه دریافت برنامه های شبکه مازندران در این شهرستان بسیار ضعیف استوآنتن شبکه گلستان بسیار قوی تر است، گفت: در منطقه شهری تلویزیون آنالوگ در برقراری آنتن مشکل دارد اما با دستگاه دیجیتال مشکلی ندارند و همچنین در روستاهای بالادست دیجیتال و آنالوگ مشکل دارد.

محمد رضا تباکی افزود: در روستاهای بالادست در منطقه کوهستانی هزارجریب گلوگاه 3 روستا دیجیتال دارند و 10 روستا سیستم آنالوگ است که فقط 4 کانال پخش می کند که موجب گرایش مردم به ماهواره می شود که باید این بخش تقویت شود.

وی اظهار کرد: یکی از انتظارات مردم شهرستان گلوگاه از صدا و سیمای استان؛ ساخت برنامه های مستند از این شهرستان است زیرا در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر، کشاورزی، گردشگری و مذهبی ظرفیت های بسیاری در منطقه شهر و روستا وجود دارد که هنوز به آن ها پرداخته نشده است.

تباکی گفت: 20 سال پیش در حوزه موسیقی تک نوازی با وجود امکانات محدود گلوگاه در سطح کشور در جایگاه اول و دوم قرار داشت که بیانگر توانایی و استعداد هنرمندان گلوگاهی است به همین منظور از صدا و سیمای استان انتظار داریم که این استعدادها در شهرستان شناسایی و معرفی شوند.

فرماندار شهرستان گلوگاه در پایان خواستار ایجاد دفتر نمایندگی خبری با امکانات و تجهیزات مورد نیاز در این شهرستان شد و افزود: گزارش های بسیار کم و محدودی از عملکرد مسئولین گلوگاه در صدا و سیمای استان پخش می شود که امیدواریم این بخش نیز تقویت شود.

رئیس اداره تبلیغات گلوگاه نیز در این نشست با بیان اینکه شهرستان گلوگاه 58 هیأت مذهبی دارد، اظهار کرد: صدا و سیمای گلستان در بسیاری از موارد متقاضی پخش برنامه های مذهبی گلوگاه است در حالی که این تقاضا از سوی صدا و سیمای مرکز مازندران به ندرت صورت می گیرد.

حجت الاسلام حسینعلی فعالی افزود: بسیاری از مراسم های مذهبی شهرستان گلوگاه مانند: تجمع عاشورایی، دعای ندبه، اعتکاف و مسابقات قرآنی قابلیت تهیه گزارش و پخش در صدا و سیمای مازندران را دارند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه در این نشست گفت: پتانسیل های بسیاری برای لوکیشن سازی در این شهرستان وجود دارد که به خصوص در ساحل دریای آرام گلوگاه با وجود دریا و تالاب، کویر و جنگل شرایط لازم برای ایجاد مجتمع سینمایی را دارد.

داود بابایی افزود: با وجود آنکه گلوگاه دریای مواج ندارد اما در دریای آرام این شهرستان می توان زمینه تالاب نوردی را فعال کرد.

وی اظهار کرد: صدا و سیمای استان می تواند هر ساله از جشنواره انجیر گلوگاه، مفاخر بزرگی مانند مرحوم علی بابا عسگری و هنرمندان شاخص تک نوازی و همچنین طرح سالم سازی دریای گلوگاه با برنامه های بومی و محلی که برگزار می شود گزارش های بسیار خوبی را تهیه کند.

 هنرمندان گلوگاهی نیز در این نشست گلایه ها، دل گفته ها، انتقادات و انتظارات خود را در زمینه های معرفی هنرمندان و مفاخر گلوگاهی، شناساندن جاذبه های مختلف این شهرستان، تشکیل اتاق فکر با حضور نماینده ای از همه شهرستان ها در صدا و سیما، تبعیض قائل نشدن در استفاده از هنرمندان شهرهای مختلف استان در سازمان و ساخت مستند از دکل بندان گلوگاهی را مطرح کردند و از مدیر کل صدا و سیمای مازندران خواستار توجه بیشتر و پیگیری این مسائل شدند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سام دلیری چالوس
|
United Kingdom
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
لطفا زبان مازندرانی را اموزش دهید مخصوصا گویش کجوری نور و نوشهر و گویش کلارستاقی چالوس و کلاردشت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار