معاون هماهنگی امور استانداری همدان با تأکید بر اینکه اجرای پارک 48 هکتار با قوت دنبال می‌شود، اظهار کرد: در شرایط فعلی طرح پارک 48 هکتاری به طور حتم اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۲۲۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶ 14 May 2016
پروژه تاریخی پارک 48 هکتاری شهر همدان، فرصتی بی‌نظیر برای توسعه گردشگری این کهن‌شهر است که معاون امور عمرانی استانداری همدان اجرا شدن آن را قطعی می‌داند.

به گزارش فارس، پایتخت تاریخ و تمدن ایران را زمانی «شهر باغ‌ها» می‌نامیدند، شهری که در هر گوشه و کنارش درختانی سر به فلک کشیده و یا خم شده از بار میوه و شکوفه در آن قطار شده بودند.

البته این باغ‌شهر کهن با آغاز دوران مدرنیته و پا به میدان نهادن آپارتمان و برج‌های اداری و تجاری، هر روز بیشتر از گذشته تغییر چهره داد و ساختمان‌های مختلف که گاهی بدقواره هم هستند و هیچ سنخیتی با معماری‌های اسلامی ـ ایرانی نداشتند پا به عرصه وجود نهادند.

شهر همدان در وسعت حدود 5 هزار و 600 متر بنا شده و محدوده آن نیز حدود 40 هزار هکتار است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مسئولان رسمی در اوایل دهه 80، 10 میلیون و 719 هزار و 790 متر مربع از اراضی شهر همدان دارای کاربری باغ و 14 میلیون و 104 هزار و 420 متر مربع دارای کاربری زارعی بوده است.

این اعداد آخرین آمار ارائه شده هستند و با وجود گذشته بیش از 10 سال از آن نمی‌توان آمار جدیدی به دست آورد.

در روزگار فعلی آمار فوق دارای تغییرات بسیاری شده است. هر چند نمی‌توان مدعی شد که همه تغییرات روی داده در حوزه ساخت و سازهای مسکونی بوده، اما همه باغات مستقر در مناطق بکر بدون تردید به منازل مسکونی تبدیل شده است.

مهمترین دلیلی که مسئولان برای  ارائه ندادن آمار به روزتر، مطرح می‌کنند، نبودن این آمار به دلیل تکمیل نشد طرح تفصیلی شهر است که هر 10 سال یکبار بازبینی می‌شود و عملاً نمی‌توان به طور کمی اعلام کرد که سطح باغات در داخل محدوده شهری همدان به چه عددی رسیده است.

نباید از حق هم گذشت که این روزها مسؤولان استان همدان و پایتخت تاریخ تمدن با چالش بزرگی در این زمینه رو به رو هستند از سویی باید برای افزایش سرانه فضای سبز تلاش کنند و از سوی دیگر نیز به فکر تأمین نیاز مالی شهرداری برای ارائه خدمات مطلوب به مردم باشند.

به عبارت دیگر درآمدی که از تغییر کاربری‌ها عاید شهرداری می‌شود به نوعی برای مسؤولان شهری وسوسه‌کننده است و ممکن است آنان را برای تغییر کاربری باغات مجاب کند.

البته مسؤولان شهری در حوزه ساخت و سازهای غیرقانونی قاطعانه عمل کرده و با اعمال قانون به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام می‌کنند.

پلیس ساختمان به صورت مداوم در مناطق مختلف شهری به گشت‌زنی مشغول است و اگر ساخت و سازی را مشاهده کند به تخریب آن اقدام خواهد کرد.

در راستای دغدغه مسؤولان برای تأمین فضای سبز مورد نیاز شهری، طرح پارک 90 هکتاری در بهترین نقطه همدان یعنی بین بلوار بعثت و بلوار ارم 20 سال پیش ارائه شد.

پس از مدتی این طرح به 48 هکتار کاهش یافت و همچنان هم باقی است اما عملاً طی چند سال گذشته اتفاق خارق‌العاده‌ای در آن رخ نداده و اکثر زمین‌ها بایر و بلااستفاده بوده و یا خانواده‌ای در آن زندگی می‌کند.

به همین دلیل است که نگرانی عمده‌ای در این حوزه وجود دارد، زیرا شهرداری توان تأمین مالی لازم برای تملک این باغات را نداشته باشد و در نهایت مجبور شود به تغییر کاربری آن روی آورده و طرح پارک اجرایی نشود که در این صورت افرادی که املاک خود را به شهرداری واگذار و یا به حالت فعلی فروختند متضرر شوند.

پارک 48 هکتاری حتماً در همدان اجرا می‌شود

معاون هماهنگی امور استانداری همدان با تأکید بر اینکه اجرای پارک 48 هکتار با قوت دنبال می‌شود، اظهار کرد: در شرایط فعلی طرح پارک 48 هکتاری به طور حتم اجرا خواهد شد.

محمودرضا عراقی با بیان اینکه ممکن است اگر به 20 سال پیش و هنگام اخذ این تصمیم بازمی‌گشتیم راه دیگری را برمی‌گزیدیم، ادامه داد: اما امروز به این تصمیم رسیدیم و امکان تغییر یا بازگشت در آن وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه استانداری، شهرداری و شورای شهر متفق‌القول در اجرای پارک 48 هکتاری هستند، افزود: در کمیسیون ماده 5 به طور مستمر درباره چگونگی تملک این منطقه گزارش گرفته می‌شود و با قوت ادامه دارد.

معاون استاندار همدان با بیان اینکه این فضای سبز را برای همدان نگاه خواهیم داشت، تصریح کرد: در دولت یازدهم در مقابل تغییر کاربری باغات و فضای سبز مقاومت کردیم و هیچ موردی نیز رخ نداده است.

وی با بیان اینکه با اعمال سلیقه بهتر می‌توان صدور مجوزها را به قوانین نزدیک‌تر کنیم، گفت: می‌توان با کار کارشناسی و در نظر گرفتن نگاه توسعه‌گرا به جذب سرمایه‌گذار با در نظر گرفتن خطوط قرمز، بپردازیم و به توسعه شهر سرعت ببخشیم.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری همدان نیز با بیان اینکه پارک 48 هکتاری در گروه فضاهای سبز عمومی می‌گنجد، اظهار کرد: شهرداری باید آن را تملک کرده و به یک فضای سبز عمومی تبدیل کند.

مسعود فرزانه افزود: این یک طرح ملی است و تغییر آن در دست استان نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار